Úpravy rampy 39A pro Starship

Už začátkem srpna jsme Vás v článku informovali o tom, že SpaceX chce do zkoušek lodi Starship zapojit i startovní komplex 39A na Floridě. Dva měsíce utekly jako voda a dnes můžeme říct, že práce na zdejším startovním a přistávacím vybavení jsou v plném proudu. Těžká technika pohybující se v těsné blízkosti ikonického komplexu 39A zde připravuje základy. Měl by tu být startovní stůl, který by měl posloužit ke startu prototypu Starship Mk2, který se staví na Floridě. Součástí budovaného zázemí je i přistávací plocha, na kterou by měly přistávat vracející se stroje.

SpaceX momentálně staví dva prototypy lodí Starship – v Texasu na Boca Chica vzniká Mk1, na Floridě v Cocoa pak Mk2. Texaský prototyp zažil velký zájem během skládáníMuskovy prezentace, Mk 1 byla sestavena do letové konfigurace, ačkoliv se vědělo, že ještě není připravena k letu. Třeba tři instalované motory Raptor nebyly ty, se kterými má tento stroj absolvovat premiérový let.

V dalších dnech byla Starship Mk1 opět rozdělena a Raptory byly odmontovány. SpaceX nyní pracuje na jejich přípravě na testovací skok do výšky 20 kilometrů. Přípravy na tuto zkoušku už probíhají na místě, odkud se testovací Starhopper vydal na svůj 150 metrů vysoký skok.

BocaChicaGal vyfotila základ svařované konstrukce startovacího stolu během přesunu na rampu v Texasu.

BocaChicaGal vyfotila základ svařované konstrukce startovacího stolu během přesunu na rampu v Texasu.
Zdroj: https://forum.nasaspaceflight.com

Před techniky, kteří zdejší rampu upravují, stojí ještě dost práce – od instalace dalších nádrží pro pohonné látky, které jsou nutné pro větší stroj až po startovní stůl, na kterém bude Starship sedět před startem. V Texasu mají výhodu, že nemusí dělat vše – základní vybavení už mají po Starhopperu.

Ale na Floridě, kde se má testovat Starship Mk2, je potřeba vytvořit celé nové zázemí. Zdejší práce už nabraly hodně slušné tempo poté, co stavba dostala zelenou v rámci posouzení vlivů na životní prostředí. Aktuální postup prací můžete vidět v níže přiloženém Tweetu od Julie Bergeron, jehož součástí jsou i fotky zachycující dění na komplexu 39A.

https://twitter.com/julia_bergeron/status/1180090376071323649

Pracuje se tu zatím jen zhruba dva týdny, ale z dostupných informací je jisté, že těžká technika již začala pracovat na velké ploše v těsném sousedství existující rampy 39A. Pokud se nic nepokazí, měly by tu postupně vyrůst startovní a přistávací zázemí pro Starship. Jelikož máme k dispozici snímky nejen od návštěvníků kosmodromu, ale i z družic, dá se vcelku jasně odhadnout, že dochází k hloubení příkopů severně a jižně od hlavní pracovní oblasti, přičemž „Rocket Support Facility’“ se nachází přibližně východo-severo-východním směrem. Technici již pracují na startovním stole a vodních chrličích, nebo také na kruhové lokalitě jihovýchodním směrem, která by měla sloužit jako přistávací rampa.

Snímky družice Sentinel 2 pořízené mezi zářím a říjnem 2019 ukazují rychlý postup prací.

Snímky družice Sentinel 2 pořízené mezi zářím a říjnem 2019 ukazují rychlý postup prací.´
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com

Díky zvolenému umístění nedojde k negativním vlivům na využívání rampy 39A ke startům raket Falcon 9 a Falcon heavy. Jakmile však bude momentálně budovaná ramp dokončena, mělo by dojít k exponenciálnímu nárůstu startů z tohoto komplexu. Podle údajů uvedených v návrhu pro posouzení vlivů na životní prostředí, mohlo by odsud každý rok odstartovat až 24 strojů – ať už samotných Starship nebo sestav Super Heavy / Starship.

Podle tohoto dokumentu se zdá, že SpaceX možná bude prvotní přistávací zkoušky provádět na ploše LZ-1, kam běžně dosedají vracející se první stupně Falconů 9. Díky tomu by bylo možné doladit fungování zkušebního prototypu, dokud si firma nebude jistá, aby se začala snažit o přistání na budované ploše u LC-39A.

