ŽIVĚ A ČESKY: Progress bude sprintovat

Aktuální nášup živě a česky komentovaných přenosů bude pokračovat vysíláním z kosmodromu Bajkonur, odkud by zítra dopoledne měla odstartovat raketa Sojuz 2-1A. Jejím nákladem bude zásobovací loď Progress MS-07, což pro diváky většinou nebývá příliš zajímavé. Ale pozor! Tento start bude vpravdě unikátní. Rusové totiž chtějí na této lodi vyzkoušet superrychlý přeletový profil dráhy. Od startu do připojení ke stanici mají uplynout tři a půl hodiny přičemž aktuálně používaný rychlý profil trvá šest hodin.

Ke startu by mělo dojít zítra, tedy ve čtvrtek 12. října v 11:32 středoevropského letního času, náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 11:15 SELČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu. Tím se dostanete na stránku přenosu na YouTube.

Zdroje informací:
http://spaceflight101.com/
http://spaceflight101.com/
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
http://www.panorama.com.ve/…/2015/04/29/nasanave.jpg_1972086929.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

26 komentářů ke článku “ŽIVĚ A ČESKY: Progress bude sprintovat”

  1. mol Redakce napsal:

    Velmi chválím informační lištu ve videu o odkladu i velmi pěkné grafické zpracování

  2. Miroslav Pospíšil Redakce napsal:

    Progress neodstartoval, start byl zrušen jen velmi malou chvíli před startem. Příčina zatím nebyla oznámena. V moskevském sále řízení letů dokonce poprvé potemněly dvě boční obrazovky/plátna před pulty řídících.
    Druhý pokus o start bude nejdříve v sobotu 9:46 UTC, přičemž krátké přiblížení k ISS bude nahrazeno klasickým dvoudenním profilem letu.

  3. Jenda napsal:

    Jen tak pro zajímavost, proč se u nákladních lodí nepoužívají záchranné věžičky nebo jiné nouzové systémy? Často je v nákladních lodích velice cenný náklad a jeho ztráta pak může přinést hodně problémů. Je to pro to aby se ušetřila hmotnost?

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Jednak je to o hmotnosti, ale i o ceně. Vynášené náklady jsou sice drahé, ale ne tak drahé, aby to vyvážilo výrobu tolika záchranných věžiček, které se nikdy nepoužijí, protože let proběhne bez problémů.

      • Ketivab napsal:

        Hlavně nákladní lodě (kromě Dragonu) nemají jak poté přistát.

      • Vlastimil Pospíchal napsal:

        Jednou měl Dragon tuto možnost při havárii Falconu, ale bohužel ji nevyužil, protože na to nebyl naprogramován. Byla by to první zachráněná nákladní kosmická loď po nezdařeném startu, což by pro SpaceX mohlo být dalším prvenstvím. Uzel IDA by se nejspíš nezachránil, ale samotná kosmická loď i s nákladem v hermetizované části by mohla letět znovu.

    • 3,14ranha napsal:

      konkrétně Progress (ale i většina dalších nákladních lodí kromě dragonu) nemá padáky (logicky ani tepelný štít atd.) takže zachránit ani nejde.

    • Dan napsal:

      Riziko nedoručení nákladu za cenu velmi slušného navýšení nosnosti je přijatelné, jde jen o věci. Ztráta 2-3 trénovaných kosmonautů by agentury bolela mnohem víc, než ztráta deseti nákladních lodí.

      • Dan napsal:

        …a ano, Progress, HTV, Cygnus, ty všechny by se při pokusu o odnesení pryč od explodujícího nosiče rozflákaly o zem/vodu.

  4. Standa napsal:

    Je někde popsané jak ten profil vypadá? Jaká musí být výchozí poloha ISS proti kosmodromu, jak probíhá synchronizace orbity a tak?

  5. Kamil napsal:

    Kdy rychlým profilem poletí kosmonauti? Sergej Krikaljov v Hydeparku tvrdil, že hned další Sojuz by to mohl zkusit. Jsou k tomu nějaké informace?

  6. Štěpán napsal:

    Proč SpaceX nepoužívá u Dragounů rychlý profil?

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Zatím to po nich nikdo nechce a možná to souvisí s nedostatkem zkušeností – Rusové jich za desítky let mají více.

      • Vojta napsal:

        S nástupem pilotovaných Dragonů to asi začne být požadované. Nikdo se nebude chtít mačkat v tak malém prostoru déle, než je nezbytně nutné. Uvidíme, jak se s tím SpaceX vypořádá.

      • duro napsal:

        Súvisí to so softverom, alebo je toho schopná každá raketa,resp. loď? Teda ide len o výpočty a skúsenosti alebo rozdiel je v technike?

      • Vlastimil Pospíchal napsal:

        Souvisí to s přesností navigace a spolehlivosti řízení lodi. Nikdo nechce, aby neřiditelná loď narazila do ISS. Proto se každá loď naviguje jen na nekolizní kurs a teprve posledních pár set metrů se naviguje přímo na spojovací uzel. Počítá se s tím, že řízení lodi může kdykoli selhat.

        To vše je u dvoudenního profilu jednodušší a hlavně bezpečnější.

  7. Vladimír Podivínský napsal:

    Plánujete živě a česky dlouhé 4 hod.? 🙂 Proč ne? Český komentář na začátku a na konci mezitím jen originální stream a chat .

  8. Pikibi napsal:

    Dobrý den,
    můžu se zeptat, jestli je v použití kratšího přeletového profilu nějaké výraznější riziko? Nebo má delší profil nějakou jinou výhodu, která ospravedlňuje delší cestu?

Napište komentář k Vojta

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.