Kosmotýdeník 215 (24.10. – 30.10.)

Pokud k Vašemu nedělnímu obědu patří náš pravidelný seriál Kosmotýdeník, bez kterého by Váš týden nebyl kompletní, máme pro Vás dobrou zprávu. Také dnes se můžete těšit na shrnutí těch nejdůležitějších událostí, které nám v uplynulých sedmi dnech přinesla kosmonautika. V hlavním tématu se podíváme na novinky okolo vyšetřování havárie rakety Falcon 9 z 1. září a když už budeme u SpaceX, zmíníme se také o dalších drobných novinkách, které prolétly internetovým éterem. Nedělní porce kosmonautických novinek s pořadovým číslem 215 právě začíná.

SpaceX úspěšně napodobila kritické podmínky

Vyšetřování exploze rakety Falcon 9 s izraelskou telekomunikační družicí Amos 6 z prvního září se posunulo o další krok vpřed. Firma sice stále nemá jistotu, co přesně nehodu způsobilo, ale laso se pomalu ale jistě stahuje. V centru pozornosti jsou nádrže COPV (composite overwrapped pressure vessel), ve kterých se uchovává helium pro tlakování nádrží horního stupně. SpaceX vsadila na to, že podmínky havárie nejlépe prozkoumá, když zkusí co nejvěrněji nasimulovat to, co se dělo 1. září. Tyto simulace probíhaly na texaské základně McGregor a slavily úspěch. Podařilo se jim totiž v testovacích podmínkách dosáhnout destrukce nádrže COPV.

Nádrže COPV.

Nádrže COPV.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

Podle všeho se zdá, že za vším stojí helium uvnitř nádrží, přičemž jde o jeho teplotu a tlak. SpaceX nyní bude zkoumat, jak se tyto veličiny mění, když se započne plnění nádrže pro kapalný kyslík. Nádrže COPV s heliem jsou totiž uloženy uvnitř kyslíkové nádrže. Podchlazený kapalný kyslík přitom může působit na nádrže COPV a vést až k jejich destrukci. SpaceX se nyní snaží lépe pochopit celý proces, najít jeho přesnou příčinu a pokusit se změnit podmínky tankování tak, aby k podobným incidentům už nedocházelo.

V nedávném článku jsme uvedli, že by se Falcony mohly vrátit do služby v listopadu. Nyní se zdá, že by to mohlo být až v prosinci. Rampa 39A na Floridě by totiž mohla být dokončena během měsíce. Existuje sice možnost, že by návrat do služby přišel v rámci startu z kalifornské Vandenbergovy základny, ale není to příliš pravděpodobné. Stále totiž sílí hlasy naznačující, že prvním nákladem, který Falcon 9 po nehodě vynese bude telekomunikační družice EchoStar-23.

Družice SES-10

Družice SES-10
Zdroj: https://i.ytimg.com

V letošním roce bychom se mohli dočkat jednoho, v ideálním případě dvou startů raket Falcon, ale v obou případech by šlo „jen“ o nové exempláře prvních stupňů. Fanoušci se ale již nemohou dočkat chvíle, kdy se poprvé použije již jednou letěný stupeň. Společnost SES již oznámila, že se se startem její družice SES-10 počítá na začátek roku 2017. A jak to spolu souvisí? Velmi! Firma SES již dříve avizovala, že právě SES-10 by měl letět na Falconu s již jednou použitým prvním stupněm.

Na závěr této zprávy o aktuálním stavu SpaceX se ještě zastavíme u jednoho bodu, který zaujal mnoho fanoušků. Elon Musk totiž prohlásil, že finální verze rakety Falcon 9 by měla mít doplňkové označení Block 5. Objevily se otázky, kde jsou verze 1 – 4 a co tedy „pětce“ předchází. Velmi povedené shrnutí sepsal na naše fórum uživatel vystupující pod nickem Raul.

