ŽIVĚ A ČESKY: Rusové vypouštějí zásobovací loď

Progress MS-06 ukrývá na palubě kromě zásob pro posádku i 705 kg paliva, 50 kg kyslíku a 420 kg vody. Start na raketě Sojuz 2-1A je naplánován na zítřek, konkrétně na 11:20 našeho času. Po startu se loď usadí na oběžné dráze, která ji po 34 obězích kolem Země přivede k ISS. Se zadním uzlem ruského modulu Zvezda by se měl Progress spojit 16. června ve 13:42 našeho času. Ale to předbíháme. Zatím je v plánu start – a právě ten bychom Vám rádi přinesli ve formě česky komentovaného přímého přenosu.

Ke startu by mělo dojít zítra, tedy ve středu 14. června v 11:20 středoevropského letního času, náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 11:05 SELČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu. Tím se dostanete na stránku přenosu na YouTube. Pokud z jakéhokoliv důvodu (třeba kvůli pomalému internetu, nebo datovým limitům) nemůžete sledovat video, bude pro Vás na této stránce připraven psaný online přenos, o který se bude starat Martin Gembec. Stránku není potřeba obnovovat – nové příspěvky se Vám zobrazí automaticky.

Zdroje informací:
http://www.spaceflightinsider.com/
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
http://www.energia.ru/ru/iss/iss51/progress_ms-06/im/photo_05-31-08.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

32 komentářů ke článku “ŽIVĚ A ČESKY: Rusové vypouštějí zásobovací loď”

  1. zvejkal napsal:

    V radiu teraz spominali nieco o poziari v stepi sposobenom dopadom urychlovacich blokov po starte.

  2. pbpitko napsal:

    Tvrdíte že prenos je už v HD kvalite.
    No, neviem. SpaceX tiež vysiela HD a kvalita obrazu je nezrovnateľne lepšia.
    pb

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Pozor, říkal jsem, že předtočená videa jsou ve FullHD, což je pravda. Obraz přenosu samotného je výrazně nižší.

      • Tovy napsal:

        Děkuji za hezký přenos i předtočená videa. Jen pár všetečných otázeček – bylo by možné (třeba na pozastaveném videu, nebo fotce) popsat další části rakety, které můžeme vidět (co to jsou ty červené válce u motorové sekce, ty stříbrné na vrcholu horního stupně, jak probíhá proplachování trysek (jestli systémem, která je na raketě, nebo na rampě, zda se to děje i na horním stupni) ). Šlo by přeložit a popsat údaje z Kursu, které se na chvíli mihly (třeba taky na fotce)? Když jsou třeba v článcích tak krásně popsány různé sondy a přístroje.
        Ještě co se týče označení stupňů – plně respektuji Dušanův popis, i když si myslím, že vzhledem k tomu, že Rusové označují urychlovací bloky jako 1. stupeň a centrální jako druhý, tak by se to mělo akceptovat (viz. popis ve videu). Stejně jako se na příklad říká kosmonaut/astronaut/taikonaut. Ale osobně s tím nemám problém 🙂
        Jinak opět děkuji za to, jak nás tu rozmazlujete, a těším se na další přenosy. Nyní v krásných časech.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Díky za pochvalu i za tipy. Zkusím si je zapamatovat a příště třeba něco použiju. Ale chci říct, že nikdy není možné pokrýt vše a vždy zůstane něco nezodpovězeno. 😉

      • Jirka Hadač Redakce napsal:

        S tím značením, já bych to zase viděl tak, co hoří současně, je buď jeden blok, nebo první stupeň a urychlovací bloky. Ale jak říkáš, přizpusobím se tomu, co říká Dušan.
        Jinak s rozmazlováním taky souhlas, ale stejně se všichni těšíme na 30 metrové plameny a hlavně, BulgariaSat 🙂 Já to narovinu příznám 😀

      • Racek napsal:

        No, a co teprve starý původní Atlas, tam se stupně už vůbec nedaly téměř rozlišit.

  3. Pavel napsal:

    Já na Sojuzu obdivuju, jak plynule a ladne startuje.
    A dnesni prenos byl uzasny v tom, jak bylo z nekolika pohledu videt startovani motoru a uvolneni z rampy.
    To není taková „prda“ jako Proton.

    Je na tom nádherně vidět rozdíl v používaných palivech.

    Cemu na Sojuzu nerozumim je to, proc postranni bloky nepristanou na padacich. Neverim, ze by se z nich nadalo potom niz znovupouzit.

    Mejte se fajn a kosmonautixu zdar!

