ŽIVĚ A ČESKY: Dočká se Delta II konečně startu?

V úterý byl problém s loděmi v zakázaném sektoru a s pohyblivým dílem na horním stupni, ve středu zase zlobily silné větry ve větších výškách. Přichází tedy třetí pokus o start rakety Delta II s družicí JPSS-1. Dva naše přímé přenosy skončily neúspěšně – startu jsme se nedočkali, ale nevzdáme se a budeme věřit, že to tentokrát dopadne dobře. Připravili jsme pro vás i třetí přímý přenos, který spustíme ve čtvrtek dopoledne v čase, který již většina našich pravidelných diváků zná velmi dobře.

Ke startu by mělo dojít zítra, tedy ve čtvrtek 16. listopadu v 10:47 středoevropského času, náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 10:30 SEČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu. Tím se dostanete na stránku přenosu na YouTube. Pokud z jakéhokoliv důvodu (třeba kvůli pomalému internetu, nebo datovým limitům) nemůžete sledovat video, bude pro Vás na této stránce připraven psaný online přenos, o který se bude starat Martin Gembec. Stránku není potřeba obnovovat – nové příspěvky se Vám zobrazí automaticky.

Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com/
http://spaceflight101.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/DOlOB6IX0AATUxG.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

25 komentářů ke článku “ŽIVĚ A ČESKY: Dočká se Delta II konečně startu?”

  1. pbpitko napsal:

    odkaz na živě a  česky tvrdí že štart bude o 11 hod. Pozerám na hodinky a je 17.11.2017, cca 23:00, takže by to mohlo byť zajtra 18.11. cca o 10-11:00 hod.
    Držme palce !
    pb 🙂

  2. Alois napsal:

    Motor neselhal, praskla jen trubička vedoucí vodík do zážehové komůrky, která pracovala po celou dobu chodu motoru. čidla zaznamenala vlnu chladu a motor vypnula. Pokud by k vypnutí motoru nedošlo s vysokou pravděpodobností by motor splnil svoji funkci. Vodíku unikalo nepatrné množství a bez kyslíku stejně vodík nemohl škodit. Při dalších letech byla trubička přerušena vloženým kloubem a bylo po problému.
    Je zásadní rozdíl mezi “ selhal “ a byl / preventivně / vypnut.
    Selhání konstrukce v oněch dobách znamenalo náramný ohňostroj, což se nestalo.

  3. Viktor napsal:

    ..myslim ze u Saturnu selhal stredovy motor na misi Apolo 13 pokud film neprehanel v ramci dramatu,ale na misi to nemelo fatalni vliv na rozdil od pozdejsich problemu..jinak Delta 2 byla moje nejoblibenejsi raketa do prichodu Falkonu 9(samozrejme:)..

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Ano, byla tam chyba motoru, ale u Apolla 6 byly ty komplikace větší a částečně i ovlivnily průběh mise. Apollo 6 bývá označováno jako částečný úspěch, protože misi se podařilo realizovat ale s jinými parametry, než se čekalo.

      • jakubv napsal:

        u Apolla 6 selhaly během letu motory na druhém stupni, který fungoval podstatně kratší dobu a pak se to zachraňovalo delší činností třetího stupně, ale Apollo nedoletělo tak daleko, aby mohli simulovat návrat do atmosfery druhou kosmickou rychlostí, proto se o tom mluví jako o částečném úspěchu…

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Přesně tak.

      • Alois napsal:

        U Apolla 6 se problém s přívodem vodíku do spalovací komůrky opakoval i u motoru na třetím stupni a z tohoto důvodu se nepodařil restart, který měl náklad urychlit na vysokou eliptickou dráhu k Měsíci. Na vyvedení z LEO byl proto použit motor SM a ten neměl samozřejmě výkon jako motor S 4B a výsledná dráha byla nižší a stejně vstupní rychlost do atmosféry. Spolehlivost a variabilnost konstrukcí realizovaných v projektu Apollo před 50ti lety je neuvěřitelná.

