ŽIVĚ: Elon Musk prezentuje změny plánů pro let k Marsu

Téměř na den přesně rok po prezentaci, na které šéf SpaceX představil architekturu pilotované výpravy k Marsu, je tu opět avizované Muskovo vystoupení. Na sjezdu Mezinárodním astronautickém kongresu by měl vystoupit už dnes v 6:30 ráno našeho času. Podle všeobecných očekávání by měl hovořit o změnách, které se týkají plánů jeho firmy na pilotovaný let k Marsu. Dočkáme se nějakých detailů o zmenšené verzi systému ITS, uvidíme zážehy motorů Raptor, dozvíme se nějaké nové možnosti využití systému ITS? Musk slibuje, že se rozhodně máme na co těšit. V tomto článku najdete psaný online přenos z celé události i živý videopřenos.

Zdroje informací:
https://www.youtube.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://cdn.arstechnica.net/…/29937260386_45ba70fb85_h-1440×614.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

96 komentářů ke článku “ŽIVĚ: Elon Musk prezentuje změny plánů pro let k Marsu”

  1. LiborZN napsal:

    No spaluje metan, tak asi peroxid vodíku. Tedy nejsem chemik, tak jsem si vygoogloval, co vznikne dokonalým spalováním metanu. Jestli je to pravda, tak bacha při sledování startů, ať z vás nejsou blondýnky.

  2. B.E.A.M napsal:

    ake spaliny by produkovala BRF pri starte ?

  3. hansnasa napsal:

    Na to nebude stačit ani Muskův koeficient,ale nakonec to přeci jen SpaceX dokáže a lidi,my budeme pravděpodobně u toho.No není to nádhera?Díky za zprostředkování přenosu.

  4. wild napsal:

    To je bomba. Samozřejmě nelze asi nebýt skeptický k termínům, které Elon dlouhodobě až tak moc neřeší, ale celkově mi to přijde mnohem propracovanější než loni a opravdu vypadají, jako že mají cíl, chtějí ho realizovat a že na to opravdu mají!
    Tak jen doufám, že se toho dožiju…
    A moc děkuji kosmonautixu za perfektní přenos z konference.

    • Miroslav Pospíšil Redakce napsal:

      Děkujeme za pochvalu. 🙂
      Pokud se nestane nic výjimečně negativního, tak alespoň nákladní BFR by snad do 5 let na Marsu přistát mohl. Držme jim palce!

      • tyčka napsal:

        Opravdu – on jen ekonomický návrat celé rakety zpět do atmosféry a její znovu použití bude už samo o sobě zásadní pokrok ?????
        Jak jinak tedy dotankujete než ekonomickým návratem zpět do atmosféry ?
        Raketoplán sliboval přesně toto.

      • Miroslav Pospíšil Redakce napsal:

        SpX předpokládá, že první loď BFR by na Marsu musela delší dobu zůstat. Nebude mít z čeho načerpat palivo na zpáteční let. Druhá loď by už mohla dopravit dostatek zařízení a robotů k tomu, aby se velkovýroba paliva mohla na plno rozběhnout a postupně ho vytvořit dostatek k tomu, aby se všechny lodě mohly jednou vracet. BFR bude drahá raketa i loď – SpX si nemůže dovolit ji použít jen jednou = musí se jednou vrátit a být použita opakovaně.

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Těší nás, že jsme Vám s kolegou mohli tento přenos zprostředkovat.

