ŽIVĚ A ČESKY: Loučení s jednotrupovou Deltou IV

Rakety Delta IV pomalu vyklízejí pole, na kterém zářily téměř dvacet let. Zatímco třítrupé těžké rakety Delta IV Heavy ještě pár let budou fungovat, jejich slabší verze, jejichž trup tvoří jediný raketový stupeň, se již dnes odeberou do pomyslné penze. V 15:00 SELČ nás čeká poslední start středně silně Delty IV – na své derniéře má do vesmíru vynést druhý exemplář nejnovější generace amerických navigačních družic GPS, který dostal přízvisko Magellan po známém mořeplavci. Pokud tedy budete mít dnes odpoledne čas, přijměte pozvání na náš komentovaný přenos z tohoto loučení.

Náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 14:45 SELČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, nebo Vám nefunguje přehrávání ve vloženém okně, klikněte sem a dostanete se na stránku přenosu na Mall.TV. Ve vloženém okně naleznete i záznam vysílání, který by měl být k dispozici zhruba dvě hodiny po ukončení přenosu, děkujeme za pochopení.

Zdroje informací:
https://www.ulalaunch.com/
https://forum.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
https://insidegnss.com/wp-content/uploads/2019/07/Resized_GPS-III-SV02-Encap5.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

11 komentářů ke článku “ŽIVĚ A ČESKY: Loučení s jednotrupovou Deltou IV”

  1. Marcel napsal:

    zda sa ze start bol skvely… len nie na videu tu.
    jak neobvykle. mall tv opat exceluje a nalepsie su tie reklamy. v jednom videu 6 fakt 6?

  2. frank napsal:

    Ve své době to vlastně byla jediná americká raketa s americkými motory 🙂

    • Co myslíte ve své době? Pokud dobu nasazení od roku 2002 do současnosti, tak v tomto období byly a jsou používány i jiné americké rakety s americkými motory, např. Delta II a III, Atlas II, Falcon 1, 9 a Heavy, rakety řady Minotaur a Pegasus, Titan II a IV nebo americký raketoplán.

      • frank napsal:

        možná jsem měl napsat v určité době 🙂
        Tedy po raketoplánu a před Spacex , měl jsem ten dojem a rád si ho opravím…

      • frank napsal:

        ještě jsem si to trošku projel kde jsem to vlastně vzal a jak to bylo s některými raketami takže Delta III naposledy v roce 2000, Atlas II startoval naposledy v roce 2002 Delta naposledy II v roce 2011, Falcon 1 naposledy 2009 a Falcon 9 poprvé 2010 … tak možná v roce 2009-2010, to se omlouvám, navíc jsem vynechal raketoplán, ale ten už stejně poslední lety věnoval jen ISS a Hubblu, družice
        z bezpečnostních důvodů prakticky nenosil a nějak jsem na něj pozapomněl…

        No a už vím, kde jsem to četl, je to citát pana Dale Ketchama “
        „For quite some time, it was the only rocket flying with an American engine.“, prostě mi to nějak špatně utkvělo v paměti

        https://www.msn.com/en-us/news/technology/ula-set-to-launch-last-ever-single-stick-delta-iv-rocket-from-cape-canaveral/ar-AAFReXb

      • Alois napsal:

        Aby se ruské motory vůbec daly v amerických raketách použít, musí být v Americe podstatně upraveny a doplněny. Zejména v oblasti elektroniky, čidel i upevnění do tubusu nosiče.

      • frank napsal:

        je to běžná věc, třeba motor do Migu 15 byl Nene od Rolls Royce, motor v Moskviči 1,5 litru byl léta vlastně Porsche,prostě globalizace, navíc Američané nezvolili klasický ruský(viz výše) nebo čínský postup, ale motory si prostě kupují:)

      • zargos napsal:

        V MiGu15 byla použita kopie NENE motor RD-45 a jeho evoluce VK-1. Ale nemusíme chodit daleko, R-1 byla sověty postavená V-2.

Napište komentář k Dušan Majer

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.