Cesta k lepším SRB rakety SLS začala

Odborníci provedli 5. prosince na Marshallově středisku statický zážeh motoru na tuhé pohonné látky. Na tom by nebylo nic tak neobvyklého – motor měl na délku jen 6 metrů a jeho průměr byl 60 centimetrů. Žádný obr to tedy nebyl, v kosmonautice se používají mnohem větší kousky. Ale taky to nebyl žádný trpaslík. Při dvacetisekundovém zážehu totiž vyvinul tah 25 tun a jeho spaliny dosáhly teploty 2760 °C. Šlo o zkoušku, která měla pomoci agentuře vykročit vstříc nové generaci motorů SRB (solid rocket booster) pro další vývoj rakety SLS.

Výsledky testu budou analyzovat nejen specialisté z NASA, ale i z firmy Northrop Grumman, kteří se společně snaží přejít ze současně používaných směsí na nové látky, které poskytnou lepší výkon. Urychlovací motory rakety SLS jsou vysoké 54 metrů a jejich průměr je 3,6 metru – testovat takového obra není jen tak, proto se k prvním zkouškám použil zmenšený model, který napodobil skutečný stupeň. Díky tomu mají odborníci možnost levněji a jednodušeji testovat nové díly či materiály. Do testovacího motoru poblíž trysky byly před zážehem uloženy tři vzorky izolačních materiálů, které se nyní budou analyzovat. První vzorek tvořil materiál, který se používá jako izolace na současných SRB pro SLS. Zbývající dva ověřovaly nový izolační materiál – jeden vzorek byl ve verzi, která snižuje riziko statického výboje, druhý vzorek tuto vlastnost neměl.

V Orbital ATK bylo v prosinci 2017 dokončeno plnění paliva do šestého z deseti palivových segmentů vzletových stupňů SRB rakety SLS pro EM-2. K naplnění jednoho segmentu je potřeba 40 těchto mís.

V Orbital ATK bylo v prosinci 2017 dokončeno plnění paliva do šestého z deseti palivových segmentů vzletových stupňů SRB rakety SLS pro EM-2. K naplnění jednoho segmentu je potřeba 40 těchto mís.
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/

Všechny tři izolační materiály jsme testovali současně,“ říká Sarah Howse, která má u testovacího motoru na starost materiály a všechny procesy a dodala: „Náš tým bude porovnávat efekty nové pohonné směsi oproti té současně používané.“ NASA svou analýzu zaměřuje na izolaci velkých vnitřních ploch motoru: „Část motoru, kde se nová směs dotýká starých materiálů je v podstatě zbytečná,“ říká Tim Lawrence, manažer sestavování motoru a dodává: „V přední části motoru, inženýři při zkoušce měřili tepelné podmínky. To nám umožní zpřesnit již existující termální modely.

Nahradit urychlovací motory rakety SLS nebude jen tak – jde o největší a také nejsilnější motory na tuhé pohonné látky, jaké kdy vznikly. Každý z nich vyvine při zážehu tah až 1600 tun, takže oba SRB se na tahu startující SLS budou podílet z více než 75%. Urychlovací motory pro SLS jsou založeny na třicet let staré technologii. NASA se proto snaží navrhnout, vyvinout a otestovat novou generaci urychlovacích motorů. Ty by měly pohánět rakety SLS v době, kdy dojde veškerý hardware poděděný po éře raketoplánů.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/sls_bole_test_3.jpg
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…052c283361b3f4ad968d57ee7256334f&oe=5A8C5694

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

10 komentářů ke článku “Cesta k lepším SRB rakety SLS začala”

  1. Tomáš napsal:

    a tyto urychlovací motory se budou používat u SLS block 2? nebo u 1b?

  2. Jirka napsal:

    Co by bylo fakt super by bylo, kdyby udělali nové boostery na kapalné pohonné látky s návratem po vzoru Buranu. Ale nic takového nehrozí, protože NGIS.

    • Vojta napsal:

      Otázkou je, jestli se to vyplatí. Kdyby se SLS vyvíjela od nuly, tak asi ano, ale když zrecykluje zbytky po Raketoplánu, tak je to problematičtější. Navíc SLS nebude létat moc často (a podle některých zdejších expertů ji už po pár startech nahradí SS/SH) a to vzhledem z zásobám starých segmentů znamená, že kapalinové boostery moc startů nečeká, takže pokud vůbec budou vyvinuty, bude snaha je vyvinou co nejlevněji – tedy bez znovupoužitelnosti.

      • Q napsal:

        Kromě toho urychlovače pro STS dosahovaly více než dvojnásobku tahu nejvýkonějšího motoru na kapalné palivo jaký mají američané (teoreticky) k dispozici – totiž legendárního F-1.
        Dva SRB pro SLS mají tah 32 MN, celkový tah prvního stupně Saturnu V s pěti F-1 byl 31,02 MN.
        Použití raket na pevné palivo pro „nultý“/první stupeň je tedy podstatně efektivnější.

      • Jiří Hošek Redakce napsal:

        K tomu, co již napsal Q, dodám, že kapalinové boostery by si vyžádaly dodatečné investice do vedení kapalin v mobilní vypouštěcí plošině. V případě jiného počtu nebo jiného průměru než u stávajících SRB by vznikla potřeba i investic do přístupových plošin v hale VAB. Je tedy snaha zachovat počet a průměr pokročilých motorů jako u dosavadních SRB. Proto v NASA vznikl program BOLE:
        https://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/20190002126.pdf

  3. Alois napsal:

    Totéž by měli udělat s hlavními motory zděděnými po raketoplánu. Krom toho, že konstrukce je též letitá je jistě možné zkonstruovat výkonnější pro jednorázové použití.

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.