  5. Petr Beneš napsal:

    Když jsem někdy v deseti letech začal číst Sci-Fi (tehdy teda převážně sovětské provenience, neboť západní autoři se tady – až na výjimky jako A.C.Clarke – nevydávali) vůbec jsem nepochyboval, že se dožiji obřích rotujících orbitálních stanic, měst a továren na Měsíci, lidských kolonií na Marsu, letů k měsícům vnějších planet a dá-li Bůh (tehdy tedy spíše nějaký Soudruh:-), i letu ke hvězdám. Jak jsem stárnul, začal se můj dětský optimismus při sledování skutečného vývoje kosmonautiky postupně vytrácet, až jsem si na konec před pár lety musel připustit, že se patrně během zbytku mého života z těchto fantastických cest neuskuteční nic. Čas od času se sice objevily v tisku zprávy o Měsíční základně, nebo letu na Mars (kdo si pamatuje to „Together To Mars USA/SSSR z kraje 90tých let?), ale to byly pořád jen hezké kresby a jinak nic. K plánu Constellation jsem byl skeptický od počátku a vždycky jsem ho považoval za Bushův pokus zvýšit si popularitu u US občanů.
    No a pak se objevil Elon a jeho SpaceX. A najednou ve mě začala doutnat (sice malá, ale přeci) jiskřička naděje, že možná, v domově důchodců, budu sledovat lidi procházející se po našem planetárním sousedu. Sice nevěřím, že tam „Muskonauti“ přistanou už 2024, ale snad ještě o pár let déle vydržím:-)
    Takže „God Save SpaceX“

  6. marian Redakce napsal:

    Ano, a vôbec nie je iné postaviť (takmer) obyčajný nosič strednej kategorie a super ťažký nosič spojený s komplet novým tipom dopravného systému k Marsu. To je oproti FH čistá hračka…

    • Jaro Pudelka napsal:

      Osem rokov trvala cesta na Mesiac od vyhlásenia JFK. A to vtedy ani nevedeli, či človek vôbec prežije v beztiažovom stave. Viac optimizmu. A keby to bolo aj 10 rokov?

      • Zbyněk napsal:

        Jasný, jenom mu trochu spadla čelist.

      • tyčka napsal:

        Jak dlouho trvá FH – na základě čeho jste tak optimističtí ?
        Komerční firmu nemůže nikdo nutit dodržet oznámené termíny – vždy se může vymlouvat na nedostatečné financování.

      • akuhtr napsal:

        FH je odlišný případ. Sice měli funkční F9, ale spojit 3 dohromady tak aby nevybouchly při startu je dost velký problém kterému předtím nikdy nečelili a tak udělat přesný časový odhad je těžké. BFR je mnohem konzervativnější model, jednodušší design. Jistě pravděpodobně nestihne termín 2022 na Mars, protože BFR má mít spoustu nových inovací se kterými nemají zkušenosti, ale řekl bych že nebude mít tak velké zpoždění oproti plánu jako FH.

      • marian Redakce napsal:

        to akuhtr: Ano, vyše 100 metrova full reusable BFR je vskutku konzervatívna a jednoduchá a ano, určite nebude mať také oneskorenie oproti plánu ako FH, ktorej sa zložitosťou BFR nemôže rovnať. A ano, do roku 2022 určite pristanú na Marse nie jedna, ale rovno dve BFR. No dobre, nech nežerem s oneskorením dvoch rokov. Ach bože, ľudia, spamätajte sa. 😀

      • Duro napsal:

        Werner von Braun bol sialenec, ktoremu niekto to sialenstvo zaplatil. V tom je ten rozdiel.

      • Samo napsal:

        Falcon Heavy sa oneskoruje kvôli jednak vývoju Falconu 9 a druhak je iné spojiť 3 rakety do jednej ako postaviť jednu.

      • akuhtr napsal:

        to marian:Nepsal jsem jednoduchá, pouze konzervativnív porovnání s FH. BFR je větší, má víc motorů a spousta dalších odlišností, ale aerodinamicky je podobná F9 mnohem více než FH s F9. Teď mají zkušenosti s běžným provozem F9, rutinně s ním přistávají a párkrát i se znovupoužitím, dále mají zkušenosti se stavbou FH. To mě vede k přesvědčení že dokáží přesněji odhadnout jaké je potkají problémy a tedy jak dlouho jim bude vývoj a stavba BFR trvat, než měli když odhadovaly totéž pro FH. Proto si myslím že se nemýlí tak moc jako s FH. Dále jsem sám napsal že pravděpodobně 2022 odlet na Mars pravděpodobně nestihnou, tak tedy nevím z čeho se mám vzpamatovat, ano můžu se mýlit, ale dovolím si být optimista.

