Crew Dragon čelí odkladu

Nástupní rameno do lodi Crew Dragon, které bylo k lodi poprvé cvičně přiblíženo.

Nepilotovaný testovací let soukromé lodi Crew Dragon bude bezesporu velkou událostí, která přitahuje mimořádnou pozornost. Již od začátku bylo jasné, že v zájmu bezpečnosti a opatrnosti bude docházet k mnoha odkladům, aby měly všechny zainteresované strany maximální jistotu v novou, zatím v ostrém provozu netestovanou loď. Celou situaci navíc ještě zkomplikoval americký federální shutdown, vinou kterého je provoz federálních agentur omezen jen na nezbytné udržovací činnosti. Nemůžeme se tedy divit nové neoficiální informaci, že se očekávaná mise DM-1 odsouvá o týden – nejdříve na 16. února.

Vizualizace Crew Dragonu u ISS

Vizualizace Crew Dragonu u ISS
Zdroj: https://www.nasa.gov

Kdyby se Crew Dragon během své první testovací mise neměl spojovat s Mezinárodní vesmírnou stanicí, bylo by celé plánování mnohem jednodušší. Do již tak dost komplikované rovnice totiž vstupuje nutnost zkoordinovat průběh mise s poměrně nabitým harmonogramem ISS. Pro úplnost připomeňme, že na stanici je stále vinou říjnové nehody jen tříčlenná a nikoliv šestičlenná posádka, se kterou se běžně počítá. Astronauti tedy mají mnohem nabitější harmonogram, ve kterém se mezery hledají jen složitě.

Za odkladem, který však zatím nebyl oficiálně potvrzen rozhodně není nějaká snaha o ublížení SpaceX, liché jsou i spekulace o tom, že Boeing tahá za nitky v pozadí – start DM-1 se plánuje do nelehkého období, ve kterém nastaly hned dvě nečekané události – shutdown a redukce posádky na ISS. To ve spojení s komplexní přípravou nové lodi komplikuje určení termínu startu. Přesto bychom se už tento týden mohli dočkat důležitého milníku na cestě ke startu.

Po 2736 dnech se 5. ledna na rampu 39A vrátil stroj schopný vozit lidskou posádku.

Po 2736 dnech se 5. ledna na rampu 39A vrátil stroj schopný vozit lidskou posádku.
Zdroj: https://forum.nasaspaceflight.com/

Na rampu 39A by měl vyjet Falcon 9 určený pro misi DM-1 – celá sestava zde již na začátku ledna byla, ale tehdy šlo jen o tzv. fit-check (zkoušku, zda systémy rampy pasují na systémy rakety a hlavně lodi). Tento týden by však mělo dojít i k simulaci předstartovních příprav a tankování nádrží, přičemž vše by mělo být zakončeno statickým zážehem. Ještě před pár dny se hovořilo o tom, že by tato zkouška mohla proběhnout 23. ledna. Je samozřejmě otázka, zda nedojde k odsunu vinou výše zmíněného očekávaného odkladu startu. Situaci samozřejmě budeme sledovat.

Zdroje informací:
https://www.facebook.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=47095.0;attach=1537502;image
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/crewdragon_iss_graphic.jpg
https://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=47095.0;attach=1537500;image

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

30 komentářů ke článku “Crew Dragon čelí odkladu”

  1. Alois napsal:

    Boeing je plánován na březen, bude to těsné a stále nejisté kdo bude dříve.

  2. Luděk napsal:

    Listopadové nehody? Pokud se pamatuji, start a let po balistické dráze Sojuzu MS-10 byl již v říjnu (11., to jsem se raději podíval do archivu).
    Jinak, jestli zase nedojde ke změnám, má Tyler „Nick“ Hague z nadcházející posádky Sojuzu MS-12 díky pozdějšímu letu kosmonauta Al- Mansouriho z Emirátů (Sojuz MS-15, start 23.09.19) pobýt na ISS zhruba rok (start 14.03.19, přistání duben 2020).

  3. Jenda napsal:

    Zdravím,
    Ten obrázek Dragonu u ISS mě přivedl k otázce: Jaký naváděcí systém budou používat Crew Dragon a Starliner pro přiblížení a připojení k ISS?

  4. Miloš Hůla napsal:

    Dotaz k třetímu odstavci. Tvrzení, že za odkladem startu SpaceX není v pozadí Boing, je tvrzením autora článku, nebo citace nějakého zdroje, který to prohlásil?

