sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

AeroVironment

Společnost AeroVironment, dodavatel obrany zaměřený na bezpilotní vzdušná vozidla, oznámil 19. listopadu, že plánuje získat BlueHalo, společnost zabývající se obrannými a vesmírnými technologiemi. Hodnota obchodu je přibližně 4,1 miliardy dolarů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Další test lodě SpaceShipTwo aneb kosmická turistika se stává realitou

SpaceShipTwo při zážehu hybridního motoru

Kosmická loď SpaceShipTwo má za sebou další test. Tentokrát šlo o šestnácti sekundové zažehnutí nového hybridního motoru, které dostalo loď do výšky přes 17 kilometrů. Loď překonala rychlost zvuku a poté bezpečně přistála. Tím se komerční cesty do vesmíru zase o krok přiblížily. Samotnou loď vynáší letadlo nazvané White Knight Two, na které se společně s lodí SpaceShipTwo v článku podíváme. Zároveň si popíšeme samotný test a povíme si, kolik bude stát letenka za hranici zemské atmosféry a kdy se do vesmíru podívají první zájemci.

SpaceShipTwo je založena na svém předchůdci SpaceShipOne. Jedná se o suborbitální raketoplán, který má místo až pro 8 pasažérů. Profesionální posádka se bude skládat z pilota a
kopilota. Dále zde bude místo až pro 6 vesmírných turistů.

Zde jsou vidět předchozí verze jak letadla, tak i samotného raketoplánu. Na obrázku je loď SpaceShipOne zavěšená na White Knight.
Zde jsou vidět předchozí verze jak letadla, tak i samotného raketoplánu. Na obrázku je loď SpaceShipOne zavěšená na White Knight.
Zdroj: http://upload.wikimedia.org/

Raketoplán by se měl postarat o vynesení astronautů do výšky okolo 110 kilometrů. Potřebná rychlost bude 4 200 km/h, což je přibližně jedna sedmina rychlosti, kterou vesmírná loď potřebuje k tomu, aby dosáhla oběžné dráhy okolo Země. Po dosažení nejvyššího bodu své suborbitální dráhy loď začne pomalu padat zpět.

Zde přichází celkem rychlý návrat do atmosféry. Vzhledem k tomu, že se bude jednat o suborbitální let, návratová rychlost nebude tak vysoká, a tak ani loď nepotřebuje žádný tepelný štít. SpaceShipTwo je uzpůsobena tak, že může projít atmosférou v podstatě v jakékoliv poloze. Ve výšce 24 kilometrů se raketoplán dostane do „plachtící“ polohy a přibližně za 25 minut přistane na letecké základně. Celý let bude trvat dvě a půl hodiny, ale vesmírní turisté si užijí pouze pár minut ve vesmíru. Raketoplán je dlouhý 18,3 metrů a rozpětí křídel má 8,3 metrů.

Letadlo White Knight Two bez zavěšeného SpaceShipTwo
Letadlo White Knight Two bez zavěšeného SpaceShipTwo
Zdroj: http://upload.wikimedia.org/

Nic z toho by nebylo možné, kdyby zde nebyl White Knight Two. Jde o letadlo, které má za úkol vynést samotnou loď SpaceShipTwo do určité výšky a následně ji vypustit. Stejně jako samotný raketoplán má i toto letadlo svého předchůdce. White Knight byl používán pro vynášení lodě SpaceShipOne. Zajímavé je ale to, že White Knight Two je třikrát větší než jeho předchůdce, může se používat na výcvik astronautů ve stavu beztíže a také může vynášet i jiný náklad než samotnou SpaceShipTwo.