      • tyčka napsal:

        Jen ekonomický návrat do atmosféry bude podle mne problém – to je přesně to na čem ztroskotal raketoplán – prostě to nebylo ekonomické.

    • LiborZN napsal:

      Za 5 a tvrdil, že to není překlep :-D, ale reálně se to určitě zpozdí. No, ale až a jestli to přijde. Tak to bouchnu šampáňo.

  7. Geo napsal:

    Tak wow!
    Osobně čekám forsážovanou evoluci astronautiky .
    SpaceX nás co nevidět zasype starty nákladní verze BFR ,
    a možnosti ISS nebo DSG vypadají najednou úplně jinak při schopnosti dotáhnout k nim něco o průměru skoro 9m a váze více než 100 tun !!!!
    Z toho mi ubyde i případná vráska ohledně JWST 😀
    A Wernher von Braun bude závidět , místo V-2 přistávající BFR jako dopravní pozemská raketa 😀 , ne ne tak tohle zůstane jen sen .
    Jen jsem si jaksi nevšiml jak z teho kredenciózního druhého stupně vlastně chtějí vystupovat a nastupovat , na Měsíci třeba …

  8. maro napsal:

    Hmmm. Jen nechápu proč tam má jen tři přistávací nohy a tři roštová kormidla, navíc ve tvaru efektního protáhlého šestiúhelníku. Na Falconu má po čtyřech kouscích a tvary obdélníkové. Tipuju to spíš jen na umělecký efekt, aby to vypadalo dobře.

    • Jirka Hadač Redakce napsal:

      Mě zase přijde, že pokud je něco stabilní, tak tři nohy. Už čtvrtá přináší problém, že jak je pohnutá, tak se ti to může překotit.

      • maro napsal:

        Tak překotit určitě ne. Čtyři nohy zajišťují lepší odolnost vůči překocení než jen tři. Něco jiného je samozřejmě to malé překlápění mezi dvěma protilehlými „kratšími“ nohami, ale to řeší odpružení všech čtyř. U Falconu pak i ty bortivé vnitřní struktury, takže po dopadu stojí všechny čtyři i kdyby plošina nebyla super rovná.

  9. spodní voda napsal:

    Tak jsem byl celá léta zvyklý používat zkratku BFU, samozřejmě v její původní anglické vulgární variantě Bloody Fucking User. Teď je tady BFR. Od toho se asi nepůjde odpoutat. Když se vývojáři SpaceX nezadaří, co asi pronese? BFR !!!

  10. skeblon napsal:

    Welcome to the future. Počkám a za 10-15 let se rád proletím suborbitálním letem z Evropy do Ameriky. Samozřejmě nejprve hyperloopem z Brna do přístavu. A v důchodu si jezdit na dovolenou na Měsíc (kvůli nízké gravitaci) – to bude něco (-:

    • maro napsal:

      Tohle všechno zažijete. Ale z Brna nevytáhnete paty. V Brně, stejně jako v každém městě s více než půl milionem obyvatel budou prostory pro virtuální simulaci všech těchto věcí. Budete mít zážitky a přitom se nebudou pálit kvanta paliva. Na tom Měsíci budou tak maximálně robotičtí avataři, kteří se budou pohybovat a snímat realitu podle vašich pohybů v tom pokoji s virtuální realitou, aby vám dodaly ty vzdálené obrazy do vašich očí. Ale ten Měsíc nebude hlavním tahákem. Tím budou kompletně počítačem generované virtuální světy, které nabídnou ještě víc zážitků.
      P.S. Víc ve filmu „Ready player one“ od Spielberga, který uvidíte v roce 2018 v kině …

      • skeblon napsal:

        No, nízká gravitace je pro klouby na důchod dobrá. To virtuální realitou neuděláte. Měsíční lázně by mohly být výdělečné.