      • Alois napsal:

        Důležité je, že motory byly vždy vypnuty a mise pokračovala, což bylo důkazem vysoké spolehlivosti nosiče.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        S tím plně souhlasím.

      • Spytihněv napsal:

        Spolehlivost nosiče ano, nicméně pak už nezbývalo palivo na otestování tepelného štítu při návratové rychlosti od Měsíce a o to větší hrdinové poté museli být Frank Borman a spol v Apollu 8.

      • Kamil napsal:

        Selhal motor č.2 ale počítač omylem vypnul motor c.3, protože byly přehozené kabely. Je to pár dní, či i tom byl dokument v TV

      • Jirka Hadac Redakce napsal:

        Viz prvni dil dokumentu Mesicni stroje na youtube, Saturn V

  4. Jirka Hadač Redakce napsal:

    Jak už říkal Dušan Majer v přímém přenosu, tato raketa si opravdu zaslouží důstojné a hlavně úspěšné skoro zakončení své operační činnosti za své dlouholeté služby. Rozhodně se s ním plně ztotožňuju v tomhle.
    Jinak je pravda, že selhání byli jen dvě, z toho jedno úplné, ale to pravda stálo za to. Ten ohňostroj byl skoro apokalyptický.
    Ale vzpomínat by se na ni mělo v dobrém.
    Hodně štěstí při dalším pokusu, pokud zítra, super.

    • Android napsal:

      Tak zas na druhou stranu. Dneska bychom měli ten ohňostroj natočený v HD kvalitě. Ty původní „VHS“ záběry jsou fakt mizerný. I když tady na té verzi není tak hodně těch tph boostrů, tak by to nebylo tak efektní.
      https://www.youtube.com/watch?v=KApLcKQ3Pu0

      • Jirka Hadač Redakce napsal:

        Vůbec se nedivím Tomáši Přibylovi, že strašně moc lituje, že KSC opustil pár hodin předtím, a že brečel jak želva, že o tu explozi přišel (jeho vlastní slova z přednášky).

      • Petr Čása napsal:

        Aha, na tohle video jsem úplně zapomněl. Ale už chápu Elona Muska, co asi myslel v souvislosti se startem FH 🙂

      • Pavel Mašek Redakce napsal:

        To video s explozí Delty II je opravdu legendární a je tam i zajímavá analogie s explozí Falcon 9 v roce 2016 s ohledem na Iridium / Iridium NEXT.

        Pár zajímavostí:

        1997 – Exploze Delty II způsobila odklad startu prvních satelitů Iridium, protože právě Delta II byla jedním z nosičů (dalšími byl Proton a Long March)

        Komentátorka říkající „We have had an anomaly“ byla z firmy McDonnell Douglas a často „komentovala“, resp. „odpočítavala“ starty raket Delta II. Dnes je vice prezidentkou ve společnosti Boeing v oblasti reklamy a v oblasti raket se pohybuje od roku 1989.

      • Pavel Mašek Redakce napsal:

        Ještě doplnění:

        Její jméno je Anne C. Toulouse.

        Nová generace satelitů Iridium NEXT se vyrábí ve firmě Thales Alenia Space, která má centrálu ve městě … Toulouse.

        Sídlo firmy Boeing je ve městě Chicago, kde začínala a stále ještě nějaké sídlo má i firma Motorola, resp. Motorola Solutions, která stála za původním Iridiem.

  5. Ketivab napsal:

    Zítřejší start stále nebyl oficiálně potvrzen, spíše se počítá se startem NET 18.11. (podle NSF).

  6. dodiksl napsal:

    Kazda raketa ma problem s vibraciami a dneska tam bol silny vietor tak to odlozili…..radsej odklad ako strata….kvoli vibrovaniu vo vetre buchla prva Saturn 5

Napište komentář k Dušan Majer

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.