SpaceX čekají v květnu tři zajímavé starty

Falcon 9

Ještě než se do článku začtete, chtěl bych jen podotknout, že jsem zprvu váhal, zda se do jeho sepsání pustit. Na začátku března jsme totiž vydali článek, který sliboval na duben kanonádu Falconů – dočkat jsme se mohli v ideálním případě pěti startů ze tří různých ramp. Realita však byla jiná – viděli jsme dva starty a oba byly z jedné rampy. Mějme proto na paměti, že i tento článek, který se zaměří na očekávané starty v květnu, vychází z aktuálních plánů a že do všeho mohou zasáhnout odklady. Pokud by se tedy všechno povedlo, mohli bychom v květnu sledovat tři starty Falconů ze tří ramp a dvakrát by se použil již jednou využitý stupeň.

Ty dvě mise, které poletí na použitém prvním stupni jsou SES-12 a Iridium NEXT-6/GRACE-FO. Trojici pak doplní očekávaná premiéra finální verze Falconu 9, tedy Block 5. Celkově má být při třech startech Falconů do vesmíru dopraveno 9 družic, z čehož dvě poletí na dráhu přechodovou ke geostacionární a sedm na dráhu polární. Pojďme se tedy podívat, na co bychom se mohli v květnu těšit.

Takto si start Falconu 9 Block 5 představuje Nathaniel Koga.

Takto si start Falconu 9 Block 5 představuje Nathaniel Koga.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com

Přípravy na první květnovou misi začnou ještě na konci dubna. V pondělí 30. dubna by měla z montážní haly vyjet na rampu 39 raketa Falcon 9 pro misi Bangabandhu-1. Úkolem vývozu je samozřejmě provést zkoušku nosiče korunovanou statickým zážehem. Bude to vůbec poprvé, kdy se na startovní rampě objeví Block 5 – finální vývojová verze Falconu 9 a také poprvé podstoupí simulovanou předstartovní přípravu.

Na rampě bude nosič připojen k obslužným systémům a následovat bude tradiční simulace předstartovních procesů včetně tankování nádrží. Vše budou sledovat senzory a pokud neodhalí žádnou závadu, bude možné přistoupit k několikasekundovému zážehu. První stupeň s výrobním číslem 1046 již statický zážeh absolvoval na texaské základně McGregor. Hans Koenigsmann na tiskové konferenci po startu teleskopu TESS oznámil, že kvalifikační zkoušky této nové verze probíhaly extrémně hladce. Stupeň prý prošel testy na McGregoru rychleji než první exempláře dřívějších nových verzí.

Podrobný pohled na první exemplář prvního stupně ve verzi Block 5 během jeho čekání na statický zážeh.

Podrobný pohled na první exemplář prvního stupně ve verzi Block 5 během jeho čekání na statický zážeh.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com

Termín pondělního okna pro zážeh zatím neznáme, ale obvykle není delší než šest hodin. Stejně tak neznáme ani plánovanou délku zážehu. Můžeme pouze spekulovat. Jelikož statické zážehy použitých stupňů i Falconu Heavy trvají 5 – 7 sekund, dá se podobná délka očekávat i u prvního exempláře nové verze. Delší zážeh totiž zajistí, že senzory nasbírají dostatečné množství informací o chování všech systémů.

Hangár HIF u rampy 39A.

Hangár HIF u rampy 39A.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com

Po zážehu bude z nádrží odčerpáno palivo a okysličovadlo, raketa se sklopí a zamíří do haly HIF (Horizontal Integration Facility) hned vedle rampy, kde bude k hornímu stupni připojen aerodynamický kryt s nákladem. Tím je družice Bangabandhu-1, vůbec první bangladéšský satelit vůbec. V hale HIF podstoupí sestava řadu zkoušek a kontrol, aby mohlo dva dny před startem proběhnout hodnocení připravenosti ke startu LRR (Launch Readiness Review). Pokud bude udělen souhlas, Falcon 9 bude moci vyrazit znovu na rampu 39A. Start byl ještě před pár dny plánován nejdříve na 4. května a zhruba 145 minut dlouhé okno se mělo otevřít ve 22:00 našeho času. Aktuální informace však hovoří o odkladu na 7. května. Podle obsluhy kosmodromu by se při této misi měl první stupeň pokusit přistát na mořské plošině Of Course I Still Love You v Atlantiku.

