Technické zjevení jménem Stratolaunch

O soukromém letounu Stratolaunch nebylo v poslední době příliš často slyšet, ale to neznamená, že se tento projekt, do kterého investoval především Paul Allen (spolu s Billem Gatesem zakladatel Microsoftu), dále nerozvíjí. V průběhu minulých dní společnost na svém webu zveřejnila fotky ze stavby nosného dvoutrupého letounu, který by měl vynášet do výšky deseti kilometrů kosmickou raketu. V podstatě jde o hodně zvětšený princip známý od rakety Pegasus. Na fotkách je vidět, že letoun už disponuje masivními podvozky, ale jeho trup ještě bude potřebovat hodně práce. Je ale pozitivní vidět, že projekt neumřel, ale že se na něm stále pracuje.

Pohled na kabinu zpod křídla

Pohled na kabinu zpod křídla
Zdroj: http://www.stratolaunch.com

Podvozek letounu Stratolaunch

Podvozek letounu Stratolaunch
Zdroj: http://www.stratolaunch.com

Kabina letounu Stratolaunch

Kabina letounu Stratolaunch
Zdroj: http://www.stratolaunch.com

Ocasní plochy

Ocasní plochy
Zdroj: http://www.stratolaunch.com/

Zadní část letounu z podhledu

Zadní část letounu z podhledu
Zdroj: http://www.stratolaunch.com/

Plánovaný průběh startu

Plánovaný průběh startu
Zdroj: http://www.stratolaunch.com/

Zdroje informací:
http://www.stratolaunch.com/

Zdroje obrázků:
http://www.stratolaunch.com/images/[email protected]
http://www.stratolaunch.com/images/hero_cabinwing.png
http://www.stratolaunch.com/images/hero_wheels.png
http://www.stratolaunch.com/images/hero_cabin.png
http://www.stratolaunch.com/images/hero_tail.png
http://www.stratolaunch.com/images/hero_under.png
http://www.stratolaunch.com/images/[email protected]

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

15 komentářů ke článku “Technické zjevení jménem Stratolaunch”

  1. Jiný Honza napsal:

    Člověk by podvědomě čekal něco „dynamičtějšího“. Nějaké titanové přemotorované delta křídlo co udělá ve 20 km Mach 3. A samozřejmě, v dnešní době, jedině v podobě dálkově řízeného dronu. Prostě taková vylepšená bezpilotní SR-71.
    No hlavně, aby to vůbec dodělali. A sehnali raketu, která k tomu bude pasovat. Pegasus XL na tom vypadá trochu jako AIM-9 Sidewinder. 🙂

  2. Roman napsal:

    Nosnost má být 250t, což je shodné s Antonovem An-225. Stane se tak letadlem schopným přenášet nejtěžší náklady na světě. O práci se tedy nemusí bát, i když by neměli dost vesmírných zakázek. Držím jim palce!

  3. Petr napsal:

    Na konci je mezi dodavateli uvedena spolecnost SpaceX pro Multi-stage buster.
    Jsou k dispozici informace o jaký pohon se jedná?
    Díky za zajímavý článek

  4. rhronza napsal:

    Jestli tomu správně rozumím tak jedině letadlo je vícenásobně použitelné a ostatní, včetně raketového stupně s „křídélkem“, je 1-ráz?

  5. Ketivab napsal:

    Ví se, jakou by tento systém měl mít nosnost?

  6. Vlastimil Pospíchal napsal:

    Ještě by tam mohli udělat jeden mezistupeň s motorem typu scramjet.

    • gg napsal:

      Zcela zbytečné, se sporným přínosem. To už by bylo lepší celé to předělat na „skylonoidní“ první stupeň, jen s náporovým pohonem pro atmosféru a jedním raketovým motorem pro suborbitální „skok“ mimo atmosféru. To vás taky dostane zhruba na Mach 10 jako scramjet, ovšem rozdíl je v tom, že na rozdíl od scramjetu (nebo i Sabru) všechny tyhle komponenty spolehlivě umíme (je to taková „přerostlá X-15“). Mně vyšla možná nosnost na LEO asi kolem dvaceti pěti až třiceti tun. Při vzletové nosnosti Stratolauncheru možná něco přes třicet. Přitom hornímu stupni by stačil jednoduchý metanový motor s otevřeným cyklem a balonová ocelová nádrž.

Napište komentář k Petr

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.