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Díky za pochvalu a padáky by byly velké a těžké, aby dokázaly stupeň zbrzdit dostatečně. Navíc je otázka, zda jsou motory a další systémy vůbec stavěné na opakované použití.

      • jakubv napsal:

        No, podle toho, jak ty urychlovací stupně vypadají, tak s padákem by asi bylo zajímavé je zachraňovat, na druhou stranu, Soyuz nemá moc výkonovou rezervu a jak už tady zaznělo, zda by motory zvládly opakované použití.

        Tady na konci stránky je několik fotek urychlovacího stupně po dopadu…
        http://www.russianspaceweb.com/vostochny-downrange.html
        zase úplně na mraky rozhodně není…

      • Tovy napsal:

        Otázka je, v jakém stavu by ty stupně dopadly na zem. I SRB u raketoplánu dostaly co proto a musely se opravovat a tak je možné, že ekonomicky je pořád výhodnější postavit nové.

      • Jirka Hadač Redakce napsal:

        K tomu dopadání SRB do moře a repasování, tam by své asi řekl i velký fyzik Feynman 🙂 hezky je to popsáno v článku o kritických momentech kosmonautiky – zkáza Challangeru, že když něco změřím na třech místech a je to stejné, neznamená to, že je to kruh. 🙂

    • vedator napsal:

      Sojuz (raketa) nebol postaveny na znovupouzitelnost a do vyvoja sa asi neoplati investovat, kedze je lacny aj bez toho. Ak SpX, alebo niekto iny, dokaze cenu zrazit na 1/10 sucasnej, potom nebude mat konkurenciu vobec, ani pre lahke ani pre stredne tazke naklady. Momentalne, v ramci svojej nosnosti, Sojuz dokaze v pohode cenou konkurovat.

  4. Robert1 napsal:

    Vynasanych 705kg paliva je pre ISS alebo sa pouzije na upravu obeznej drahy a spali sa teda v progresse ?

    • Jirka Hadač Redakce napsal:

      To by nám mohl říct Dušan Majer v přímém přenosu. Ale připají v úvahu obě možnosti. Jak uprava motory Zvezdy (čili by se přečerpávalo), nebo to bude zvedat samotný progress (ale přesně nevím, kam se bude dokovat, do kterého portu, wiki píše, že se to dělá jen z aft portu). Mazec, jak tam píšou, že to stojí 7 tun paliva (210M$ za rok)

  5. Alois napsal:

    Nechápu proč za padesát let nedokázali postavit speciální zásobovací loď a pořád používají “ vykuchaný“ Sojuz. Kdyby příkladně odpadlo dělení na orbitální a přistávací úsek, který stejně nepřistává, jistě by to podstatně zvýšilo přepravní kapacitu. Řešení vzor “ Progres“ chápu jako “ nouzovku “ v době kdy promrhali miliardy a konstrukční kapacity na neúspěšný měsíční program, ale od té doby uplynuly desítky let a kde nic tu nic, není to k zamyšlení ?

    • Jirka Hadač Redakce napsal:

      Tam je asi základ v starém dobrém rčení, nechytej na něco co funguje. Jinak co se tvého dělení týče já čtu nákladní modul, blok pro dopravu kapalin a přístrojová sekce, ono jim to tak vyhovuje, proč by to měnili. A máš li na něco výrobní linku, a to něco má pro tebe dostatečnou kapacitu a vynese co potřebuješ, proč bys to měnil. Spíš to vidím tak, že v případe Federace bude u DSG fungovat nákladní verze Federace, ale u ISS nebudou nic měnit, mimochodem, nemají jediný důvod.
      Ja to celé vidím naopak, neustále mě fascinuje, jak dokázali před padesáti lety dát dohromady něco, co dokáže bez problémů plnit svou funkci i dnes (Sojuz a s menší úpravou jako náklaďák). To celé je tak úžasný a nadčasový koncept, smekám před Feoktisovem a spol. Ano, byly tam spory Chruničevo vs Energia, ale kdyby ten koncept byl hloupý, tak se ho nedrží.

      • pbpitko napsal:

        Elon Musk niekde povedal asi toto :
        Ak sa Vám darí a všetko chodí tak ako má, tak málo inovujete.
        Ako sa z toho dostať ?
        Sú 2 spôsoby :
        1. Začnite inovovať až kým sa Vám znovu začne nedariť.
        2. Zachovajte všetko po starom až kým skôr či neskôr neskrachujete.

      • Jirka Hadač Redakce napsal:

        Proti Elonovi je zpátečník každy 🙂
        A upřímně, ono Rusko dnes na víc ani nemá.

