Kosmotýdeník 546 (27.2. – 5.3)

Zefiro 40

Je tu neděle a tedy ideální čas na další pravidelný souhrn těch nejzajímavějších událostí, které přinesl právě uplynulý týden. Ačkoli posledních sedm dní bylo, co se počtu zajímavých kosmonautických událostí týká, poměrně skoupých, přeci jen je o čem psát. Hlavní téma Kosmotýdeníku se věnuje výsledkům vyšetřování selhání rakety Vega-C a přijatým opatřením. V dalších tématech se podíváme například na připravovanou čínskou misi k planetce i s návratem odebraných vzorků, anebo na přílet posádky mise Crew-6 k Mezinárodní kosmické stanici. Přeji vám dobré čtení a pěknou neděli.

Byla odhalena příčina selhání rakety Vega-C

Umístění stupně Zefiro 40 na raketě Vega-C

Umístění stupně Zefiro 40 na raketě Vega-C
Zdroj: https://universemagazine.com/

Evropská raketa Vega-C zažila 21. prosince 2022 havárii, při které byl ztracen náklad tvořený dvojicí družic Pléiades-Neo (5 a 6). V pátek 3. března 2023 oznámila nezávislá vyšetřovací komise příčinu havárie a také řešení, která byla přijata, aby se nehoda již neopakovala.

Ihned po havárii společnost Arianespace (ta zajistila samotný start) a Evropská kosmická agentura (zajišťovala vývoj nosiče) okamžitě ustavily nezávislou vyšetřovací komisi, která dospěla k závěru, že po nominální funkci prvního stupně rakety Vega-C (tedy P120C) a nominálním zážehu druhého stupně (Zefiro 40) byl 151 sekund po startu pozorován postupný pokles tlaku ve spalovací komoře, což nakonec vedlo ke ztrátě celé mise.

Prvotní vyšetřování provedené hned po startu z dostupných letových údajů potvrdilo, že subsystémy nosné rakety reagovaly na události tak, jak byly navrženy, a že příčinou selhání bylo postupné zhoršování stavu trysky motoru Zefiro 40. Přesněji řečeno, komise potvrdila, že příčinou bylo neočekávané tepelně-mechanické degradování a následné přetržení vložky v hrdle trysky z kompozitního uhlíkového materiálu (C-C – kompozitní materiál tvořený výztuží z uhlíkových vláken v matrici z grafitu). Tuto vložku pořídila společnost Avio na Ukrajině. Další šetření vedla k závěru, že příčinou byla pravděpodobně vada v homogenitě materiálu.

Různé motory použité na třech variantách raket Vega

Různé motory použité na třech variantách raket Vega
Zdroj: https://forum.nasaspaceflight.com/

Anomálie rovněž odhalila, že vstupní testování pro přijetí této vložky nebylo dostatečné k prokázání její letové způsobilosti. Komise proto dospěla k závěru, že tento specifický materiál C-C již nelze používat k dalším letům. Pozitivní je, že nebyly odhaleny žádné nedostatky v konstrukci motoru Zefiro 40. Avio okamžitě zavádí alternativní řešení pro trysku Zefiro 40 s jiným materiálem na bázi C-C, vyráběným společností ArianeGroup, který se již používá pro trysky Zefiro 23 a Zefiro 9 raket Vega.

Vzhledem k povaze anomálie komise zdůraznila, že její závěry týkající se Zefiro 40 nemají vliv na starší verzi nosné rakety Vega, která využívá motory Zefiro 23 a Zefiro 9. V této souvislosti se společnost Arianespace rozhodla upravit svůj plán startů a přeřadit následující misi na jeden ze svých dvou zbývajících nosičů Vega (starší generace bez označení C) s cílovým datem startu před koncem léta 2023.

Komise dále formulovala řadu doporučení, jejichž cílem je obnovit důvěru v systémy nosných raket Vega a Vega-C, které zajistí spolehlivý návrat k letu a robustní komerční využití. Hlavní směry nyní prováděných činností vycházejí z těchto doporučení:

  • Doplnit aktuální zjištění komise o další zkoušky a analýzy s cílem zajistit spolehlivost kvalifikace alternativního materiálu C-C vybraného pro Zefiro 40.
  • Provést další fázi kvalifikace motoru Zefiro 40 s alternativním materiálem C-C.
  • Provést soubor opatření, jejichž cílem je zaručit dlouhodobě spolehlivou a udržitelnou výrobu nosných raket Vega.

ESA a Arianespace již zahájily implementaci doporučení komise a budou důkladně sledovat provádění opatření hlavním dodavatelem rakety Vega, společností Avio, s cílem zajistit spolehlivý návrat rakety Vega-C k letu. Cílové datum startu je již konec roku 2023.

ESA plně zapojí své odborné znalosti v oblasti inženýrství a řízení projektů, aby podpořila společnost Avio při provádění opatření potřebných k obnovení důvěry v nosný systém.

Kosmický přehled týdne:

Na začátku týdne jsme se dozvěděli, že již 25. února proběhl 46. let vrtulníčku Ingenuity na Marsu. Tento technologický demonstrátor tentokrát letěl ve výšce 12 metrů. Uletěl celkem za 136 sekund celkem 445 metrů. Vrtulníček se tak přesouvá na novou pozici, kde bude provádět další průzkum. Níže je přiložený snímek z aktuálního letu.

