Kosmotýdeník 232 (20.2. – 26.2.)

Když se v neděli potká minutová ručička s hodinovou na čísle 12, je to neklamná známka toho, že je čas na tradiční porci kosmonautických událostí. Ani dnes proto nepřijdete o Kosmotýdeník. Připravili jsme pro Vás další kapitolu naší malé kosmonautické kroniky, která poslouží jak v současnosti – aby si čtenáři udrželi přehled o všech zajímavých projektech, ale i v budoucnosti – až se někdo bude chtít podívat, co se dělo před několika lety v roce 2017. Ať už tedy náš článek čtete pár minut nebo několik let po vydání, vítáme Vás a zveme Vás na cestu, která nás zavede do Spojených států, ale navštívíme také ISS, nebo Saturn.

Přesun exempláře PQM pomocí jeřábu může začít

Přesun exempláře PQM pomocí jeřábu může začít
Zdroj: https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net

Testy evropského servisního modulu se blíží
Jedním z klíčových prvků nové americké éry je servisní modul pro loď Orion. Nás, obyvatele Starého kontinentu, může těšit, že výrobu tohoto důležitého dílu zajišťuje Evropská kosmická agentura. Ta zde může uplatnit výrobní linky, specialisty i know-how nasbírané při výrobě zásobovacích lodí ATV, které vozily zásoby na ISS. Právě z lodi ATV vychází projekt servisního modulu pro Orion, což je na první pohled vidět podle zkřížených solárních panelů. Tahle volba je výhodná pro obě strany – NASA bude mít servisní modul založený na ozkoušených technologiích a ESA využije zkušené specialisty.

V tomto článku ale nebude řeč o letovém exempláři servisního modulu, ale o jeho testovací verzi, která se označuje zkratkou PQM. Za těmito písmeny se skrývá označení Propulsion Qualification Module, což znamená, že jde o exemplář určený ke zkouškám pohonného systému. PQM byl firmou Airbus, hlavním výrobcem servisního modulu, přepraven na americkou základnu White Sands v Novém Mexiku. Následně byl 22. února úspěšně připojen k testovacímu stanovišti.

Celkem bude servisní modul disponovat 21 motory – jedna tryska bude hlavní – půjde o motor původně používaný na raketoplánech v rámci manévrovacího systému OMS. Kromě tohoto motoru bude na servisním modulu osm pomocných trysek a 12 malých motorků, které vyrábí německé firma Airbus Safran Launchers. Ocelová kostra PQM ukrývá všechny systémy, které jsou nutné pro manévrování kosmické lodi. Na testovacím stanovišti se nyní bude jejich funkce postupně testovat a dojde i na statické zážehy hlavního motoru i orientačních trysek. Nyní Vás rádi seznámíme s povedenými fotkami, které při ukládání na testovací stanoviště vznikly.

Exemplář PQM v Novém Mexiku

Exemplář PQM v Novém Mexiku
Zdroj: https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net

Kontrola před přesunem

Kontrola před přesunem
Zdroj: https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net

Přesun PQM na testovací stanoviště pomocí jeřábu

Přesun PQM na testovací stanoviště pomocí jeřábu
Zdroj: https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net

Kosmický přehled týdne:
V pátek dorazila k ISS ruská zásobovací loď Progress MS-05 a na stanici dovezla hned několik zajímavých věcí. Kromě tradičního paliva, vody a stlačených plynů se na ISS dostala 360° kamera, zařízení pro výzkum virů ve stavu beztíže, 50 porcí ovesných vloček, ale i uzené klobásy a 15 kg čerstvého ovoce – jablka, pomeranče, grapefruity. Progress MS-05 přivezl i vylepšený skafandr Orlan-MKS (minulý exemplář skafandru byl ztracen při havárii Progressu MS-04). Nová verze Orlanu má být oproti svému předchůdci robustnější, ale zároveň snáze obsluhovatelná. Díky tomu se zkrátí čas nutný k přípravám před výstupem do volného prostoru.

Povrch měsíce Epimetheus ze sondy Cassini

Povrch měsíce Epimetheus ze sondy Cassini
Zdroj: https://saturn-archive.jpl.nasa.gov

Sonda Casini prolétla 21. února kolem saturnova měsíce Epimetheus a v dalších dnech dorazily na zemi působivé fotky tohoto stokilometrového objektu. Zaujmou především četné krátery, ale i zajímavé rýhy, kterými je povrch měsíčku posetý.

Společnost Aerojet Rocketdyne úspěšně otestovala sestavu preburner-injektor pro motor AR-1. Při zážezích tato sestava dosáhla nejvyššího operačního tlaku ve spalovací komoře v historii všech amerických motorů na kapalný kyslíkletecký petrolej. Je to dáno i tím, že se jedná o první americký motor, který pro tohle palivo používá uzavřený cyklus s přebytkem okysličovadla (oxygen-rich staged combustion). Motor AR-1 se momentálně pere s konkurenčním BE-4 od Blue Origin o použití na nově vyvíjené raketě Vulcan od společnosti United Launch Alliance. Rozhodnutí, které motory se na novém nosiči použijí, by mělo přijít během dvou měsíců.

