Začíná sestavování Atlasu pro zásobování ISS

Asi všichni fanoušci kosmonautiky vědí o tom, že po loňské havárii rakety Antares dochází k úpravám tohoto nosiče, který bude používat jiné motory. Tím pádem ale firma OSC, která tyto rakety provozuje, nemůže dopravovat na ISS zásoby svými loděmi Cygnus, které jsou vynášeny raketami Antares. Aby společnost dostála závazkům, které má vůči NASA, objednala si od firmy United Launch Alliance, dvě rakety Atlas V, díky kterým překlene aktuální výpadek v zásobování. Včera začalo na mysu Canaveral sestavování prvního exempláře.

K mezinárodní vesmírné stanici za její historii létalo mnoho různých lodí, které vynášely různé rakety – mnoho typů Sojuzů, H-IIB, Ariane 5, Falcon 9, Antares a raketoplán. Zatím ještě nikdy ale náklad ke stanici nevynášela raketa Atlas V – nejspolehlivější nosič, jaký mají Spojené státy momentálně k dispozici. Z 59 startů skončil pouze jediný částečným neúspěchem – to znamená, že tuto raketu zatím nepotkala žádná havárie.

Ilustrační snímek - první stupeň rakety Atlas V

Ilustrační snímek – první stupeň rakety Atlas V
Zdroj: https://www.spaceflightnow.com

Pokud půjde všechno podle plánu, zapíše se 3. prosince Atlas V na výše zmíněný seznam raket, které vozily kosmické lodě na Mezinárodní vesmírnou stanici. Pro společnost ULA tato premiéra přišla dříve, než se čekalo – Atlasy totiž mají za pár let k ISS vynášet pilotované lodě Starliner od firmy Boeing. Zatímco loď Cygnus podstupuje závěrečné přípravy na Kennedyho středisku, týmy specialistů začaly včera ráno na komplexu 41 na Mysu Canaveral zvedat první stupeň rakety Atlas V. Následně jej jeřáby vztyčily do svislé polohy a umístily do Vertical Integration Facility, kde bude probíhat další příprava. První stupeň nyní sedí přímo na mobilní plošině, která před startem vyveze raketu na startovní rampu.

První stupeň připlul na kosmodrom lodí Delta Mariner 8. listopadu. Občas se můžeme setkat i s jeho označením CCB, což je zkratka z Common Core Booster, typický svou měděnou barvou měří na délku 32,5 metru a v průměru má 3,8 metru. Jeho motor RD-180 spaluje kapalný kyslík a speciální letecký petrolej, přičemž poskytuje tah 390 tun.

Převoz horního stupně Centaur

Převoz horního stupně Centaur
Zdroj: http://www.nasa.gov/

Raketa má pořadové označení AV-061 a bude startovat v nejzákladnější konfiguraci, která je k dispozici a která se označuje 401. To znamená, že raketa bude disponovat čtyřmetrovým aerodynamickým krytem, žádnými urychlovacími bloky a jednomotorovým horním stupněm Centaur. V dalších dnech se k prvnímu stupni připojí válcovitá sekce označovaná jako interstage, která fyzicky propojí první a horní stupeň. Právě horní stupeň Centaur dlouhý 12,5 metru a spalující kapalný kyslík a vodík,bude další součástkou, kterou technici umístí na raketu.

Náklad, tedy loď Cygnus byl na začátku listopadu natankován a do jeho útrob technici uložili poslední zásoby, které nemohou být v útrobách lodi moc dlouho. Celkově doveze Cygnus na stanici 3200 kilogramů nákladu, ve kterých najdete jídlo, ale i vybavení pro vědu a údržbu stanice. Zajímavé je, že tankování nádrží lodi Cygnus probíhalo v hale Payload Hazardous Servicing Facility. Zde se připravovala celá řada družic, které se vydaly do vesmíru, včetně Hubbleova teleskopu. Tentokrát se tu ale poprvé připravuje loď, která zamíří k ISS. V této hale se do nádrží lodi napustil hydrazin a oxid dusičitý.

Při transportu mezi halami zabalená loď dorazila do Payload Hazardous Servicing Facility - v pozadí můžete vidět dvě poloviny aerodynamického krytu

Při transportu mezi halami zabalená loď dorazila do Payload Hazardous Servicing Facility – v pozadí můžete vidět dvě poloviny aerodynamického krytu
Zdroj: http://www.nasa.gov/

„Celý proces je extrémně urychlený. Na začátku letošního roku se potvrdilo, že se tu bude loď připravovat a nyní už se všechno realizuje. To, co jsme teď zvládli připravit za několik měsíců by normálně, podle zkušeností, jaké máme s ostatními klienty, trvalo dva roky,“ přiznává Mark Shugg, který zastává funkci označovanou jako Launch Site Integration Manager.

Loď má být 16. listopadu v hale Payload Hazardous Servicing Facility zapouzdřen do aerodynamického krytu a o čtyři dny později, 20. listopadu se vydá k Vertical Integration Facility, kde se připojí ke zbytku rakety. Start je zatím naplánován na 3. prosince ve 23:55 středoevropského času. Momentálně platí, že bychom Vám z tohoto startu rádi zprostředkovali přímý komentovaný přenos v češtině – o všem budete včas informováni. Cygnus by měl ke stanici dorazit 6. prosince okolo našeho poledne.

Plakát ke čtvrtému zásobovacímu letu lodi Cygnus k ISS

Plakát ke čtvrtému zásobovacímu letu lodi Cygnus k ISS
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/
http://www.nasa.gov/
https://blogs.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
http://spaceflightnow.com/…/av_morelos3_vos3916201512302AM63-940×400.jpg
https://www.spaceflightnow.com/atlas/av029/firststage/11.jpg
http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/2015-3168.jpg
http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/2015-3229.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/11/AtlasV_OA4.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

7 komentářů ke článku “Začíná sestavování Atlasu pro zásobování ISS”

  1. jindrovec napsal:

    Super těším se na komentovaný přenos posledně to byla paráda

  2. gg napsal:

    „Aby společnost dostála závazkům, které má vůči NASA, objednala si od firmy United Lunch Alliance,“

    …jejíž moto je zjevně „there’s no such thing as a free lunch“ 😉

    „dvě rakety Atlas V, díky kterým překlene aktuální výpadek v zásobování.“

    Aneb kdo jiný by ty obědy měl dopravit. 😀

Napište komentář k gg

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.