  11. mnauprsk napsal:

    Nosnost BFR vyšší než Saturn V, ale cena za vynesený 1 kg na LEO nižsí, než u Falconu 1 – to by nebylo nic ohromujícího, ale EM to myslí za 1 start, ne 1 kg.

  12. Filip napsal:

    Přátelé, tak skutečně ho zmenšili, průměr 9 metrů, 31 Raptorů na prvním stupni

  13. Alois napsal:

    Jako vize ano, ale jako konkrétní plán ? Na projektu Apollo, který je proti letu na Mars jednoduchý, pracovaly statisíce lidí a stovky podniků 8 let a Musk se svou stovkou lidí to chce stihnout za šest ! ?

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Kde jste došel ke stovce lidí?

    • Peter P napsal:

      V tej dobe boli pocitace na svojom zaciatku. Velka cast vypoctov prebiehala dokonca pomocov logaritmickych pravitok.

      Vystavba mnoho komkonentov pre novy system moze fungovat v synergii so sucastnou vyrobov pre Falcony. Na co bolo v minulosti potreba tisice ludi dnes dokaze doslova moderny software. NASA bola je brutalne predimenzovana. Mnohe vyskumne centra funguju len preto, pretoze tvoria pracovne miesta a ich rusenie, alebo restrukturalizacia je politicky nepriechodna. Ked uz ani Boeing a Lockheed Martin (ULA) upustaju od boja proti SpaceX tak to je dokaz, ako efektivne moze fungovat tento model. Je dost moze, ze buduci rok viac nez 50% letov do vesmiru bude obhospodarovat SpaceX. Od prveho letu Falcon 1 ubehlo 9 rokov. SpaceX to dokazala z minimom zamestnancov. Boeing a Lockheed Martin (ULA) ich mali v tej dobe tisice a miliardove zakazky od NASA a americkej armady. Vobec im to nepomohlo. Firma tape a nie je schopna byt konkurencieschopna.

      • Mário Kovačič napsal:

        No skor si myslim ze tak ako Boing aj LM si mysleli ze sa tak skoro sa nic nezmeni a budu ryzovat a dojit na NASA. Je jedno v akom state ale vsate sa v statnych instituciach kradne. Rozdiel je len v tom ako velmi a ako okato. Takze Boing ani LM nemali ziden zaujem daco podnikat pokial nedostali pokyn alebo z toho nepozeral zisk. Ale space X im to natrela a ukazala svetu ze sukromny sektor to vie lepsie a hlavne uspornejsie. Len ma trosku mrzi ze stary kontinent zaspal dobu a tu nic. Jedine co ma napada je dotacia pre SABRE ale nez ten vzlietne SX mozno uz bude pristavat na marse.

      • Peter P napsal:

        Ono tak nejde o to kradnutie, nie ze by sa v statnych instituciach nekradlo, ale ide o celkovu efektivitu riadenia a managementu. Sukromna firma pravdepodobne zavrie nefungujucu diviziu, lenze NASA ma nejaky politicky ciel a musi drzat rozne centra po USA v prevadzke. Casto testuju a skusaju zariadenia, ktore s najvacsou pravdepodobnostou ani nebudu nikdy pouzite. Co sa tyka sukromneho businessu a vesmiru, tak chapem ze sa nikomu nechcelo do niecoho noveho, kedze sa predpokladalo, ze to nemusi fungovat a navratnost tychto investii sa rovna nule. ULA pouzivaju ruske motory, ktore vyvinul ZSSR za skutocne astronomicke peniaze. Maju ich de facto za babku, preto sa montuju do Atlas V. Otazne je co sa stane aj za 5 az 10 rokov BFR skutocne prejde do reality a falcony budu stratovat ako na beziacom pase z niekolkych kozmodronov po svete. SLS bude potom uz tazko obhajitelny projekt. K tomu SpX nie je samo je tam este Jeff Bezoz a jeho Blue Origin, ktory moze SpX konkurovat uz pomerne v blizkej dobe.

