Dragon se chystá k ISS, Falcon na přistání na pevnině

Další zásobovací let soukromé nákladní lodi Dragon je už na spadnutí, proto se v dnešním článku podíváme na detaily této mise. Jedná se v pořadí už o jedenáctý exemplář Dragonu, který se vydá do vesmíru. V útrobách nákladní lodi bude 1790 kilogramů zásob, vědeckých experimentů a náhradních dílů. V nehermetizovaném trunku pak bude upevněn stykovací adaptér IDA, náhrada za kus, který byl ztracen při misi CRS-7. Přistání prvního stupně je samozřejmě opět v plánu, po poslední sérii přistání na moři se však můžeme těšit na pokus o přistání na pevnině. Start samotný je zatím naplánovaný na pondělí v 6:45 našeho času. Přenos vám samozřejmě nabídneme živě s českým komentářem.

Nakládání adaptéru IDA-2.

Nakládání adaptéru IDA-2.
Zdroj: https://www.instagram.com/

Z 1790 kg nákladu v natlakované sekci Dragonu bude celých 930 kg tvořeno vědeckými experimenty, 370 kg zaberou zásoby pro posádku, 280 kg připadne na náhradní díly, 127 kg pak na pomůcky pro výstupy do vesmíru, 54 kilogramů připadne na ruské vybavení a jediný kilogram zaberou náhradní díly do počítačů. Ale asi nejdůležitější část nákladu se bude nacházet v trunku Dragonu, 467 kilogramů vážící stykovací adaptér IDA-2 (International Docking Adapter). Ten bude připojen na konec přechodového tunelu PMA (Pressurised Mating Adapter). Oba tunely PMA (PMA 2 a PMA 3) se nacházejí na uzlu Harmony. Podle původního plánu měl být adaptér IDA-1 připojen k PMA 2 a IDA-2 k PMA 3, ale havárie mise CRS-7 a ztráta IDA-1 situaci zkomplikovala. Proto je nyní v plánu připojit IDA-2 k PMA 2 a nový IDA-3 k PMA 3. Pro výrobu IDA-3 budou využity díly, které zbyly po předchozích dvou adaptérech, takže nebude nutné vyrobit všechno znovu. Start by pak měl přijít v květnu roku 2017 při misi CRS-14. Adaptéry IDA umožní mimo jiné automatické připojování nových soukromých lodí pro posádku (Crew DragonStarliner), pokud se o jejich funkci chcete dovědět více, máme pro vás samostatný článek věnovaný přesně tomuto tématu.

Plánované umístění adaptérů IDA po ztrátě IDA-1.

Plánované umístění adaptérů IDA po ztrátě IDA-1.
Zdroj: https://en.wikipedia.org/

Jak už to ale v poslední době bývá u startů společnosti SpaceX, přistání prvního stupně většinou zajímá fanoušky více než vynášený náklad. Tentokrát se můžeme těšit na obzvláště zajímavou podívanou, v plánu je totiž v pořadí již druhé přistání na pevnině. Už po poslední zásobovací misi CRS-8 prohlásil Elon Musk, že Falcon 9 je schopný návratu na pevninu při startu s lodí Dragon. V případě CRS-8 však SpaceX zvolila přistání na plošině, které se jim do té doby nepovedlo a které je kritické pro starty na energičtější oběžné dráhy. Po úspěchu mise CRS-8, který byl následován třemi přistáními při misích na dráhu přechodovou ke geostacionární si už SpaceX nepotřebuje procvičovat přistání na vodě, proto je pro tuto misi v plánu přistání na pevnině, což bude velmi pravděpodobně platit i pro další starty Dragonu.