  5. Tom napsal:

    Jsou nějaké novinky k harmonogramu Boeingu? Dekuji

  6. Alois napsal:

    13.2. by měl letět Falcon s nákladem satelitů, mezi nimiž má být i lander postavený v Izraeli pro přistání na Měsíci nebude Dragon v kolizi s tímto letem ?

  7. Pavel napsal:

    Zdravím.
    Sestava bude i pro statický zážeh kompletní? Tj F9 + CD ?
    Je to jinak než u běžných misí, kdy se statický zážeh provádí bez připojeného nákladu?

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Hezký den i Vám, to je otázka, na kterou zatím neznám odpověď. Osobně bych tipoval zážeh bez CD.

      • Štěpán napsal:

        A to já si myslím že to bude s CD. Už kvůli certifikaci COPV nádrží. U certifikace se psalo něco ve stylu, že to bude shodné se startem, takže bych čekal CD. Navíc, i v případě problémů předpokládám, že bude CD naprogramován tak, že při anomálii odletí a zachrání se. Já být NASA, tak vyžaduji static fire i s CD.

      • Petr Šída Redakce napsal:

        na certifikace COPV nemá připojení Dragonu vliv

        a v případě selhání by o něj přišli, takže podle mě to bude bez

      • Radim napsal:

        Naopak bych čekal, že statický zážeh bude včetně CD, jak se i píše vlastně v článku.
        Pokud by došlo k havárii, byl by to holt neplánovaný Pad Abort Test…

        R.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        V článku se píše jen o tom, že CD byl potřeba k fit-checku. O tom, jak bude vypadat statický zážeh zatím nic nevíme.

      • Petr Šída Redakce napsal:

        A budou riskovat ztrátu jediného kusu, nemyslím si

        osobně věřím, že problém je vyřešený, ale čím víc testů bude, tím líp a pokud není nutné, aby tam dragon byl, tak proč ho tam mít

        samozřejmě se to dozvíme teprve až raketu vyvezou

      • Štěpán napsal:

        Uznávám, že tu spouštím čiré spekulace. Proč neriskovat jediný model CD? Protože stejně, kdyby F9 bouchl na rampě 39A, tak než to vyšetří, vyrobí F9 a opraví rampu, tak mají už další CD vyrobeny… A navíc to umí Pad Abort, takže easy. Mě přijde bezpečnější udělat statický zážeh s CD, a tady jde především o bezpečnost…

      • Petr Šída Redakce napsal:

        nechápu v čem by to bylo bezpečnější?

        pad abort vyzkoušený je

      • akuhtr napsal:

        Nemyslím že kvůli certifikaci COPV, ale spíš proto že když by bouchnul F9 z neočekávaných důvodů, aspoň si otestují únik v neočekávaných podmínkách. Myslím že i marketingově by vypadalo lépe „Sice nám bouchnul F9, ale kdyby tam byla posádka, tak by přežila“, než jen „Tak nám to bouchlo.“

      • Yamato napsal:

        Moj odhad je F9+CD. Podmienkou certifikacie NASA je 5x uspesne zrealizovat load&go proceduru. Kedze medzi Dragonom a F9 mozu vzniknut necakane mechanicke alebo elmag interferencie (s vplyvom napr. na COPV nadrze) tak by daval zmysel princip test as you fly, teda testuj tak ako budes lietat. NASA to zrejme tiez myslela tak, ze 5x cela zostava.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Ano, F9 dnes vyjel na rampu pro předstartovní simulaci a statický zážeh – má na sobě CD.

      • Petr Šída Redakce napsal:

        Ok, pokud je to součástí kvalifikace k letu, tak není co řešit, mýlil jsem se
        P

      • yamato napsal:

        uplne konkretne:
        Propellant Loading Procedures: Both the program and a NASA advisory group have raised SpaceX’s plan to fuel the launch vehicle after the astronauts are on board the spacecraft to be a potential safety risk. …
        To better understand the propellant loading procedures, the program and SpaceX agreed to demonstrate the loading process five times from the launch site in the final crew configuration prior to the crewed flight test. The five events include the uncrewed flight test and the in-flight abort test.

      • Pavel napsal:

        Díky, tak se necháme překvapit.

Napište komentář k Pavel

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.