  14. Peter P napsal:

    Q&A vynechal pravdepodobne preto, pretoze minuly rok sa to bolo trochu fiasko. Nejaki ludia mu dakovali a vyjadrovali obdiv. Je to sice krasne, ale nevhodne. Iny zase boli uplne off topic, alebo sa tam snazili odviest temu na elektroautomobily dokonca tam jeden propagoval svoj elektrobus a pod.

    Super prednaska, super spravocania od redakce kosmonautix. Super online komentar. Teraz uz chapem preco SpaceX upustila od planov na vyslanie red dragona. Jednoducho sa sutredia na dalsi krok. Rok 2022 nazval ako aspiration. Od letu Falcon 1 uplynulo len “9 rokov“ cize aj keby sa termin posunul na rok 2026 nevadilo by to. Rozhodne si myslim, ze to nebude trvat viac nez 10 rokov. Urcite sa potom najde mnozstvo vladnych a aj sukromnych agentur/spolocnosti, ktore sa pridaju k financovaniu tejto technologie, ktora otvara nove skoro nekonecne moznosti.

  15. Jenda napsal:

    Jen jsem tu nenašel to upravené přistání na Marsu které (jak tvrdil Garrett Reisman ze SpaceX) EM měl představit. Mluvil tedy o něm? Chci vědět proč jsem musel oplakat Red dragona. 😀

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Tím novým systémem přistávání nebylo od začátku myšleno nic jiného než ITS.

      • Kamil napsal:

        Ale proč tam přidali ta délka křidélka? Změní nějak profil přistání na Marsu?

      • Ketivab napsal:

        Pravděpodobně to bylo kvůli nutnosti létat s nákladem o velmi odlišných hmotnostech (při startu ze Země – plně naložený / při odletu z povrchu Marsu – téměř prázdný) v rozdílných atmosférách (Země / Mars). Tyto křídla tak zlepší manévrovací schopnosti a stabilitu lodi.

  16. Kyle napsal:

    Pánové tak tohle je kůlna. Už jsem nevěřil že se dožiju základny na měsíci a tem blázen nás dostane namars :). Džim place a okusuju nehty 🙂

    • tyčka napsal:

      Jak dlouho trvá FH – na základě čeho jste tak optimističtí ?
      Komerční firma může říct termíny jakékoliv – vždy se pak může vymluvit na nedostatečné množství množství peněz na finnancování vývoje.

      • Kamil napsal:

        Někdo ani neslíbí

      • LiborZN napsal:

        Já nevím. FH byl poprvé zmíněn v roce 2005, ale tehdy to byly úplné počátky, vůbec neměli zkušenosti. Tuším, že tehdy optimisticky zmínil rok 2013. První plány na start FH byly ale myslím až na rok 2016. Rok zpoždění, pokud to vyjde, to není tak zlé. NASA odkládá třeba i o 10 a více let. Myslím, že nikdo nevěří v rok 2022. Ale, naděje, že první start k Marsu přijde třeba 2026 a s posádkou 2028 tu je. Možná je to celé šílenství, ale probouzí to fantazii a oživuje dětské sny. 🙂

  17. Jenda napsal:

    Zdravím, měl bych velkou prosbu. Nemohl by někdo z vás fandů SpaceX (patřím mezi ně) vytvořit titulky k přednášce pro nás dříve narozené a ruštinu se ve škole učící? Byl bych opracdu moc vděčný a věřím, nejen já. Předem moc děkuji a „Se SpaceX na věčné časy a nikdy jinak. 😀

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Všechny důležité informace už jsou v psaném přenosu a navíc brzy vyjde článek, ve kterém bude vše komplexně shrnuto. Titulky jsou v tomto případě zbytečné a navíc jejich vytvoření u takto dlouhého videa by bylo časově náročné.