Testovací zážeh klíčových částí motoru AR-1 na Stennisově středisku

Testovací zážeh klíčových částí motoru AR-1 na Stennisově středisku
Zdroj: http://www.rocket.com

Možnost, že by SpaceX vypustila 28. února raketu Falcon 9 s družicí Echostar 23 definitivně padla. Postartovní inspekce rampy totiž neukázala žádná výrazná poškození, ale start by se dostal do časové kolize s přípravou na start rakety Delta IV, která má 8. března vynést armádní komunikační družici WGS-8. Start Falconu se tak posouvá nejdříve na 12. března.

S minulou zprávou souvisí i příprava samotné rakety Delta IV. Ta se v tomto týdnu dočkala instalace aerodynamického krytu, ve kterém byl uložený osmý exemplář systému Wideband Global SATCOM. Startovní okno se otevře 8. března ve 23:48 a uzavře se 9. března v 0:53 našeho času. Bližší informace o této téměř šest tun těžké družici Vám přineseme v dalších dnech v samostatném článku.

První stupeň Falconu 9 zpozorovaný v Arizoně.

První stupeň Falconu 9 zpozorovaný v Arizoně.
Zdroj: http://imgur.com

V Arizoně byl během tohoto týdne zpozorován první stupeň rakety Falcon 9. Neoficiální spekulace od internetové veřejnosti naznačuje, že by mohlo jít o stupeň, který vynese družici Intelsat 35e, nebo loď Dragon CRS-11.

Ve Stennisově středisku, na stanovišti A-1 došlo 22. února k prvnímu letošnímu statickému zážehu motoru RS-25. Konkrétně šlo o motor s označením 0528, který během 380 sekund dlouhého hoření prošel třemi různými nastaveními tahu. Technici tak mohou z testu vyčíst chování motoru při různých podmínkách. Motory RS-25 se pod označením SSME používaly na raketoplánech a nyní prochází modernizací řídícího systému, aby mohly létat na raketě SLS. Za zmínku stojí, že NASA tento start vůbec poprvé vysílala živě na Facebook a událost diváky hodně zajímala. Možná toho v budoucnu využijeme pro živě a česky komentovaný přenos, uvidíme.

SpaceX se dohodla s NASA, že před prvním letem lidské posádky dojde k minimálně sedmi startů rakety Falcon 9 ve verzi Block 5. Právě tato nejpokročilejší varianta má vynášet lodě Crew Dragon a SpaceX by ji ráda nasadila do provozu ještě v letošním roce. Kromě jiného má mít tato verze vylepšenou znovupoužitelnost, upravené přistávací nohy a změn se dočkají i motory Merlin, které mají být méně náchylné k prasklinám lopatek turbočerpadel.

Přehled z Kosmonautixu:
I v týdnu, který se chýlí ke konci, jsme Vám přinášeli dva články denně. Ještě v neděli jsme Vám přinesli živě a česky komentovaný start rakety Falcon 9, která vynesla na oběžnou dráhu loď Dragon a jejíž první stupeň úspěšně přistál na pevnině. Následovala tradiční návštěva ISS, kterou nás provedl francouzský astronaut Thomas Pesquet. Vyzvali jsme Vás, abyste v naší anketě tipovali úspěšnost přistávání raket v podání SpaceX pro letošní rok a hned další článek nás naopak zavedl do minulosti, kdy Sovětský svaz budoval první kosmické stanice Saljut. V Rusku jsme zůstali i v dalším článku – šlo o přímý, česky komentovaný přenos z posledního startu rakety Sojuz-U. Na internetu se objevily informace o zdržení vývoje přístrojů pro misi ExoMars 2020, zeptali jsem se tedy Michala Václavíka z České kosmické kanceláře, jak probíhá příprava. Loď Dragon postihl ve středu problém během přibližování a připojení se muselo odložit na druhý den. Spitzerův teleskop pomohl objevit bohatou exoplanetární soustavu a v Praze probíhá výstava, která se týká i kosmonautiky. V seriálu o úspěších Evropské kosmické agentury jsem si připomněli družici GOCE, která proslula svým aerodynamickým tvarem. V průběhu necelých 24 hodin se k ISS připojily hned dvě zásobovací lodě a doručily téměř pět tun zásob. Pomalu se můžeme těšit i na první pokusy soutěžících v rámci výzvy Google Lunar X-prize a NASA oznámila bližší informaci o posuzované možnosti doplnit posádku do premiérové mise rakety SLS.

Snímek týdne:
19. února se po 2053 dnech probudila k životu rampa LC-39A na Floridě. Historický prostor, ze kterého startovalo 12 raket Saturn V a 80 raketoplánů má nyní pronajatý SpaceX. Tahle rampa by se měla používat především pro vypouštění raket Falcon Heavy a pilotovaných lodí Crew Dragon, které potřebují více času na přípravu. Po zničení rampy číslo 40 se ale z LC-39A dočasně stane primární rampa pro všechny starty Falconů z východního pobřeží.