Určitě tedy uvidíme všechny tři brzdící zážehy, protože v případě přistání na pevnině není možné první zážeh vypustit. Je potřeba ale zmínit, že palivové rezervy nebudou moc veliké, zmínil to sám Musk při tiskové konferenci po CRS-8 a také to vychází z porovnání s misí OG-2 (první přistání na pevnině). Náklad vynášený při misi OG-2 měl totiž hmotnost pouze okolo 2000 kg, zatímco CRS-9 Dragon bude mít hmotnost více než 7000 kg. Proto je možné, že bude Falcon přistávat na třech motorech, aby ušetřil co nejvíce paliva.  Plošina Of Course I Still Love You se už vrátila zpátky do přístavu Port Canaveral, poté co si prošla kontrolou a opravami ve Freeportu. Je pravděpodobné, že se plošina vydá na moře, sloužila by jako záloha, pokud by bylo přistání na pevnině z jakéhokoliv důvodu znemožněno.

Dragon pro misi CRS-9 před přepravou na Floridu.

Dragon pro misi CRS-9 před přepravou na Floridu.
Zdroj: https://www.instagram.com/

Hans Koenigsmann potvrdil na tiskové konferenci, že předstartovní statický zážeh proběhl úspěšně. Počasí pro den startu vypadá zatím velmi dobře, pravděpodobnost špatných povětrnostních podmínek je pouze 10%. Pokud by byl start o den odložen, šance na porušení limitů stoupne na 30%. Start je plánovaný na pondělní ráno, v 6:45 našeho času. O našem přímém, česky komentovaném přenosu ještě vyjde speciální článek. Sledujte postranní panel na našem blogu kvůli případným odkladům.

Zdroje informací:
http://www.nasa.gov/
http://forum.kosmonautix.cz/
http://www.patrick.af.mil/
http://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
http://www.universetoday.com/…/uploads/2016/04/CfsH2SiWsAEjFsr.jpg-large.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/,,131256579228475328_o.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/aa/IDA_planned_locations_on_ISS.png
https://instagram.fsnc1-1.fna.fbcdn.net/…MTI0OTU5MTMyMTgwNDkxNjQ5NA%3D%3D.2

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

9 komentářů ke článku “Dragon se chystá k ISS, Falcon na přistání na pevnině”

  1. B.Boruvka napsal:

    Vsechny zdravim pratele!
    Paradni clanek,ja osobne nemam problem :-)Jen si rikam na palube bude opet IDA..Vime co se stalo posledne…Je veta:
    Další zásobovací let soukromé nákladní lodi Dragon je už na spadnutí, ta spravna? 🙂 :-);-)
    Ale je to jen vspominka spojena se slovem padat a ja nejsem povercivy a verim ze vsechno dobre doleti 🙂

  2. Adam Trhoň napsal:

    Dobrý den,

    v každém oboru (i kosmonautice) platí, že produkt musí být kompromisem mezi kvalitou a vším ostatním. Autoři by článek mohli dovést k dokonalosti, každé slovo, každou čárku, nicméně pak bychom neměli několik článků denně, ale jeden týdně.

  3. Ondra napsal:

    Pekny den,
    velice dekuji Vam a redakci za vsechny Vase clanky. Prakticky nekolikrat denne kontroluji, jestli neinformujete o necem novem. Odvadite lepsi a prinosnejsi praci, ve srovnani s korporatni megamedialnimi domy v CR.

    Dnes musim pripojit malou reklamaci. Jsem velice tolerantni ke kreativite v psanem projevu. Sam jsem dyslektik, takze vim, ze musim dodrzovat urcite postupy, aby byl muj projev pro ostatni citelny a neohnul jsem cestinu za hranici srozumitelnosti.

    Clanek se mi docela spatne cetl. Nekde nejsou carky, aby text naplnoval vyznam, ktery autor chtel zminit. Jindy po proste oznamovaci vete nasleduje kvetnate souveti, kde je nestandartni slovosled. Prvni blok textu je psan uplne jinak, lepe, nez zbytek.

    Porad jsem 100x lepsi nez jinde. 🙂

Napište komentář k slappy

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.