      • Jenda napsal:

        S tou zbytečností nesouhlasím,ale pane Majer mě ani nenapadlo, že by jste je dělal vy. Velice si vás vážím, pro vaší skvělou popularizaci kosmonautiky. Jen jsem chtěl vidět EM v akci a rozumět mu. Jinak moc doufám, že projekt BFR nakopne
        nakopne NASA (nebo někoho jiného) aby Spacex pomohl dotáhnout BFR a snad následně i ITS do úspěšného konce.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Co se té zbytečnosti týče, myslel jsem to tak, že jednodušší a pohodlnější je přečíst si výtah informací, než sledovat video a číst u toho titulky. 😉

      • Kamil napsal:

        Občas tam byly i vtípky, které se do klasického článku nedostanou. A mě se ještě Elon neokoukal, takže bych si to dal ještě jednou s titulky. Spoléhám na ElonaX.

  18. zvejkal napsal:

    Skvele vizie a plany. Drzim palce.

  19. Jan Bělehrad napsal:

    Zdravím, chtěl bych se zeptat jestli původní marsovská architektura zůstane? Nebo bude nahrazena tou menší verzí?

  20. jregent napsal:

    velke diky vsem za prenos a pohotove komentare

  21. Jaro Pudelka napsal:

    Klobúk dole a sánka až po zem. Ten posun je úžasný a je krásne vidieť flexibilitu v myslení SpaceX. Možnosť dopravy až 150T na LEO a po dotankovaní až na Mars prípadne Mesiac pri priemere Cargo priestoru 9 metrov prináša aj možnosť obsluhy DSG.
    Ešte to musím prežuť, neskutočné.

    • Kamil napsal:

      SpaceX dopraví DSG k měsíci jedním vrzem i s hračkářstvím za cenu půl SLS. Nevím, jak dlouho budou američtí daňoví poplatníci financovat raketu, jejíž jeden start stojí 10 miliard

      • Jaro Pudelka napsal:

        Jeden štart SLS má stáť cca 1,5 miliardy USD. Technicky sa mi SLS čoraz viac páči, je to určitým spôsobom pokračovanie technológií z raketoplánu. Keď sa tvorila koncepcia SLS tak pri zmienke o znovu použití alebo pristávaní prvého stupňa nosnej rakety si viacerí urobili doslova dieru do čela. Nikto vtedy nemohol ani len tušiť, kam sa to relatívne rýchlo dostane. Možno je skôr na mieste otázka, či je možné pri SLS zachraňovať viac ako len SRB.
        Osobne mám oveľa radšej spoluprácu ako konfrontáciu. Prípadný triumvirát NASA + SpaceX + Blue Origin by mohol byť excelentným synergickým efektom.

      • akuhtr napsal:

        V tom je hlavní problém SLS, stojí za ním zkostnatělá státní instituce zvyklá lepit problémy balíkem dolarů a časem, kdy než oni něco udělají, soukromý sektor je už o pár kroků dál a dívá se přes rameno jak si NASA hraje. Vývoj postavený na ověřených technologiích je stojí více než kolik SpaceX vrazila do neslýchané technologie – znovupoužitelného nosiče, i když menšího. Chápu, když začínali se SLS nemohly dopředu vědět jak se pěkně soukromý sektor rozvine, stejně tak mu bude ještě chvíli trvat něco nosnosti SLS, takže to nebyly úplně vyhozené peníze.
        No, já doufám že taková spolupráce nenastane. Pokrok vzniká z konfliktu a tak nějak doufám že to co z lidstva udělá víceplanetární druh bude konkurenční boj (aktuálně to vypadá na SpaceX vs Blue Origin), místo další studené války či hůře.