Letadlo je dlouhé 24 metrů a rozpětí křídel má 43 metrů. Vypouštění lodě SpaceShipTwo bude probíhat ve výšce přes 15 kilometrů.
A nyní k samotnému dubnovému testu. Po tom, co White Knight Two raketoplán vypustil, piloti zažehnuli nový hybridní motor, který po dobu 16ti sekund fungoval naprosto bez problémů. Šestnáct sekund úplně stačilo k tomu, aby SpaceShipTwo překonala hranici rychlosti zvuku. O pilotování se postarali piloti Stucky a Alsbury. Po vypnutí motoru piloti postupně doplachtili až k letecké základně, kde naprosto bez problému přistáli. Jednalo se o velice důležitý krok ve vývoji takto složitého stroje. Při testu byly vyzkoušeny technologie, které jsou nezbytné k tomu, aby se budoucí vesmírní turisté podívali do vesmíru.

Ostré lety s vesmírnými turisty by mohly přijít již příští rok
Ostré lety s vesmírnými turisty by mohly přijít již příští rok
Zdroj: http://www.virgingalactic.com/

Pokud i vy budete chtít prožít to, co se poštěstilo jen málokomu, připravte si 200 000 – 250 000 amerických dolarů. To jsou přibližně 4 – 5 miliónů korun. Záleží zda chcete být v první tisícovce zájemců nebo ne. Po tomto úspěšném testu společnost Virgin Galactic oznámila, že se cena letenky zvedne o 25%, a než dopraví 1000 zájemců za hranici atmosféry, cena neklesne. Bude následovat několik desítek dalších testů, než se na palubě SpaceShipTwo objeví první zájemci. Pokud vše půjde tak, jak Virgin Galactic plánuje, tak by příští rok mohly přijít první ostré starty.

Zdroje informací:
http://en.wikipedia.org/
http://en.wikipedia.org/
http://spaceflightnow.com/
http://www.virgingalactic.com/
http://forum.kosmonautix.cz/

Zdroje obrázků:
http://spaceflightnow.com/news/n1304/29spaceshiptwo/29spaceshiptwo_400263.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6a/WhiteKnight_Two_flying.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/95/Spaceship_One_and_White_Knight_in_flight_1.jpg
http://www.virgingalactic.com/assets/img/overview/space_tickets/banner.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
JR
JR
11 let před

Teda ten 1 rok do komerčního letu mi přijde dost optimistický 🙂

Tomáš Chobola
Tomáš Chobola
11 let před
Odpověď  JR

První ostrý start může přijít až na konci roku 2014, takže mají ještě rok a půl do splnění svého slibu. Uvidíme, jak to nakonec bude.

Evžen
Evžen
11 let před

U této společnosti bylo slibů za ty roky více než dost a termíny se jen posunovaly, bez nějakého dalšího hlubšího vysvětlení technických problémů – jakých jiných, když ne těchto – které jistě musí být ne zrovna malé. Buď jak buď, klobouk dolů před tím, co tato společnost chystá a jak jde vidět i přes velké problémy nevzdává. Jen k těm slibům, kdysi prohlašovali, že komerční lety začnou v roce 2008, nyní opatrně hovoří o příštím roce. Na to, že poprvé spustili na „dvojce“ motor a k tomu jen na několik vteřin… Sám nevím a připojuji se k názoru, že příští rok je velký optimismus, ale rozhodně jim přeji, aby jim optimistická prohlášení už jednou konečně vyšla

Tomáš Chobola
Tomáš Chobola
11 let před
Odpověď  Evžen

Ano, všechny ty odklady a technické problémy jsou jenom důkazem toho, jak je těžké postavit něco, co bezpečně dokáže dostat člověka za hranici atmosféry a zpět. Příští rok je optimistický, ale vzhledem k tomu, že většina hlavních systému již byla vyzkoušena, tak zbývají doladit pouze detaily.
Test dokázal, že motor umí pracovat správně, takže teď už tak ani moc nezáleží na tom, jestli motor bude v provozu 16 sekund nebo déle. Já Virgin Galactic moc věřím a doufám, že ostré starty přijdou nejpozději do dvou let.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.