Jakmile bude Bangabadhu-1 ve vesmíru a Block 5 si odbude svou premiéru, SpaceX i její fanoušci přesunou pozornost na další misi. Ta nese označení Iridium NEXT-6/GRACE-FO a jak už název napovídá, půjde o sdílený start. Celkem bude Falcon z Vandenbergovy základny v Kalifornii vynášet sedm družic. Bude to poprvé, kdy na jedné raketě poletí společně náklad od firmy Iridium a agentury NASA. Pod aerodynamickým krytem najdeme pět družic Iridium NEXT a společnost jim budou dělat dvě družice GRACE-FO (Gravity Recovery and Climate Experiment Follow-on), které budou měřit droboučké změny v zemské gravitaci.

První stupeň s číslem 1043 přistává na pevnině po vynesení mise Zuma.

První stupeň s číslem 1043 přistává na pevnině po vynesení mise Zuma.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com

Pro SpaceX by měla být tato mise jubilejním desátým startem letošního roku. Pro srovnání – vloni měla SpaceX v polovině května dokončeno šest startů. Tato mise využije první stupeň Falconu 9, který již jednou letěl. Konkrétně půjde o stupeň s výrobním číslem 1043, který vynesl v lednu do vesmíru supertajnou misi Zuma. Ke startu by mělo dojít pouhé 4 měsíce a 20 dní po prvním použití, což by zajistilo rekord pro zatím nejrychlejší opakované použití jednoho prvního stupně.

Pokud se nic nepokazí, měl by Falcon 9 startovat z Kalifornie nejdříve 19. května ve 22:04 našeho času. I před touto misí samozřejmě proběhne statický zážeh – ten je zatím plánován na 14. května, tedy 5 dní před startem. Stupeň s číslem 1043 je z vývojové verze Block 4 a jelikož bude použit podruhé, nebude se SpaceX pokoušet o jeho záchranu. Tyto vývojové verze měly poskytnout zkušenosti se znovupoužitelností pro Block 5 a svůj úkol tak již splnily. SpaceX ale před dopadem na hladinu možná zase vyzkouší nějaké složitější manévry, které jednou může použít i při ostrých pokusech o přistání.

SES-12 během výroby

SES-12 během výroby
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Pouhý den po očekávaném startu Falconu z Kalifornie bychom se měli na Floridě dočkat dalšího statického zážehu. V akci by měl být stupeň s výrobním číslem 1040, který se tu bude chystat na své druhé použití. Poprvé letěl do vesmíru vloni v září, když vynášel armádní miniraketoplán X-37B na jeho misi OTV-5. Tentokrát mu bude přisouzen méně atraktivní náklad – telekomunikační družice SES-12 pro lucemburského giganta na poli komunikačních služeb, společnost SES. Nová družice by měla po dobu 15 let obsluhovat oblast Středního Východu a Asijsko-Pacifický region.

SES-12 během zkoušek

SES-12 během zkoušek
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Po statickém zážehu se opět raketa přesune do montážní haly, kde se spojí s nákladem v aerodynamickém krytu. Start z floridské rampy číslo 40 je momentálně plánován na ne dříve než 24. května, přičemž 58 minut dlouhé startovní okno se otevře v 6:29 našeho času. Osud prvního stupně při této misi sice zatím nebyl oznámen, ale jelikož jde o starší vývojovou verzi schopnou pouze dvou použití, je pravděpodobné, že se firma vůbec nepokusí o záchranu.

Po tomto startu by měl provoz na Floridě dočasně utichnout. 29. května začne jedenáct dní dlouhá odstávka kosmodromu spojená s údržbou systémů, které pomáhají odbavovat starty různých typů raket. Tyto odstávky jsou vždy důkladně plánovány a oznamovány dopředu, aby nenarušily přípravu důležitých startů. Údržba obslužných systémů je nezbytná pro zajištění jejich spolehlivého fungování. Pokud se neobjeví žádná komplikace, měl by se floridský kosmodrom vrátit k běžnému provozu 9. června, ale to už se dostáváme za rámec dnešního článku, který se zaměřil na očekávané starty SpaceX v květnu.

Zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/
https://en.wikipedia.org/
http://www.elonx.cz/
http://www.elonx.cz/
http://www.elonx.cz/

Zdroje obrázků:
http://i.imgur.com/D2wzF6Z.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/04/2018-04-23-223720.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/02/Block52.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/04/2018-04-23-225825.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/03/Zuma-landing.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DalwKRpXkAIhqjw.jpg:large
https://pbs.twimg.com/media/DalwL_IXUAA2O2H.jpg:large

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

12 komentářů ke článku “SpaceX čekají v květnu tři zajímavé starty”

  1. Michal napsal:

    Iridium NEXT-6 se blíží, budete prosím vysílat živě? Moc mě mrzí, že poslední dobou stíhám hlavně záznamy, minimálně u mise InSight bych měl spoustu otázek a zrovna tam na to byl prostor… Nezvažujete možnost posílat dotazy třeba i na mail? Alespoň u delších přenosů? Asi ne, když jste u startu družice Sentinel 3B položil otázku: Kdo by se koukal na záznam živého vysílání? 🙂

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Nejen pro tuto misi, ale i pro všechny další Vám doporučím mrknout se na pár míst:

      1) Pravý sloupec našeho webu – položka Přímé přenosy
      2) Náš YouTube kanál
      3) Naše subdoména starty.kosmonautix.cz
      4) Náš Facebook

      Na všech těchto místech informujeme o nejbližších chystaných přenosech včetně Iridia Next-6/GRACE-FO.

      Otázky na mail momentálně neplánujeme.

  2. Zdeněk napsal:

    Máte nějaké informace o tom , že Spacex zvedlo cenu vynášeného nákladu o cca 50%.Diky.

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      O tom jsme neslyšel, odkud máte tuhle informaci?

      • Marw napsal:

        Ja som to zachytil v clanku na SpaceNews, ak sa ale bavime o tom istom, tak sa jedna o ceny v ramci programu CRS2 a nie plosneho zvysenia vsetkych cien. Konkretne sa tam spominal 50 % narast ceny za 1 kg vyneseneho nakladu.

        Clanok mozno najst tu:
        http://spacenews.com/nasa-will-pay-more-for-less-iss-cargo-under-new-commercial-contracts/

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Aha, to může souviset s tím, že v rámci kontraktu CRS2 jsou na dodavatele kladeny dodatečné nároky – například musí deklarovat schopnost odstartovat s určitým nákladem přesně včas, u jiného nákladu zase musí zajistit jeho nonstop napájení elektřinu a tak dále. NASA platí za balíček těchto misí a zřejmě se rozhodla připlatit si za výše zmíněné dodatečné služby, které SpaceX samozřejmě komplikují předstartovní přípravy a žádají například složitější harmonogram.

      • gg napsal:

        To jsou dost bizarní čísla, protože v roce 2008 nebo kdy to bylo ujednáno jako 133 milionů dolarů za start a teď to má být 152 milionů za start. To je prakticky na úrovni inflace mezi rokem 2008 a současností. Tak kde je těch padesát procent navíc?

      • Jirka Hadač Redakce napsal:

        U armády je to zase vertikální integrace nákladu atd.
        Jinak, že tam budou služby navíc, to sem věděl, ale že se to na té ceně projeví až tak, to jsem netušil. Toto může být i důvod, proč NASA kývla na znovupoužití Dragonů, sbírání zkušeností a do budoucna snížení ceny 🙂

      • zdeněk s napsal:

        Ano, informace ze SpaceNews, viz článek dole.

    • Samo2 napsal:

      To je spôsobené viacerými faktormi no zhrnúť sa to dá tak že NASA spolieha aspoň čo som pochopil najviac na SpaceX, Dream Chacer bude pre kontrakt CRS2 vyrobený iba jeden ak zlyhá nastane dlhý výpadok, Cygnus zasa používa sraro nový RD181 čo je zasa zvýšené riziko ďalej sú tu veci čo spomínal už Dušan ako kratšie a presné časy nakládky/vykládky a podobne.

Napište komentář k Dušan Majer

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.