Americké letectvo údajně z bezpečnostntích důvodů zničilo stupeň z mise SES-16, který nečekaně přečkal přistání na moři. Stupeň mohl představovat riziko.
8. února 17:55
Americké letectvo údajně z bezpečnostntích důvodů zničilo stupeň z mise SES-16, který nečekaně přečkal přistání na moři. Stupeň mohl představovat riziko.
8. února 17:55
PLD Space
Společnost PLD Space 23. dubna oznámila, že k dnešnímu dni získala od svých průmyslových a kvalifikovaných institucionálních akcionářů 78 milionů eur na rozšíření výrobních zařízení pro svou nosnou raketu Miura.
23. dubna 14:00
BlueHalo
Výzkumná laboratoř letectva udělila společnosti BlueHalo kontrakt ve výši 24,4 milionu dolarů na podporu laboratorního Satellite Assessment Center, organizace, která modeluje a analyzuje zranitelnost vesmírných systémů.
21. dubna 15:00
Orbex
Orbex, společnost se sídlem ve Spojeném království vyvíjející malou nosnou raketu, získala 20,8 milionu dolarů. Finance mají posloužit k urychlení prací na jejich nosné raketě Prime, s nosností až 180 Kg na LEO.
21. dubna 13:00
Slovinsko podepsalo Artemis Accords
NASA a slovinská vláda oznámily, že Slovinsko podepsalo Artemis Accords při společném dialogu v Lublani. Slovinsko je 39. zemí , která podepsala dohody.
21. dubna 10:00
Zemřel Muhammed Faris
Zemřel kosmonaut Muhammed Faris, který byl prvním kosmonautem ze Sýrie a druhým Arabem, který letěl do vesmíru, zemřel ve věku 72 let. Faris letěl jako člen posádky Sojuzu TM-3.
Čest jeho památce.
20. dubna 15:00
Starší pořady na Stream.cz (skončily v prosinci 2018)
Letectvo, tedy USAF nezníčilo tento stupeň, ale byla to neznámá soukromá firma. Více podrobností zatím není známo.
http://www.americaspace.com/2018/02/09/spacex-hired-company-to-destroy-floating-govsat-booster-not-usaf/
Pro ty kteří nevládnou angličtinou jen doplním informace z odkazovaného článku:
U každého přistanuvšího 1. stupně trvá (podle údajů z roku 2015) zhruba 1 až 2 hodiny, než je dálkově uveden do bezepečného stavu a může se k němu někdo přiblížit. Uvedením do bezpečného stavu se rozumí především řízené snížení tlaku v nádržích na palivo a okysličovadlo, protože ty jsou i po přistání natlakovány na letový tlak.
U 1. stupně z mise SES-16 mohly být po přistání elektrické obvody zasaženy mořskou vodou a tedy nebylo možné provést dálkové odpuštění přebytečného tlaku, resp. (a to spekuluji) nebylo možné získat údaje z čidel, že tlak je již bezpečný pro další manipualci. A nikdo nechtěl pochopitelné riskovat situaci, že by při manipulaci s tímto stupněm tlakové nádoby (zásobníky RP-1 a LOX) nečekaně explodovaly (i jen fyzikální exploze by nadělala pěknou paseku, nehledně na možnost zranění).
Dle článku šlo mimo jiné o COPV nádrže, které jsou samy natlakované až běda.
Jinak zjevně platí Vámi napsané, že nemají spolehlivou metodu na odtlakování nádrží, protože si nemohou být jisti tím, že po té koupeli fungují čidla a serva, která se o zabezpečení nosiče starají.
Ale mohli alespoň zkusit vyvolat autodestrukci 🙂 Na druhou stranu, USAF si rádo zacvičí.
Díky panu Majerovi za link 🙂
Zajímavé. Je k tomu někde na internetech víc?
Dík
Například zde. Ono k tomu není moc víc co říct.
Díky moc za odkaz i odpověď. Můj google mi totiž žádný článek ve vyhledávání nenabídl.
Rádo se stalo.
Chápu dobře, že SpaceX zájem o odtažení stupně nejevilo?
SpaceX ho chcela odtiahnuť len kvôli vysokému riziku to možné nebolo.
Konečně využití protiraketového systému 🙂
Ale škoda – zajímalo by mě, jak s ním to nečekané přistání zamávalo.
Kvůli vysokému riziku, že na ně začnou střílet? 🙂