Block 1 – Původní označení F9 v1.0 s motory Merlin 1C
Block 2 – Původní plán zvýšení výkonu na Merlin 1C+ byl později realizován širší modifikací na F9 v1.1 s motory Merlin 1D
Block 3 – Podle zaměstnance SpX několik F9 Block 3 stále čeká na svůj let – tzn. tato verze je současná F9 v1.2 s motory Merlin 1D (FT).
SpaceX sama tuto verzi navenek označuje spíše jako F9 FT (Full Thrust), někteří i dokonce F9 v1.1 FT, nicméně FAA oficiálně používá – stejně jako větší část veřejnosti, označení F9 v1.2.
Block 4 – V květnu tohoto roku Musk oznámil plán zvýšení tahu Merlinu prvního stupně až na 845kN ke konci tohoto roku, mohlo by se tedy soudit že tato modifikace bude součástí právě této, tj. příští verze.
Block 5 – Ona finální verze oznámená na Reddit-AMA, kde by měl být využit celý potenciál M1D, spolu s vylepšením přistávacích nohou jakožto dvě nejvýznamnější modifikace.

Kosmický přehled týdne:

Okamžik dosednutí lodi Sojuz MS-1. Prach je zvířený od přistávacích motorů na tuhá paliva

Okamžik dosednutí lodi Sojuz MS-1. Prach je zvířený od přistávacích motorů na tuhá paliva
Zdroj: https://c2.staticflickr.com

Pokud bychom v historii ISS hledali dlouhodobou expedici, která byla v komplentím stavu nejkratší dobu, byla by ta s pořadovým číslem 49 horkým kandidátem na vítězství. Kvůli více než měsíčnímu odkladu startu Sojuzu MS-02 byla posádka na ISS v kompletním, tedy šestičlenném počtu sotva devět dní. Včera ve 23:12 středoevropského letního času skončilo loučení a Anatolij Ivanišin, Kathleen Rubins a Takuja Óniši zapluli do své lodi Sojuz MS-1. Následovala nezbytná kontrola systémů a k oddělení lodi od modulu Rassvět došlo dnes ve 2:20 SELČ.

Ve střední Evropě se jen krátce po oddělení posunuly hodiny z letního času na běžný astronomický a Sojuz pomalu mířil domů. Ve 4:06 SEČ zažehl Sojuz na 4 minuty a 36 sekund svůj motor, aby zpomalil o zhruba 300 km/h. To stačilo na to, aby dráha vedla do atmosféry. Tady se tepelný štít rozpálil na téměř 1400°C a loď prudce ztrácela rychlost, přičemž na posádku působilo silné přetížení. Pak už jen stačilo vystřelit padák a o finální přibrždění několik desítek centimetrů nad zemí se postaraly malé motory na tuhá paliva. Návratová kabina Sojuzu MS-1 dosedla do stepi poblíž města Džezkazgan ve 4:58 SEČ. Trojice od svého startu 6. července oběhla kolem Země 1840× a uletěla tak 78,4 milionů kilometrů. Jejich pobyt ve stavu beztíže tak trval 115 dní.

Posádka Sojuzu MS-1 po přistání. Zleva Rubins - Ivanišin - Óniši

Posádka Sojuzu MS-1 po přistání. Zleva Rubins – Ivanišin – Óniši
Zdroj: https://c2.staticflickr.com

Uložení družice GOES-R pod aerodynamický kryt

Uložení družice GOES-R pod aerodynamický kryt
Zdroj: https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net

Na floridském kosmodromu byla do aerodynamického krytu uložena meteorologická družice nové generace GOES-R. Ke startu na raketě Atlas V by mělo dojít 16. listopadu. O samotné družici a hlavně o jejím významu pro předpověď počasí jsme psali v tomto článku.

Více než rok a čtvrt po historickém průletu kolem trpasličí planety Pluto a jejích měsíců má sonda New Horizons konečně odeslána všechna data, která za těch pár hodin dokázala nasbírat. Odborníci na zemi tak již mají k dispozici všechny fotky, ale i výsledky spektroskopických měření a výstupy ze všech další senzorů. Vzhledem k vzdálenosti 5,5 miliardy kilometrů putovala data rychlostí jen 2 000 bitů za sekundu. Vědci tak budou moci zahájit několik let dlouhou fázi důkladné analýzy naměřených údajů a jejich následné interpretace. A sonda New Horizons? Ta ještě splněno nemá. Na samotném začátku roku 2019 prolétne kolem malého objektu označovaného zatím jako 2014 MU-69.