Samotný prototyp Starship Mk2, který vzniká v Cocoa na Floridě zatím prochází prakticky identickými výrobními fázemi jako Mk1 v Texasu. V tomto případě máme k dispozici i záběry z dronu, které ukazují, že Mk2 je zatím tvořena dvěma samostatnými částmi – spodní a horní. Budovu přitom obklopuje velké množství ocelových prstenců. U nich se předpokládá, že půjde o stavební materiál pro další exempláře.

Jednou z největších výzev, která souvisí se Starship Mk, je její přeprava z Cocoa na Kennedyho středisko. Spoluzakladatelka Coast Launch Ambassadors, Julia Bergeron, která je aktivní na webu nasaspaceflight, nedávno nasbírala dodatečné informace k tomuto tématu. „Starship při své velikosti s sebou přináší jakožto nadměrný náklad určité výzvy. Je potřeba definovat trasu, na které bude co nejméně překážek jako jsou třeba elektrická vedení. Bude tedy potřeba povolení k vývozu a zajištění bezpečnosti přepravy,“ uvádí Bergeron ve shrnutí procesu přepravy a doplňuje: „Cesta mezi Cidco Road a areálem FedEx je momentálně v procesu přípravy. Zatím není jisté, zda dojde k jejímu vydláždění, nebo zda se před transportéry položí nějaké desky. Už došlo ke zvednutí nebo naopak zakopání několika elektrických vedení a pracuje se i na dalších rozvodech.

Takto si Jay DeShetler z NSF představuje rampu 39A po dokončení stavebních úprav.

Takto si Jay DeShetler z NSF představuje rampu 39A po dokončení stavebních úprav.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com

Trasu, po které se má Starship přesouvat, chtějí využívat i jiné firmy jako třeba Virgin Trains. SpaceX proto jedná o možnosti využít blízkou nástupní plošinu a vyčistit oblast od betonových bariér. O samotný přesun Starship Mk2 se použije kolový transportér, na kterém bude loď umístěna. Podobná metoda se použila i na Boca Chica, byť na mnohem menší vzdálenost. Jejich úkolem bude dopravit prototyp Starship na silnici označovanou SR528, konkrétně na její nezpevněný sjezd. Jde o místo, které se používá k rybaření a které dříve nebylo určeno k těžkým transportům.

Tady by mělo dojít k instalaci podložek, na které transportér najede a dostane se až na člun, ke kterému budou připojené dvě vlečné lodě. „Jakmile bude transportér na člunu, začne cesta přes Indian River Lagoon směrem ke Canaveral Barge Canal. Odsud se pak mohou vydat přes Banana River Lagoon na KSC Turn Basin,“ upřesňuje Julia Bergeron. Zmíněný KSC Turn Basin můžeme považovat za jakousi vstupní bránu, kterou se na Kennedyho středisko dostává veškerý hardware transportovaný po vodě. Nedávno sem připlul třeba člun Pegasus s Pathfinderem centrálního stupně SLS. Tady dojde k vyložení Starship na pevninu a na dohled ikonické haly VAB začne přesun po Crawlerway až k bráně areálu 39A.

Přeloženo z:
https://www.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2019/10/NSF-2019-10-04-15-21-28-351.jpg
https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=48895.0;attach=1585926;image
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2019/10/NSF-2019-10-04-15-54-48-749.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2019/10/NSF-2019-10-07-15-13-46-149.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

16 komentářů ke článku “Úpravy rampy 39A pro Starship”

  1. Jan Jančura napsal:

    V článku se píše, že jak v Texasu tak na Floridě se připravují startovací plošiny pro Starship Mk1 a Mk2. V tom ohledu mi není jasné, zda pro start kompletní rakety SH/SS se budou stavět nové plošiny resp. že ty nyní budované plošiny pro Starship budou použity i pro SH/SS. S tím souvisí i infrastruktura – zásobníky pro SH/SS budou muset být násobně větší než pro Starship. I když to z článku není zřejmé počítá se se na Floridě při výstavbě transportní trasy i se dopravou Super Heavy? A nemá Spacex obavy, že při havárii SH/SS dojde na rampě LC-39A k poškození startovací plošiny pro F9/FH?

    • bohyn napsal:

      Můj názor je, že na Floridě se připravuje rovnou start SH/Mk4 (respektive Mk3/4, uvidíme jak se číslování ustálí).
      A otázka s ohrožením LC-39a je nasnadě.

