Platforma Photon rozšiřuje své možnosti

O tom, že firma Rocket Lab provozuje rakety Electron, které vynesly už 48 družic, už ví kdekdo. Méně lidí už ví o tom, že firma připravuje i družicovou platformu Photon. Ptáte se proč má zrovna takový název? Firma to na svém webu vysvětluje povedeným popisem ze světa fyziky: „Photon (noun): Energy released by an electron into orbit.“ Při pokusu o převod do češtiny část kouzla zanikne, ale pokud přimhouříme oči nad terminologií, mohlo by to být: „Foton (podst. jm.): Energie uvolněná elektronem na oběžné dráze.“ Nyní firma představila nové vizualizace těžší verze platformy Photon, která má umožnit i meziplanetární mise. Varianta Photon Lunar by se měla poprvé použít při vynášení cubesatu CAPSTONE pro NASA.

Photon pro mise na LEO

Zdroj: https://www.rocketlabusa.com/

Photon má podle firmy představovat malou revoluci. Žádná mise totiž není stejná jako jiná. Díky Photonu by už komerční, či vládní provozovatelé družic neměli být nuceni přizpůsobovat své vybavení, aby mohlo fungovat s pevně danými standardizovanými družicovými platformami. S Photonem mají být možnosti otevřené a projektanti mohou začít plánovat podle svých potřeb. Každá družice ze série Photon bude navržena a postavena na základě konkrétního vybavení a požadavků mise. Jiné úkoly se čekají od družicových sítí, jiné od sledování země, technologických demonstrátorů, komerčních datových služeb, či od lunárních nebo meziplanetárních průzkumníků.

Photon má využívat osvědčený hardware a systémy z dodatečného horního stupně rakety Electron, kterému se říká Kick-Stage. Platforma má být vybavena zdroji elektrické energie, systémem pro orientaci v prostoru a stabilizaci. Bude zde i pohonný systém, nebo radiačně odolná avionika. Samotný Photon není jeden typ družic. Firma RocketLab chce, jak již bylo řečeno výše, navrhovat družice a sondy podle potřeb a požadavků konkrétní mise – ať už míří na LEO nebo do meziplanetárního prostoru. Vzhledem k nosnosti Electronu může výsledná družice vážit kolem 130 kg pokud se poletí na heliosynchronní dráhu ve výšce 500 km, nebo zhruba 180 kg, pokud se poletí na dráhu ve stejné výšce, která bude vůči rovníku skloněna o 40°. Pokud se má letět mimo LEO a třeba i k Měsíci, Venuši či Marsu, měla by být hmotnost cca 40 kg.

Photon pro meziplanetární mise.

Zdroj: https://www.rocketlabusa.com/