Americké letectvo údajně z bezpečnostntích důvodů zničilo stupeň z mise SES-16, který nečekaně přečkal přistání na moři. Stupeň mohl představovat riziko.
8. února 17:55
Americké letectvo údajně z bezpečnostntích důvodů zničilo stupeň z mise SES-16, který nečekaně přečkal přistání na moři. Stupeň mohl představovat riziko.
8. února 17:55
TESS opět funguje
NASA oznámila, že se teleskop primárně určený ke studiu exoplanet vrátil do vědecké služby. Data z minulých pozorování jsou stažená a nová pozorování probíhají. Příčina vstupu do bezpečného režimu se zatím analyzuje.
19. dubna 17:15
Akcie Virgin Galactic
Společnost Virgin Galactic vydala 18. dubna prohlášení o zplnomocnění a oznámení o výroční schůzi plánované na 12. června. Prohlášení obsahuje seznam návrhů. Především společnost požádá akcionáře o rozdělení akcií, které má podpořit klesající cenu akcií společnosti.
19. dubna 15:00
Vydávání licencí FAA
Úřad FAA pro komerční vesmírnou přepravu oznámil, že již nebude schvalovat starty kosmických strojů, které se mají poté vrátit zpět na Zemi, pokud nebudou mít už i licenci k opětovnému vstupu.
19. dubna 10:00
MDA Space
Kanadská vesmírná agentura (CSA) udělila společnosti MDA Space prodloužení smlouvy v hodnotě přibližně 182 milionů dolarů na pokračování v podpoře robotických operací na Mezinárodní vesmírné stanici do roku 2030.
19. dubna 8:00
Space ISAC
Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací, Space ISAC, oznámilo 9. dubna vytvoření skupiny LEO Owner Operators Affinity Group, která se skládá z členů Space ISAC provozující družice na LEO.
18. dubna 10:00
Starší pořady na Stream.cz (skončily v prosinci 2018)
Letectvo, tedy USAF nezníčilo tento stupeň, ale byla to neznámá soukromá firma. Více podrobností zatím není známo.
http://www.americaspace.com/2018/02/09/spacex-hired-company-to-destroy-floating-govsat-booster-not-usaf/
Pro ty kteří nevládnou angličtinou jen doplním informace z odkazovaného článku:
U každého přistanuvšího 1. stupně trvá (podle údajů z roku 2015) zhruba 1 až 2 hodiny, než je dálkově uveden do bezepečného stavu a může se k němu někdo přiblížit. Uvedením do bezpečného stavu se rozumí především řízené snížení tlaku v nádržích na palivo a okysličovadlo, protože ty jsou i po přistání natlakovány na letový tlak.
U 1. stupně z mise SES-16 mohly být po přistání elektrické obvody zasaženy mořskou vodou a tedy nebylo možné provést dálkové odpuštění přebytečného tlaku, resp. (a to spekuluji) nebylo možné získat údaje z čidel, že tlak je již bezpečný pro další manipualci. A nikdo nechtěl pochopitelné riskovat situaci, že by při manipulaci s tímto stupněm tlakové nádoby (zásobníky RP-1 a LOX) nečekaně explodovaly (i jen fyzikální exploze by nadělala pěknou paseku, nehledně na možnost zranění).
Dle článku šlo mimo jiné o COPV nádrže, které jsou samy natlakované až běda.
Jinak zjevně platí Vámi napsané, že nemají spolehlivou metodu na odtlakování nádrží, protože si nemohou být jisti tím, že po té koupeli fungují čidla a serva, která se o zabezpečení nosiče starají.
Ale mohli alespoň zkusit vyvolat autodestrukci 🙂 Na druhou stranu, USAF si rádo zacvičí.
Díky panu Majerovi za link 🙂
Zajímavé. Je k tomu někde na internetech víc?
Dík
Například zde. Ono k tomu není moc víc co říct.
Díky moc za odkaz i odpověď. Můj google mi totiž žádný článek ve vyhledávání nenabídl.
Rádo se stalo.
Chápu dobře, že SpaceX zájem o odtažení stupně nejevilo?
SpaceX ho chcela odtiahnuť len kvôli vysokému riziku to možné nebolo.
Konečně využití protiraketového systému 🙂
Ale škoda – zajímalo by mě, jak s ním to nečekané přistání zamávalo.
Kvůli vysokému riziku, že na ně začnou střílet? 🙂