ŽIVĚ: Poslední ruský start tohoto roku

Na Bajkonuru je v těchto dnech opravdu zima.

Dnes přesně ve 20:00 našeho času by měla z kosmodromu Bajkonur vstříc nebi vyrazit rusko-ukrajinská raketa Zenit. Jejím nákladem je telekomunikační družice AngoSat 1, která bude patřit Angole a kterou raketa dopraví až na geostacionární dráhu. Rusko tímto startem uzavře svůj letošní startovací účet a pokud ke startu dojde, půjde o 21. ruský start letošního roku. Pro Zenit samotný je tato mise velmi důležitá – stále totiž není jisté, zda půjde o jeho poslední představení, nebo zda se dočká i dalších startů. V tomto článku můžete celý start sledovat živě.

Přímý přenos poběží přímo na zdrojové stránce na webu agentury Roskosmos. Použijte jej, pokud by níže přiložený přehrávač nefungoval.

Zdroje informací:
http://online.roscosmos.ru/

Zdroje obrázků:
http://spaceflight101.com/zenit-angosat-1/wp-content/uploads/2017/12/5231825597.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

15 komentářů ke článku “ŽIVĚ: Poslední ruský start tohoto roku”

  1. bresok napsal:

    30.12. informoval Interfax, že za problémy může neslučitelnost norem ruského a francouzského hardware použitého na palubě satelitu. Tato záležitost byla vyřešena na dálku specialisty RKK Energia.

  2. JM napsal:

    Aktualizace 2: Podle novinových zpráv odborníci z raketo kosmické korporace Energia dnes ve čtvrtek večer oznámili, že se jim podařilo navázat spojení s družicí AngoSat-1 a získali telemetrická data. Podrobnosti o vývoji situace nebyly zveřejněny.

  3. JM napsal:

    Aktualizace: AngoSat-1 podle ruských zdrojů navázal jednou spojení s řídícím střediskem a pak se odmlčel. Ruští specialisté se domnívají, že došlo na družici ke zkratu v přívodu elektrické energie pro systémy družice.
    Přesná příčina selhání není známá. Družice byla vybavena zařízením dodávky el. energie, které ještě nikdy nebylo vyzkoušené v podmínkách reálného letu vesmírem, což je považováno u komerčního satelitu ruskými komentátory za krajně neobvyklé.
    Byla upřesněna výše nákladů na zhotovení a vypuštění spojové družice na výši 278 miliónu dolarů. Objednavatelem byla angolská vláda, dodavatelem Roskosmos, zhotovitelem satelitu sdružení Energia a za start odpovídala ruská soukromá! společnost S7 Space. Užitečné zatížení, tedy asi vlastní spojové systémy družice ovšem dodal Airbus. Pojistná částka za kosmický objekt byla jen 121 miliónu dolarů.
    Pokusy o navázání spojení pokračují. Není zřejmé, zdali se rozevřely panely slunečních baterií. Záložní akumulátory jsou schopné stroji dodávat el. energii po dobu 10 až 16 hodin, kterážto doba již od oddělení satelitu od nosiče dávno uplynula.

  4. JM napsal:

    Podle ruského tisku se nepodařilo z družicí navázat spojení nebo bylo ztraceno. Zdroj předpokládá, že AngoSat-1 se stane dalším kusem kosmického smetí ruského původu. Sdělovací prostředky zdůrazňují výši pojistky na 161 miliónu dolarů za družici. Z finančního hlediska se tudíž nejedná o ztrátu kosmického průmyslu, ale o újmu dvojice pojišťoven. I když, peníze asi nakonec skončí v angolské státní pokladně a u zhotovitele se bude jednat o finanční operaci nula od nuly pojde.

    • Spytihněv napsal:

      „Kosmickým smetím ruského původu“ bych to asi nenazýval. Zdá se, že doprava fungovala a ke ztrátě spojení s družicí došlo po oddělení. A ta družice je Angolská (mimochodem historicky první).

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Družice měla patřit Angole, ale stavěla se v Rusku.

      • Spytihněv napsal:

        Aha. Nevěděl jsem. Díky. No každopádně si v Angole budou muset ještě počkat.

      • Fantasta napsal:

        Aj, jaj 🙁 , koukám na stránky Anatolye Zaka nevěřícně od poledne, – mimochodem perfektně popsaný start a průběh letu – a stále doufám , že technici obnoví spojení. Zatím tedy nic. Aby ke ztrátě komunikace došlo při rozevírání panelů – to je tedy myslím unikát. Družice má tolik komunikačních možností, že “ nějaká“ závada počítače to nebude. Spíš se nabízí poškození při oddělení od Fregatu, či závada orientačního systému. Bohužel, ne první šlendrián. Zaujimavé ale je, že vojenské družice jsou o dost spolehlivější. Anebo poškození utají. Škoda práce a peněz.

  5. Fantasta napsal:

    Hm, vidět start rakety s motorem RD-171M je lahůdka, kterou si málokdy můžu dopřát. Nepočítám ty různé redukované jedno a dvoukomorové verze, tohle je motor, který poháněl raketu Eněrgija a ty starty si pamatuju stále. Bohužel jsem již nenašel fotku, jak byla po prvním staru s Buranem poničena startovací rampa. Jistěže to je drahý a velmi těžký motor, ale tak se v SSSR stavělo všecho 🙂

Napište komentář k JM

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.