    • Mr. G napsal:

      Myslim, ze aktualne budovana infrastruktura je urcena len pre Starship. Podobne ako tomu bolo pri StarHoppri, vybuduju len to co aktualne potrebuju, usetria cas.
      Podstavec, ktory priviezli do Texasu bude podla mna sluzit len pre suborbitalne skoky Starship. Pre SH+SS mi pride slaby (konstrukcne). Neskor infrastrukturu rozsiria. Ked bude startovat SH+SS bude potrebna nejaka obsluzna veza pre privod paliva do SS, kedze bude ca 60 metrov nad zemou. Po otestovani SS rampu upravia pre potreby SH+SS.

      • Jan Jančura napsal:

        Můžu jen spekulovat. Ta současná konstrukce startovací plošiny vypadá skutečně tak akorát dimenzovaná pro Mk 1, už její použití pro start plně natankované 1400 tun těžké Starship se 6 Raptory se mi zdá nedostatečná, natož pro SH/SS.Zřejmě jak píšete, budou postupně muset vybudovat novou důkladnější rampu s integrovanou montážní, obslužnou a startovací věží, která by sloužila jak pro plnohodnotné SS tak i SH/SS.

  2. bohyn napsal:

    „Podobná metoda se použila i na Boca Chica, byť na mnohem menší vzdálenost.“
    Mk2 se nebude přesouvat v horizontální poloze? Čekal jsem, že obě poloviny složí v Cocoa a převoz bude v horizontální poloze.

  3. Alois napsal:

    Nápad postavit křídlatý stroj pro přelety z planety na planetu tu už jednou, před padesáti lety, byl, ovšem skromnější jen pro několik kosmonautů. Zrovna o tom čtu v knize K. Pacnera Tajný závod o Měsíc z roku 1996. Cituji : str. 210a211.
    „Podle záměru autora … měl stroj zajistit přelety z planety na planetu. Jednalo se o Čeloměje. Tento „kosmický Lysenko“ prosazoval utopie, kterým nejvyšší představitel země / Chruščov/ uvěřil. … Trvalo několik let než racionálně uvažující odborníci přesvědčili Kreml o nesmyslnosti nápadu.“
    Tolik z historie.

    • Hawk napsal:

      Ja obcas nahlednu do mych oblibenych knih „Mesta v kosmu“ a „Polidstena Galaxie“ z 80 tych let s peknymi ilustracemi a poutavym ctenim co uz touto dobou vsechno mohlo byt, clovek se zasni a nasleduje nepekne probuzeni do reality soucasne kosmonautiky.
      Na Mars je pro lidi cesta s lodi na chemicky pohon stale dlouha, mozna tak na expedici za obtiskem boty, zato na Mesic bude tahle vecicka terno(pokud vse klapne).

    • Hawk napsal:

      Jen dodatek, Celomeje bych Lysenkem nenazyval, je to duchovni otec Protonu, nosice, ktery slouzi dodneska, a kdyz si zaspekuluju, kdo vi jak by dopadl zavod o Mesic, kdyby se misto N1 prosadila UR-700, ktera mela mit oproti 30 motoru na N1 pouhych 9 motoru RD-270.

      • jregent napsal:

        Pripojuji se ke spelulaci, ze mela asi vetsi nadeji na uspech nez N1 🙂

      • MichaelM napsal:

        Já jsem pro změnu někde četl, že v současném Česku žije jeden pán, který každý večer chodí po obýváku a marně si láme hlavu (neboli spekuluje) jestli jenom Sovětský svaz nemohl vyhrát onen závod o Měsíc, kdyby jenom Sergej Koroljov žil o 3 roky a 6 měsíců déle.

      • Alois napsal:

        Naprosto souhlasím. Proton byl ve své době bomba. Dokonce bych řekl, že Čeloměj v moderním pojetí nosiče daleko překonal Koroljova, který lpěl na klasickém schématu V-2. S tím, zda by postavil funkční superraketu třídy Saturn-5 se dá úspěšně spekulovat právě na úspěchu Protonu. Bohužel v počátcích byl Proton hodně poruchový a další složitostí při stavbě superrakety by se problémy násobily a tak jako tak by byl výsledek nejistý. Porovnáme-li Proton a Saturn-1 jako předstupně superaket měl Proton tehdy cca 60% úspěšných letů a Saturn-1 100% ve všech variantách.
        Netřeba nic víc dodávat.

Napište komentář k Dušan Majer

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.