Danielė a Alizée mají natankováno

Jména použitá v názvu článku se váží ke dvěma navigačním družicím evropského systému Galileo, konkrétně ke 10. a 11. plně operačnímu satelitu – před nimi se na oběžnou dráhu podívaly i dvě testovací družice GIOVE, proto se aktuální dvojice označuje čísly 13 a 14. Tyto satelity se v minulých dnech dočkaly důležitého kroku na cestě ke startu – do jejich nádrží naplnili technici palivo. Jelikož palubní trysky využívají toxický hydrazin, museli technici k tankování přistoupit velmi opatrně a na sobě měli speciální přetlakové skafandry. Zatímco satelit s pořadovým číslem 13 dostal palivo 3. května, „čtrnáctka“ se dočkala o den později. Palivo v nádržích umožní družicím provádět drobné korekce oběžné dráhy během jejich dvanáctileté služby.

Jakmile byly nádrže naplněné, přesunuly se oba satelity na výstupní kontrolu, kde došlo k aktivaci nabíjení baterií, ale také k monitoringu srdce celého navigačního systému – palubních atomových hodin. Dalším krokem bude připojení obou družic k hornímu stupni Fregat, uzavření do aerodynamického krytu a připojení k raketě Sojuz 2-1B.

Vizualizace dvou družic pod aerodynamickým krytem rakety Sojuz

Vizualizace dvou družic pod aerodynamickým krytem rakety Sojuz
Zdroj: http://www.esa.int/

Pokud půjde všechno podle plánu, měly by se obě družice vydat na oběžnou dráhu již v úterý 24. května v 10:40 našeho času. Celý start bychom Vám rádi zprostředkovali formou česky komentovaného přenosu. Raketa a horní stupeň dopraví navigační družice na střední oběžnou dráhu ve výšce 23 500 kilometrů a k oddělení satelitů od Fregatu by mělo dojít zhruba čtyři hodiny po startu.

Družice se jmény Danielė a Alizée přilétly na letiště Félixe Ebouého v Cayenne ve Francouzské Guyaně 5. dubna na palubě letounu Boeing 747. Ochranného kontejneru se ujal přepravník, který zásilku dopravil na kosmodrom v Kourou, konkrétně do montážní haly. Ještě tentýž den byly satelity vybaleny z kontejneru, který je chránil po dobu transportu. Poté, co bylo jasné, že na nich cesta nenechala žádné následky se mohlo začít pracovat na kontrolách elektrických systémů. Následovalo nahrání nejnovější verze řídícího programu a důkladné testování všech částí.

Danielé a Alizée dorazily na letiště Félix Eboué Airport

Danielé a Alizée dorazily na letiště Félix Eboué Airport
Zdroj: http://www.esa.int/

Tento start bude pravděpodobně posledním, při kterém se k vynášení družic Galileo použije raketa Sojuz. V říjnu se totiž k jejich vynášení poprvé použije raketa Ariane 5, která dokáže najednou vynést rovnou čtyři exempláře.

Zdroje informací:
http://www.esa.int/
https://en.wikipedia.org/
http://www.ohb.de/

Zdroje obrázků:
http://www.esa.int/…/fuelling_galileo-13/15981064-1-eng-GB/Fuelling_Galileo-13.jpg
http://www.esa.int/…/Galileo_satellites_atop_Soyuz.jpg
http://www.ohb.de/…/Arrival%20of%20Daniele%20and%20Alizee%20in%20Kourou.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

5 komentářů ke článku “Danielė a Alizée mají natankováno”

  1. AKA the A napsal:

    Velmi pěkné a stylové protichemické obleky, na první pohled skoro skafandr 😀

  2. Mallard napsal:

    Pozdravujem:-)

    Krásny článok – vďaka:-)

    Zaujala ma veta, že satelity majú slúžiť 12 rokov. Koľko hydrazínu vlastne museli technici do satelitov natankovať? Na 12 rokov (aj keď to majú byť len drobné korekcie) to je asi dosť..

Napište komentář k Daniel Heřt

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.