ŽIVĚ: Testovací zážeh motoru pro SLS

Dnes ve 22:00 našeho času by mělo na Stennisově středisku dojít k zážehu motoru RS-25 pro raketu SLS. Půjde dokonce o předposlední zážehový test v rámci příprav na premiérovou misi rakety SLS – EM-1. Ta ponese na svém centrálním stupni čtveřici těchto motorů, které všichni dobře známe z dob, kdy poháněly raketoplány. Dnes nás tedy čeká jistě pěkná několikaminutová podívaná okořeněná velkým množstvím vodní páry, která jako obvykle obklopí okolí testovacího stanoviště. Jelikož motory RS-25 spalují kapalný kyslík a vodík, nejsou jejich spaliny nijak nebezpečné. Ale pohled na spoutanou sílu motoru, který se na testovacím stanovišti různě třese je vždy velmi působivý.

Jiří Hošek o těchto zkouškách napsal ve svém tradičním čtvrtletním souhrnu:

Letové motory pro centrální stupeň se nachází na Stennisově vesmírném středisku a čekají na integraci nových řídicích jednotek ECU. Letová řídicí jednotka ECU FM2 (Engine Controller Unit Flight Motor 2) pro letový motor RS-25 č. 2045 byla úspěšně otestována při zážehu neletového motoru č. 0528 v délce trvání 500 sekund na tamním testovacím stanovišti A-1 dne 23. března. Další zážeh téhož neletového motoru, tentokrát s řídicí jednotkou FM3 určenou pro letový motor č. 2056, byl úspěšně proveden 23. května. Zážehový test s třetí letovou řídicí jednotkou FM4 je plánován na počátek července, a v létě má být proveden i test s poslední řídicí jednotkou FM5. Tyto jednotky mají být později integrovány do letových motorů č. 2058 a 2060. Následně budou všechny čtyři motory odeslány ze Stennisova střediska do Michoud Assembly Facility pro montáž do centrálního stupně, určeného k prvnímu letu rakety SLS.

Zdroje informací:
https://www.facebook.com/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
http://www.collectspace.com/review/sls_rs25testing03-lg.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

31 komentářů ke článku “ŽIVĚ: Testovací zážeh motoru pro SLS”

  1. Jiří Hošek Redakce napsal:

    Po třech zážezích neletového motoru RS-25 č. 2045 s letovými řídicími jednotkami ECU (23.3., 23.5., 25.7.) známe termín zážehu s poslední letovou řídicí jednotkou pro EM-1: 9.8.2017

  2. Vlastimil Pospíchal napsal:

    Stejně si myslím, že koncept Koroljova je silně nadčasový a že tady bude ještě hodně dlouho. Současný zážeh motorů prvního i druhého stupně, druhý je podstatně slabší a hoří déle. Použití tří stejných stupňů (Delta 4 Heavy, Falcon Heavy) mi připadá jako krok stranou.

    Jak by asi vypadal ITS, který by měl po stranách 2-8 Falconů?

  3. rhronza napsal:

    SLS bude impozantní raketa. Škoda že nebude umět přistávat…

  4. Vojta napsal:

    Paráda, už aby letěl. Akorát to trochu kazí fakt, že spaliny vycházející z trysky jsou průhledné, takže to nemá ten správný vizuální efekt. Těším se na metanové motory, to bude krásně modrý plamen.

  5. Jiří Hošek Redakce napsal:

    A je hotovo. Test byl dokončen v plné délce.

  6. Jiří Hošek Redakce napsal:

    Další změna: aktuálně se zážeh plánován na 21:45 SELČ.

  7. Jirka napsal:

    To znamená, že řídicí jednotky dohromady s letovými exempláři motorů se otestují až všechny najednou při statickém zážehu celého centrálního stupně?

    • Jiří Hošek Redakce napsal:

      Ano, ale je změna v přiřazení řídicích jednotek k jednotlivým letovým motorům. Jednotka FM2 je zůstává přiřazena k motoru E2045, ale FM5 je nyní přiřazena k E2058, FM4 k E2056 a FM3 k E2060. Motor E2045 má být dodán do výrobního Michoudova střediska kolem 22. srpna, E2058 kolem 31. srpna, E2056 a E2060 kolem 26. září.
      Je změna i v dnes testované řídicí jednotce. Nakonec má být dnes testována řídicí jednotka FM5, která přeskočila FM4. FM4 bude testována v první polovině srpna. Plánovaná délka dnešního testu je 500 sekund.

      • Jiří Hošek Redakce napsal:

        Oprava věty „Motor E2045 má být dodán do výrobního Michoudova střediska kolem 22. srpna, E2058 kolem 31. srpna, E2056 a E2060 kolem 26. září.“

        Jde o data připravenosti letových motorů k instalaci, ale i poté zůstanou na Stennisově středisku až do doby připravenosti centrálního stupně. Fyzicky mají být motory přepraveny do MAF někdy na jaře příštího roku.

      • Pavel napsal:

        Ridici jednotka je neco mechanickeho nebo pocitac napojeny na senzory a ovladajici ventily?

      • Jiří Hošek Redakce napsal:

        Je to počítač, který řídí provoz motoru, sleduje jeho stav a komunikuje s letovými počítači rakety.
        https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2017/03/2017-03-23-140815-350×250.jpg

      • Jiří Hošek Redakce napsal:

        Asi to tady ještě nezaznělo. Tyto nové řídicí jednotky mají rok výroby 2017, jsou moderní a nemají technologickou vazbu na řídicí jednotky z doby raketoplánu.

  8. Jiří Hošek Redakce napsal:

    Jestli to dobře chápu, tak zážeh byl uspíšen o jednu hodinu, tedy na 21:00 našeho času.
    https://twitter.com/NASAStennis

  9. Alois napsal:

    Motory pro raketoplán byly konstruovány pro vícenásobné použití, to ale nepřichází v úvahu. Nejsou pro první stupeň zbytečný luxus ? Doufám, že po spotřebování zásob po raketoplánech budou nahrazeny jednodušší a tedy i levnější konstrukcí.

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Přesně tak, po vypotřebování současných zásob se postaví nové (tedy ony se začnou vyrábět ještě předtím než zásoby dojdou). Tyto nové motory mají být levnější právě proto, že budou jednorázově použitelné. Výhdodou je i to, že se motory nemusí tolik šetřit a mohou pracovat na vyšší výkon.

      • Android napsal:

        Stejně je to plejtvání 🙂

      • Smůla napsal:

        Jojo, ubozí plejtvákovci…

      • maro napsal:

        Tak druhá možnost je uložit je do muzea. Ale to by bylo ještě větší plýtvání. A nápad uložit je, aby je někdo za čtyřicet let po jejich výrobě zkusil použít na něčem vícenásobně použitelném taky nebude nejlepším. To už se ukusilo s NK 33 a zub času se projevil.

      • Matouš Klugar napsal:

        Plejtváky v ČR nechceme!

Napište komentář k Roman L.

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.