Podle odpovědí @elonmusk tak byl vyprojektován a stále to umí. Pro nákladní mise toto přistání je možné, neprošlo ale prověrkou NASA.
11. března 11:11
Podle odpovědí @elonmusk tak byl vyprojektován a stále to umí. Pro nákladní mise toto přistání je možné, neprošlo ale prověrkou NASA.
11. března 11:11
Space ISAC
Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací, Space ISAC, oznámilo 9. dubna vytvoření skupiny LEO Owner Operators Affinity Group, která se skládá z členů Space ISAC provozující družice na LEO.
18. dubna 10:00
Iceye
Finská společnost Iceye 17. dubna oznámila, že získala v novém kole financování 93 milionů dolarů. Iceye provozuje konstelaci malých družic s radarem se syntetickou aperturou (SAR) zachycující snímky ve dne i v noci a za všech povětrnostních podmínek.
18. dubna 8:00
Švédsko podepsalo Artemis Accords
NASA a švédská vláda oznámily, že Švédsko podepsalo Artemis Accords na ceremonii ve Stockholmu. Švédsko je 38. zemí , která podepsala dohody.
17. dubna 15:00
Iniciativa USAF
USAF 16. dubna oznámilo výběr prvních dvou programů v rámci nové iniciativy „quick star“. Tato iniciativa, schválená Kongresem roku 2024, je navržena tak, aby urychlila vývoj kritických technologií pro ministerstvo obrany.
17. dubna 10:00
5N Plus
Ministerstvo obrany USA 16. dubna oznámilo, že udělilo kontrakt ve výši 14,4 milionu dolarů výrobci polovodičů 5N Plus na podporu výroby materiálů pro solární články. Financování má udržet a rozšířit schopnost vyrábět germaniové substráty pro články.
17. dubna 8:00
Starší pořady na Stream.cz (skončily v prosinci 2018)
Mohli by udělat ‚předváděcí‘ let zakončený právě přistáním pomocí motorů, prostě jen tak že to opravdu jde. Myslím že Elon by to lidem prodal jako pořádnou show 🙂
Trochu mě zaráží to překvapení. Na motoricky přistávajícího dragona jsme všichni až do jeho odvolání čekali několik let.
Přesně tak. Také moc nechápu to nadšení okolo této novinky. Nejde přeci o jiné motory a ty vznikaly už s touto schopností. Proč by ji tedy neměly mít?
Dejte na misky vah spolehlivosti:
1) raketový motor se stovkami součástek krát 8 mínus počet motorů co může selhat. V reálném provozu neotestovaný, krom pár skoků.
2) léty prověřené padákové přistání do vody.
Je to volba rozumu, nikoliv srdeční záležitost.
Navíc NASA momentálně nehodlá používat Crew Dragon opakovaně a SX se tak budou hromadit lodě pro „recyklaci“ na Cargo Dragon 2. SHS se blíží, a co pak s dosluhující flotilou?
Takže vyřešili problém se spalinami, které se dostávaly pod tepelný štít v místech vysunutých nožiček? Pro nouzové přistání po selhání padáku to není problém. Pokud ale chtějí CD použít opakovaně, tak spaliny pod štítem nebo dosedání štítem na beton bez nožiček není úplně ideální.
Asi taky bude třeba dekontaminace kvůli zbytkům hydrazinu, ale to by na přistávací ploše neměl být velký problém.
Spíše jde jen o záložní řešení.
Je vidět, že SX tento boj nevzdává a snad se jednou dočkáme. Pravděpodobně jdou salámovou metodou – napřed certifikovat jako záložní řešení pro nákladní Dragony a pak to postupně prosazovat dále. Bez certifikace NASA, se ale žádná hitparáda v podobě „tajného“ záložního řešení nekoná.
Řekl bych, že tajné záložní řešení při selhání padáku s NASA neoficiálně dohodnuté mají, ale nemohou to říkat nahlas. NASA by byla sama proti sobě, kdyby to striktně zakázala. V případě nehody by ztratila důvěru veřejnosti, ale kdyby záložní řešení fungovalo, tak budou za hrdiny všichni. Filtry oxidu uhličitého z velitelského modulu Apolla 13 také nebyly certifikovány na použití v lunárním za přispění kartonových desek letového plánu a jak šlapaly. Samozřejmě padáky jsou spolehlivé, tak to snad nikdy potřeba nebude a třeba se motorické přistání někdy uplatní u Cargo Dragonu.
Mě ale spíš zajímalo technické řešení při prorážení nožiček skrz štít, se kterým měli jisté problémy. Čistší řešení by bylo použít vnější nohy podobné těm na boosteru, ale to by vyžadovalo velmi výraznou změnu kapsle, která je nereálná.