      • Vojta napsal:

        Ještě je třetí varianta: Inovujte tak, že k předchozí technologii přidáte paralelně úplně novou (a pak další a další) čímž způsobíte ve firmě těžko zvládnutelný zmatek. Doufám, že Elon Musk to má s ICT dobře rozvržené, aby se to nestočilo tímto směrem.

      • Racek napsal:

        No, páně Muskova hesla mi zní poněkud … no nechci urazit skalní. Jen bych doporučil – nezkoušejte to. Tohle vyjde tak jednomu z tisíce.

    • Jiří Hošek Redakce napsal:

      Oni takovou architekturu mají (viz moduly Pirs a Poisk), ale pro zásobovací lodě ji nepoužívají.
      http://space.skyrocket.de/img_sat/progress-m-mim-2__1.jpg

    • Robert1 napsal:

      Nejde o to ze by nedokazali postavit novu zasobovaciu lod, ale stavat specialne pre ISS zasob. lod je ekonomicky nevyhodne. Stale by sa ti viac oplatilo posielat 2x progress ako 1x novu lod v ramci zivotnosti ISS. Nehovoriac o tom ze pokym by si tu lod vyvinul, tak by ju mozno nemal kam posielat, pretoze by na ISS lietal lacno dragon.

      • Jirka Hadač Redakce napsal:

        Souhlas. Tady bych asi přemýšlel, že pro DSG jim ale asi nic jiného nezbude než něco nového vyvinout, protože dle mého k DSG se prostě progress nedostane, nebo respective dostane, když mu silně očešeš náklad. Ale tady se pouštím na dost tenký led.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Ke stanici u Měsíce by Rusové měli posílat loď Federace.

      • Andrej Vrbenský napsal:

        Progres na Protone by to asi tiež zvládol, vid Zond.
        Nedávno tu bol článok že novú nákladnú loď chystajú, ostatne ako vždy 😀
        50 odtieňov čakania (ehm *rokov)
        Hlavné je že Progres funguje pomerne spoľahlivo a svoju robotu zvláda, keby nie tak sa buď používa niečo lepšie alebo nič.

      • Racek napsal:

        Proton se Zondy zvládl jen pasivní oblet. Mám dojem, že let Federace k měsíci nezvládne ani Angara. Já osobně tu měsíční stanici nepovažuji za nejlepší nápad. Snad až budou k dispozici kosmické tahače s využitím mezistanice u Země, a to s novými účinnějšími druhy pohonu.

      • Jirka Hadač Redakce napsal:

        Andrej, Racek : vy ste dva dobráci, donutili ste mě si přečíst něco o Zondech, ale bylo to zajimavé, první tři cca 700kg, od Zondu 4 5tun. Zíral jsem :-)Díky za doporučení.

    • vedator napsal:

      Ti ostatni pisu presne k veci, tak si to precitaj. Taky maly priklad zo zivota, preco si vacsina ludi nekupuje auto kazdy rok?

    • maro napsal:

      To že to tobě připadá jako „vykuchaný Sojuz“ je jen tvoje blbost. Podle tvého „geniálního“ pohledu pak asi Orion bude vykuchaný a „trošku obohacený“ evropský náklaďák ATV. Vždyť celý servisní modul se použije z něj. Možná sis nevšiml, že Progress dopravuje dva druhy nákladu. Ten co se bude přečerpávat a ten co se bude přenášet. Ten přečerpávaný je v té střední části, která není nahoře tak zůžená jako odpovídající descent modul Sojuzu. Je tam spousta kulových nádrží na palivo vodu a podobně. Do té se kosmonauti nedostanou. Ta druhá cást, do které kosmonauti vlezou při vynášení nákladu je pak to co odpovídá orbitálnímu modulu na Sojuzu. Ten musí být hermetizovaný, aby no něj mohla vlézt posádka z ISS, takže vlastně musí splňovat všechno co ten orbitální na Sojuzu. Jen nemusí být zařízený tou toaletou, kuchyňkou a pod. A omezující není ani tak prostor, jako nosnost. A s tím ještě víc změněný tvar níc neudělá. Navíc ten Progress umí sám zaparkovat, takže to stykovací zařízení musí být stejné jako na Sojuzu. Stejně tak naváděcí systém, antény.
      Takže vidíš, že stejně by ten předělaný Progress musel mít zase tři moduly. Hermetizovaný přístupný, nehermetizovaný přečerpávací, servisní. Asi bys nevymyslel nic moc jiného, než to co mají teď.

Napište komentář k maro

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.