Snímek z 46. letu vrtulníčku Ingenuity

Snímek z 46. letu vrtulníčku Ingenuity
Zdroj: https://mars.nasa.gov/

Čína schválila misi Tianwen-2 (původně ZhengHe), která se má v roce 2025 vydat k blízkozemní planetce (469219) Kamoʻoalewa a přivést z ní vzorky zpět na Zemi. Tato planetka je skutečně malinká, její maximální průměr se odhaduje na necelých 90 metrů. Provést odběr bude poměrně náročné. Uvažuje se o podobném způsobu jako u OSIRIS-REx, tedy touch-and-go – nárazu a následném okamžitém odletu. Vzorky by napadaly do odběrného zařízení z rozvířeného mraku trosek. Nicméně se psalo i o případném kotvícím mechanismu. Zkušenosti z nedávno navštívených planetek však naznačují, že pevný povrch nemusí být přítomen. Po provedení primárního úkolu má sonda bez návratového pouzdra vyrazit na průzkum komety 311P.

Přehled z Kosmonautixu:

V této rubrice naleznete přehled všech témat, kterým jsme se věnovali v uplynulém týdnu v rámci článků. Vydáváme minimálně dva články o kosmonautice denně, pojďme si je nyní připomenout. Týden jsme málem načali Živě a česky komentovaným přenosem ze startu rakety Falcon 9 s pilotovanou lodí Crew Dragon. První pokus o start však byl z technických důvodů odvolán. V dalším článku jsme se věnovali historii a aktuálnímu stavu jedné rakety Saturn IB, která se nachází na Floridě. Počasí tentokrát hodně zlobilo a tak to už vypadalo, že se dočkáme tří startů v jednom dni, ale i dva starty se Starlinky nakonec došly odkladu. V odkazovaném článku jsou však záznamy obou nakonec uskutečněných přenosů. Ani toto úterý jste nepřišli o nový díl seriálu mapujícího historii a vývoj programu Vostok. Do kosmického prostoru se chystá další evropský šikovný zástupce programu Copernicus, přístroj Sentinel 4. Na start se chystá nová těžká raketa Vulcan, kterou vyvíjí společnosti ULA. Na kosmodromu už dochází k jejímu sestavení, podívali jsme se na tuto práci skrz řadu zajímavých snímků. Mise Crew-6 sice napoprvé zaznamenala odklad, ale nakonec jsme se v tomto týdnu jejího startu dočkali. Loď Crew Dragon s čtyřčlennou posádkou odstartovala 2. března v 06:34 SEČ. I nadále dokazuje Hubbleův kosmický dalekohled, že rozhodně nepatří do starého železa. Po úspěšném startu jsem Živě a česky sledovali i připojení lodi Crew Dragon k Mezinárodní kosmické stanici. Bylo to trochu napínavé, jelikož zlobil jeden ze zámků dokovacího prstence lodi. Tradičně pak vyšly Vesmírné výzvy, které opět shrnuly zásadní kosmonautické událostí února. Další analýza výsledků mise DART potvrdila, že kinetický impakt může být použit pro planetární obranu. V roce 2024 se na povrch Měsíce vydá přístroj, který poslouží k testování navigačního systému na Měsíci. Vyšla podrobná analýza příčiny havárie nosné rakety Rocket 3. Její závěry jsme pro vás připravili v sobotním článku. Týden jsme uzavřeli novým dílem pořadu Vesmírná technika.

Obrázek týdne:

Pěkný časosběrný snímek z úspěšného startu rakety Falcon 9, která vzlétla z rampy 39A na Floridě 2. března a vynesla loď Crew Dragon na misi Crew-6. Loď po jednom dni doletěla k Mezinárodní kosmické stanici, kde se po problémech s jedním zámkem dokovacího prstence lodi úspěšně připojila ke stanici. Snímek zachycuje také vrtulníky amerického námořnictva připravené vzlétnout v případě potřeby na pomoc.

Start Falconu 9 s lodí Crew Dragon

Start Falconu 9 s lodí Crew Dragon
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Video týdne:

Video zachycuje vstup čtyřčlenné posádky lodě Crew Dragon na palubu Mezinárodní kosmické stanice. Zhruba na týden se tak posádka ISS rozšířila na jedenáct členů. Tvoří ji tři členové mise Sojuz MS-22 (23), čtyři členové posádky Crew-5 a čtyři členové posádky Crew-6.

Zdroje informací:
https://www.esa.int/
https://forum.nasaspaceflight.com/
https://www.eucass-proceedings.eu/
https://en.wikipedia.org/
https://en.wikipedia.org/
https://en.wikipedia.org/
https://mars.nasa.gov/
http://www.clep.org.cn/

Zdroje obrázků:
https://twitter.com/1stAF/status/1632058641221054464/photo/1
https://pbs.twimg.com/media/FqY5iTVXgAMuXs8?format=jpg&name=large
https://mars.nasa.gov/…N0450001HELI04637_0000A0J01_1200.jpg
https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=1071.0;attach=2085905;image
https://universemagazine.com/..cooperation_to_build_vega-c_pillars-1536×1110.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

3 komentářů ke článku “Kosmotýdeník 546 (27.2. – 5.3)”

  1. -gt- napsal:

    Kolik letů že byl ten původní odhad pro Ingenuity? Neměl být hlavní problém v tom, že elektronika byla jen „obyčejná“?

  2. Radim Pretsch Redakce napsal:

    Je neuvěřitelné, jak rychle se stal z odběru vzorků z planetek „standard“. MSR by si měl pospíšit, dokud to ještě někoho zajímá (nadsázka) ;-D

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.