      • Kamil napsal:

        Pokud vystartuje SLS aspoň 20x bude cena za start 1,5 miliardy, pokud ale jen 2x tak 10 miliard za start

      • tyčka napsal:

        Náklady na vývoj se nezapočítávají do ceny startu.

      • gg napsal:

        Jak se někomu může SLS líbit, když jediný motor stojí tolik, co celý Falcon 9, a ještě se okamžitě zahazuje, to jsem dodnes nedokázal pochopit…

      • tyčka napsal:

        Jeho termíny jsou jako obvykle zcela nereálné – takže naopak velmi dlouho !!!

  22. Evžen napsal:

    Cargo na Marsu 2022? Omlouvám se za svůj pesimismus ale poté co byl zrušen Red Dragon založený na ‚ téměř ‚ existující technologií FH a Dragon, tak tomuhle datu nevěřím. A to jsem velký fanda SpaceX.

    • Ondra_99 napsal:

      Ale tak on Red Dragon nebyl zrusen ani tak protoze by to nedokazali, ale prave protoze chteji soustredit penize a personal na vyvoj BFR.

      • Pepa napsal:

        Reálně bych to viděl na rok 2030. Kromě samotné rakety bude oříšek i příprava celé autonomně řízené technické výbavy, protože při ovládání na dálku ze Země by se to podle mě do dvou let nedalo přichystat na přílet lidské posádky. A pochybuju, že při prvním letu budou chtít riskovat ztrátu sofistikovaného nákladu.
        Když zmiňoval nutnost hodně velkého počtu solárních panelů pro výrobu paliva, tak to může být achillova pata projektu. Ono vézt několik plně naložených velkých raket solárními panely nebude moc efektivní. Celkem chápu, že se SpaceX zkouší dostat i k jadernému zdroji energie…

      • tyčka napsal:

        On jen fakt, že náročný způsob výroby paliva bude fungovat zcela spolehlivě a bez údržby – když to nikde nebylo zkoušeno ani v malém – naopak většina sond měla problémy jen s odběry vzorků – je prostě jen velký optimismus.
        Prostě je to jen PR – jako by to mohlo někdy snad fungovat.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Mícháte dohromady dvě nesouvisející věci. Problémy při odběru vzorků souvisí často s tím, že sondy jsou především v případě malých těles v kontaktu s odběrným tělesem jen krátce, jejich cíle mají slabou gravitaci, což byl problém třeba u Phiae. U Marsu je to jinak – navíc pokud nebude konstrukce omezena hmotností, mohou být např. odběrné mechanismy robustnější, odolnější, více zálohované, aby byly spolehlivější (ale samozřejmě i dražší).

      • gg napsal:

        Jenže na Marsu se palivo dá vyrábět i pouhým zpracováním atmospféry. Nemusíte vrtat do různých povrchů s nepředvídatelnými obtížemi. Takže hlavní problém bude pumpování dostatečně velkých objemů atmosféry. Nejhorší bude asi prach v mechanice.

      • tyčka napsal:

        Musíte získat vodu a ta se dá pokud vím na Marsu získat jen zpracováním ledu. Tedy odběr horniny se kterou měla potíž a to velkou i sonda Phoenix.

      • gg napsal:

        I v marťanské atmosféře je vodní pára. Dá se získat např. adsorbcí.

      • tyčka napsal:

        Red Dragon byl totiž již mohl ověřovat některé tyto technologie ve malém.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Red Dragon doplatil na přistávací systém, který se nakonec pro Mars ukázal jako nepříliš vhodný.

  23. Kamil napsal:

    Proč nemůže dát 3x like? Blbej jeden. Obzvlášť se těším na rok 2024.

  24. Mirek S. napsal:

    Jsem zvědav, jestli prozradí něco o vývoji kompozitních nádrží. Od toho posledního testu se po informacích o pokroku slehla zem.

Napište komentář k Miroslav Pospíšil

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.