Falcon zkusí přistát na pevnině

Podle všeho se zdá, že SpaceX připravuje návrat ve velkém stylu. Po červnové havárii při vynášení zásobovací lodě Dragon jsou rakety Falcon odstavené z provozu – jednak kvůli vyšetřování, ale také kvůli už dříve plánovanému vylepšování. Tyto úpravy zvýší sílu nosiče, který bude mít dostatek energie na to, aby jeho první stupeň provedl brzdící zážeh, který jej nasměruje zpátky na kosmodrom, kde by měl přistát. Nyní se zdá, že SpaceX tuhle techniku vyzkouší už při prvním startu vylepšené rakety Falcon 9 v1.2.

Zatím je start s družicemi Orbcomm-2 velmi neoficiálně a nepotvrzeně naplánován na 15. prosince +/- okolo našeho poledne. První stupeň by následně měl měkce dosednout na přistávací rampu Landing Complex-1 na mysu Canaveral! Máme se rozhodně na co těšit a rádi Vás budeme informovat o dalších novinkách.

Zdroje informací:
http://www.kosmo.cz/

Zdroje obrázků:
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1100717269939459_2105045957634738632_o.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

25 komentářů ke článku “Falcon zkusí přistát na pevnině”

  1. Vincent Kerman napsal:

    Jestli se přistání povede, tak nejenom že to bude úžasné, ale cena za startu Falconu v1.2 by měla jít tím pádem dolů ne? Neví někdo o kolik by hypoteticky mohla jít dolů?

    • Radoslav Packa napsal:

      To nevie ani SpaceX, pretože musia urobiť analýzu použitej a nepoškodenej rakety. Takú bohužiaľ ešte nemajú.

    • roman hronza napsal:

      Tak to je výborná otázka! Ale také velká neznámá. Podle mého bude záležet na 3 faktorech:
      1) náklady na údržbu a dotankování nosiče pro další let
      2) maximální počet bezpečných znovupoužití nosiče (jiná cena bude jestliže např. 5x a jiná jestli např. 20x)
      3) NASA – to je klíčový hráč, který buď využije technologický pokrok k tlaku na snížení ceny nebo půjde na ruku ULA – nemyslím si ale, že by dodavatelé měli zásadně odlišné ceny

      Pro další ceny letů na ISS v rámci již uzavřených smluv už ke změně ceny nedojde. Také by mě zajímalo, jestli by SpaceX případně neporušila smlouvu použitím „jetého“ Falconu k misi na ISS? Domnívám se, že tyto nosiče použije (aspoň zpočátku) k cenově atraktivním letům pro různé méně důležité náklady a přitom bude testovat výdrž svého stroje….

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Co se Dragonů týče, tak i když by zvládly více misí, NASA požaduje pokaždé novou loď, takže si myslím, že to bude podobné i s nosnou raketou.

      • Vojta napsal:

        Takže by to chtělo i nějakou tu soukromou stanici 😉
        Co se vlastně děje s použitými Dragony? Jsou ve vlastnictví NASA nebo je SpaceX syslí v hangáru a čeká, že by někdo mohl mít zájem o start letěného kusu?

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Ten první je vystaven v řídícím středisku SpaceX a ostatní se (pokud se nemýlím, kdyžtak mne někdo opraví) skladují pro případné další použití.

      • gg napsal:

        Mám pocit, že některé věci jako třeba avioniku nebo moduly motorů už teď „recyklují“ pro další lety.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Aha, tak to slyším poprvé, každopádně je to zajímavá informace.

  2. Amper napsal:

    Nasel nekdo fotky aktualniho stavu LC1 ? Nasel jsem bud render nebo stare fotky kam by se rozhodne pristat nedalo.

  3. roman hronza napsal:

    Jestli se jim to podaří, tak u nás „bouchneme šámpáňo“ 🙂

  4. Racek napsal:

    Tak jo, po raketoplánu se zase vracíme k „obyčejný“ raketě :-)) Jo, občas je privátní sektor při hledání úspor velmi úspěšný. Řešení je to prosté a inženýrsky velmi elegantní. Už by to mělo konečně vyjít!

  5. Petr Čech napsal:

    Není teď trochu pozdě na plánování startu na prosinec? Vždyť by to už museli mít hotové…

  6. Vojta napsal:

    Zpátky na místo startu (plus minus)? Kolik paliva to bude stát v porovnání s přistáním na plošině umístěné v trase letu? Ale chápu, že plošina je hodně drahý špás.

    • Kenny007 napsal:

      Hlavně na té plošině to nevyšlo kvůli nedostatku místa a snaze počítače vejít se na střed plošiny, na zemi bude místa o dost víc a může přistát kdekoli na ploše.. Věřím že se to teď povede.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Přesně tak, dokonce bych řekl, že pravděpodobnost úspěchu se přistáním na pevninu zvyšuje.

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      O moc ne, protože Falcon dostane o něco výkonnější motory.

      • Dan H. napsal:

        Satelity OG2 nejsou moc těžké, tuším že celkový náklad je někde okolo 2 tun, což je pro falcon 9 slabá rozcvička, takže zbude více paliva pro návrat. Navíc satelity míří na vyšší oběžnou dráhu, což znamená že první stupeň bude stoupat strměji, takže se nevzdálí tolik od místa startu. Jsou to vlastně ideální podmínky pro RTLS, tak držme palce.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        To je samozřejmě pravda, ale myslím, že takový boostback by verze 1.1 nezvládla.

      • Dan H. napsal:

        Já myslím, že by to i 1.1 mohla zvládnout, přeci jenom první stupeň má pořád téměř stejné množství paliva(Podchlazení dá jen pár procent), jediný rozdíl je že FT verze ho spálí o pár sekund rychleji, ale celkové delta V prvního stupně je téměř stejné. Navíc pro druhý stupeň v 1.1 plus 2 tuny nákladu mi vychází dV přes 8 km/s, takže rezervy jsou veliké.

  7. Asdf napsal:

    Doufám, že tentokrát se to povede. Bylo by to krátce po Blue Origin a už vidím ty titulky: „Nastává nová éra kosmonautiky – znovupoužitelné rakety nastupují na scénu.“ a pod.

Napište komentář k Dušan Majer

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.