Ze stanice Tiangong-2 byl podle plánu vypuštěn malý snímkovací satelit Banxing-2. Ten má rozměry srovnatelné se stolní tiskárnou a váží 47 kilogramů, a jeho úkolem je vyfotit společné soulodí stanice TG-2 a lodi Šenčou-11. Pro veřejnost jsou nejdůležitější snímky ve viditelném spektru, ale technici se více těší na téměř 300 fotek v infračervené spektru.

Fotografie vytvořená družicí BX-2

Fotografie vytvořená družicí BX-2
Zdroj: http://p0.ifengimg.com/

Americký armádní komunikační satelit MUOS-5, který před několika měsíci potkala závada hlavního motoru se dokázal s pomocí svých korekčních trysek vyškrábat na geostacionární dráhu.

Přehled z Kosmonautixu:

Ještě než začal nový týden, jsme společně s Vámi oslavili sedm let od založení diskusního fóra o kosmonautice, kolem kterého v dalších letech vyrostl náš portál, hned v pondělí jsme si ukázali, že i třicet let po sběru vědeckých dat je možné v nich najít něco nového a připomněli jsme Vám připojení lodi Cygnus k ISS. Velmi zajímavé informace o plánech SpaceX pro lety na Mars představil Elon Musk na Redditu, Jeho „konkurence“, tedy firma Boeing zatím sestavuje testovací exemplář pilotované lodě Starliner. Těší nás, že jsme Vám mohli přinést další důkaz toho, jak kosmonautika pomáhá i v běžném životě – třeba v oblasti vývoje léků. Na veřejnost prosakují informace o tom, co mohlo stát za havárií evropského modulu EDM u Marsu a třetím dílem jsme zakončili krátký seriál o čínské stanici Tiangong-2. Sonda Juno opustila safe mód a připravuje se na příští průlet, při kterém bude sbírat vědecká data, na Floridě se chystá start družice, která má přinést revoluci v předpovědi počasí pro oblast Spojených států. Od Marsu jsme dostali detailní fotky místa dopadu modulu EDM a již potřetí jsme nahlédli pod pokličku vesmírným architektům. Výčet článků zakončíme připomenutím prvního ostrého vývozu nové čínské rakety Dlouhý pochod 5 na startovní rampu.

Snímek týdne:

V této rubrice Vám každý týden ukazujeme fotky, které pořídily sondy po celé sluneční soustavě, zajímavé technické fotky ze stavby a podobně. Dnes uděláme malou výjimku (která,jak známo, potvrzuje pravidlo). Povíme Vám příběh o chlapci jménem Stephen Cooley. Ten chodí do šesté třídy na Academy Hill School ve městě Springfield, stát Oklahoma. Ten se před rokem dozvěděl, že NASA chystá výpravu lidské posádky na Mars, ale že bude celý program hodně drahý. Stephen nelenil a začal dávat dohromady drobné, které měl k dispozici. Se svým nápadem oslovil spolužáky a výsledkem bylo, že v červnu poslal kosmické agentuře NASA šek na více než sto dolarů. Jasně, za necelé tři tisíce českých korun se NASA o moc neposune, ale asi každý chápe, že v tomhle příběhu je suma absolutně nepodstatná. Jde o základní myšlenku, za kterou chlapce ocenil i administrátor NASA, Charles Bolden, který před pár dny Stephenovi zavolal přes internet, popovídal si s ním a pochválil jej za jeho zájem o kosmonautiku.

Nechtěl bych, aby tento příspěvek působil jakkoliv pateticky, nebo aby byl snad (nedejbože) vnímán jakožto zmrtvýchvstání příběhů o politicky uvědomělých dětech. Přesto se domnívám, že je dobré o tomhle příběhu mluvit. Krásně totiž ukazuje, že stále dorůstají mladí lidé, kteří kosmonautiku považují za důležitou a jsou ochotni pro ni i něco podniknout. Schopnost nadchnout mladé lidi pro něco,co má význam, se může v dlouhodobém hledisku jen vyplatit.

Stephen Cooley s částí drobných mincí, které pomohl nasbírat pro NASA.

