Americké letectvo údajně z bezpečnostntích důvodů zničilo stupeň z mise SES-16, který nečekaně přečkal přistání na moři. Stupeň mohl představovat riziko.
8. února 17:55
Americké letectvo údajně z bezpečnostntích důvodů zničilo stupeň z mise SES-16, který nečekaně přečkal přistání na moři. Stupeň mohl představovat riziko.
8. února 17:55
Planet Scope
Společnost Planet Scope oznámila dohodu ve výši 20 milionů dolarů na poskytování hyperspektrálních dat pro kampaň Carbon Mapper pro monitorování skleníkových plynů.
29. března 8:30
Start Delta IV Heavy odložen
Poslední start rakety Delta IV Heavy s misí NROL70 byl odložen o 24 hodin.
28. března 20:00
SLIM opět obživnul!
Japonský lunární lander dokázal přežít i druhou lunární noc a ozval se. Pozemní středisko hned začalo s vědeckými pozorováními.
28. března 10:20
Robotická mise 2025
V rámci mise zacílené na rok 2025 se robotická družice umístěná na geostacionární oběžné dráze setká s vojenskou družicí a pokusí se připevnit na družici nový zobrazovací senzor.
28. března 10:00
Další pokrok v problému Voyageru 1
NASA oznámila 13. března pokrok v opravě FDS sondy Voyager 1, kdy po příkazu „poke“ Voyager reagoval. Nyní se zdá, že problém je s poškozenou paměťovou jednotkou. Dojde tak k přesunu softwaru do jiné části paměti FDS.
28. března 8:00
Starší pořady na Stream.cz (skončily v prosinci 2018)
Letectvo, tedy USAF nezníčilo tento stupeň, ale byla to neznámá soukromá firma. Více podrobností zatím není známo.
http://www.americaspace.com/2018/02/09/spacex-hired-company-to-destroy-floating-govsat-booster-not-usaf/
Pro ty kteří nevládnou angličtinou jen doplním informace z odkazovaného článku:
U každého přistanuvšího 1. stupně trvá (podle údajů z roku 2015) zhruba 1 až 2 hodiny, než je dálkově uveden do bezepečného stavu a může se k němu někdo přiblížit. Uvedením do bezpečného stavu se rozumí především řízené snížení tlaku v nádržích na palivo a okysličovadlo, protože ty jsou i po přistání natlakovány na letový tlak.
U 1. stupně z mise SES-16 mohly být po přistání elektrické obvody zasaženy mořskou vodou a tedy nebylo možné provést dálkové odpuštění přebytečného tlaku, resp. (a to spekuluji) nebylo možné získat údaje z čidel, že tlak je již bezpečný pro další manipualci. A nikdo nechtěl pochopitelné riskovat situaci, že by při manipulaci s tímto stupněm tlakové nádoby (zásobníky RP-1 a LOX) nečekaně explodovaly (i jen fyzikální exploze by nadělala pěknou paseku, nehledně na možnost zranění).
Dle článku šlo mimo jiné o COPV nádrže, které jsou samy natlakované až běda.
Jinak zjevně platí Vámi napsané, že nemají spolehlivou metodu na odtlakování nádrží, protože si nemohou být jisti tím, že po té koupeli fungují čidla a serva, která se o zabezpečení nosiče starají.
Ale mohli alespoň zkusit vyvolat autodestrukci 🙂 Na druhou stranu, USAF si rádo zacvičí.
Díky panu Majerovi za link 🙂
Zajímavé. Je k tomu někde na internetech víc?
Dík
Například zde. Ono k tomu není moc víc co říct.
Díky moc za odkaz i odpověď. Můj google mi totiž žádný článek ve vyhledávání nenabídl.
Rádo se stalo.
Chápu dobře, že SpaceX zájem o odtažení stupně nejevilo?
SpaceX ho chcela odtiahnuť len kvôli vysokému riziku to možné nebolo.
Konečně využití protiraketového systému 🙂
Ale škoda – zajímalo by mě, jak s ním to nečekané přistání zamávalo.
Kvůli vysokému riziku, že na ně začnou střílet? 🙂