Rampa 39-A po více než pěti letech znovu ožila.

Rampa 39-A po více než pěti letech znovu ožila.
Zdroj: https://c1.staticflickr.com

Video týdne:
A ještě jednou SpaceX. Při tomhle startu se první stupeň rakety Falcon 9 vracel již potřetí na pevninu a i potřetí úspěšně přistál. Přesto je tu něco jinak – vůbec poprvé se totiž na pevnině přistávalo za denního světla. Pro raketu to žádný rozdíl není, ale diváci u monitorů mohli celý působivý manévr vidět mnohem lépe. Videem týdne se stává 4K záběr z dronu, který snímal přistání hezky z nadhledu.

Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/
http://slunecnisoustava.blogspot.cz/
http://spaceflight101.com/
http://spaceflight101.com/
http://spaceflight101.com/
http://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/…8c1338d33de4c035dd4a60677f1adc88&oe=593C1D4C
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/…766b18ccb995b0920e56cca125d7e6fc&oe=5942557D
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/…d3ebff5e6e977dd8cb4512020e15476c&oe=593AFA67
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/…0ac93e8eac09f0814d1e6e4bd5c07366&oe=5947D9E0
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/…84f6520ed887c722b6dada17fa69cacb&oe=5947539E
https://saturn-archive.jpl.nasa.gov/multimedia/images/raw/casJPGFullS98/N00277337.jpg
http://www.rocket.com/article/aerojet-rocketdyne%E2%80%99s-ar1-engine-sets-us-record
http://www.rocket.com/files/aerojet/images/News/022217_stennisAR1.jpg
http://i.imgur.com/r25vTwN.jpg
https://www.reddit.com/…/de40au8/?context=3
https://c1.staticflickr.com/1/574/32874779241_eb9f40fa34_k.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

10 komentářů ke článku “Kosmotýdeník 232 (20.2. – 26.2.)”

  1. Zbyněk napsal:

    Výborná volba pro video týdne. Děkuji

  2. peter napsal:

    Jáj….čo ma stále udivuje, ako dokážete každý týždeň začať vydanie Kosmotýždenníka inými slovami 😀 V každom prípade, vďaka za nové informácie. Možno by som doplnil k Merlinom v blok 5 Falcone, že sa jedná o lopatky turbočerpadla.

    Ak už sa v diskusii spomínala oprava rampy 40, sú nejaké informácie o aktuálnom stave, prípadne kedy bude znova v prevádzke? Vďaka vopred

  3. ptpc Redakce napsal:

    Pridávam sa k predpisateľovi dolph1888 – krásne som si počítal…

  4. Kamil napsal:

    K SpaceX a dalšímu odkladu startu: myslím , že jeden start měsíčně je skvělé tempo a pokud jim vydrží celý rok, rekord to bude. Ale jak chtějí udělat 27 startů?

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Trochu tomu pomůže oprava rampy 40. neříkám, že se díky tomu frekvence zdvojnásobí, ale bude to změna k lepšímu. K tomu nějaký start z Vandenbergu, časem dokončený kosmodrom Boca Chica.

    • vedator napsal:

      Niekde som cital (neoverene info), ze 10 startov/rok pokryje kompletne naklady na prevadzku. Ak to je menej, idu do cervenych cisel.

      Trochu ma zaraza, ze 8 dnovy interval medzi startami je kolizia 🙁

      Mal som pocit, ze o BE-4 je uz viac menej rozhodnute a AR-1 nema sancu, hlavne kvoli palivu a stupni rozpracovania.

      Clanok s mnozstvom novych informacii, dik.

      • Asdf napsal:

        Mně naopak těší, že AR-1 je už tak daleko ve vývoji, protože i když BE-4 nakonec vyhraje, tak tu bude další moderní výkonný motor a v případě potíží s Vulcanem bude možné dál pokračovat s Atlasy bez ruských motorů.

  5. dolph1888 napsal:

    Krásně jsem si početl a prokoukl i fotky. Jen se zase směji jedné věci, jestli se nenaučíme nějaký efektivní druh sériové výroby nosičů i lodí, a vše bude piplačka jako dosud tak snad dříve budeme na na povrchu mít teleportační systém jako Iconiané (sci-fi, ST). Rovněž jsem si i smutně potvrdil, že lety do vesmíru jsou dnes ještě stále příliš nákladné (soukromníkům navzdory), kdy ztráta lodi s nákladem je velký problém, ztráta pilotované mise, snad ani nepřipadá v úvahu. Což je mimo mé chápání, protože což takto zajistit hasičům 100% bezpečnost a jinak, ať snad ani k požáru nejezdí – co kdyby se jim něco stalo.

Napište komentář k Dušan Majer

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.