Stephen Cooley s částí drobných mincí, které pomohl nasbírat pro NASA.
Zdroj: http://www.nasa.gov/

Video týdne:

V této rubrice se už budeme držet standardních kolejí. Ukážeme si video, které zachycuje návrat Sojuzu MS-01 z oběžné dráhy na Zemi. Anatolij Ivanišin, Kathleen Rubins a Takuja Óniši se na jeho palubě vraceli domů po 115 dnech strávených ve stavu beztíže.

Zdroje informací:
http://forum.kosmonautix.cz/
https://twitter.com/
http://spaceflightnow.com/
http://spaceflightnow.com/
http://spaceflightnow.com/
http://spaceflight101.com/
http://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://c2.staticflickr.com/6/5450/30355181870_d4c3365aea_h.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/…/2015/07/2015-07-03-223752-350×236.jpg
https://i.ytimg.com/vi/TzSyEHKNta8/maxresdefault.jpg
https://c2.staticflickr.com/6/5538/30566232141_2042aae362_h.jpg
https://c2.staticflickr.com/6/5764/30354638630_56af15ffc8_h.jpg
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/…1132025930200138_6002325674703549486_o.jpg
http://p0.ifengimg.com/a/2016_44/e41085da03f50eb_size31_w690_h518.jpg
http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/money_collected1.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

15 komentářů ke článku “Kosmotýdeník 215 (24.10. – 30.10.)”

  1. Spytihněv napsal:

    Před časem jsem někde četl, že po obdržení všech dat bude vymazána paměť New Horizons a nahráno poselství pro mimozemské civilizace. Pokud je tomu tak, asi se to odloží až po návštěvě dalšího objektu.

  2. maiden napsal:

    No, nakonec SpaceX zjisti, ze cela ta sranda s podchlazenym kyslikem je vyjde dráž, nez normalni pomaly tankovani. Jo, ono spechat se musi pomalu. Rychlost roztaznosti materialu v zavislosti na rychlosti zmeny teploty dokaze byt svina.
    Tech par minut, co s vypetim vsech sil nahnali mohli klidne hrat golf

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Je to nová, nevyšlapaná cesta. Je proto potřeba zjistit, zda tudy vede cesta. Možná ne, možná ano, jen je potřeba něco poupravit.

      • Racek napsal:

        Tak nová zas není, ten princip už používala nešťastná N 1. Ovšem myslím si, že používání kyslíku s vodíkem jako paliva je z hlediska tepelného namáhání a konstrukce ještě složitější a vyřešili to už i Indové.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        To je pravda, kapalný vodík má ještě nižší teploty, ale nejsem si jist, zda existuje raketa, která by měla ve vodíkové nádrži malé nádrže s tlakovacím médiem.

        P.S. Nevěděl jsem, že N-1 používala podchlazený kapalný kyslík.

      • Racek napsal:

        Kyslík ne, jen kerosin. Získalo se tím prý až 300 tun paliva navíc. Dnes je tato technologie běžná v mnoha oborech. Princip používaný u pana Muska to přímo vyžaduje. Zabije sice tím dvě mouchy jednou ranou … heliové nádrže a zvýšení hustoty kaslíku, ovšem nedovedu si představit, že po té havárii by sedl do Dragonu nějaký kosmonaut. Tankovat raketu pod zadkem by bylo asi opravdu dost drsné.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Aha, díky za informace.

  3. Jaro Pudelka napsal:

    Dnes sme o hodinu dlhšie spali, na obed boli kuracie rezníky a ako čerešnička na torte tento článok. Ďakujem.
    Tá pripomienka chlapca, ktorý usporiadal zbierku pre NASA je úžasná. Človeka to hreje pri srdci a súčasne trošku bolí, že kozmonautika nie vždy má tie peniaze, ktoré by potrebovala a ktoré si zaslúži.
    Super správa od SpaceX, tí chlapci sú proste špička. Samozrejme spolu s NASA.

  4. vh napsal:

    28/10/2016 Roskosmos uveřejnil (potvrdil) seznam posádek na ISS
    pro rok 2017: http://www.roscosmos.ru/22817

Napište komentář k vh

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.