OBRAZEM: Zrod rampy na ruském kosmodromu

Před pár dny jsme Vás na našem webu informovali o pokroku ve stavbě kosmodromu Vostočnyj. Dnes se k tomuto tématu vracíme. Ruská kosmická agentura totiž před pár hodinami uvolnila sérii povedených fotek z aktuálního průběhu prací na tomto kosmodromu. Většina snímků se točí okolo dokončované rampy pro rakety Sojuz, ale dočkali jsme se i povedených fotek pořízených z nadhledu. Rozhodli jsme se proto se snímky seznámit i naše čtenáře a tak se zrodil tento fotočlánek, ve kterém na vás čeká téměř třicet snímků, které zachycují stav na staveništi v průběhu letošního srpna.

Přístupové rampy, které zároveň drží raketu před startem na místě.

Přístupové rampy, které zároveň drží raketu před startem na místě.
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Startovací stůl s vysunutou obslužnou plošinou - pro více informací doporučujeme náš článek "Po betonu přichází na řadu ocel a technika"

Startovací stůl s vysunutou obslužnou plošinou – pro více informací doporučujeme náš článek „Po betonu přichází na řadu ocel a technika“
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Stěny jámy, kam míří spaliny ze zapálených motorů

Stěny jámy, kam míří spaliny ze zapálených motorů
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Pohled na čtveřici jistících ramen s přístupovými lávkami z podhledu.

Pohled na čtveřici jistících ramen s přístupovými lávkami z podhledu.
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Celkový pohled na aktuální stav startovní rampy

Celkový pohled na aktuální stav startovní rampy
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Kosmodrom - to nejsou jen startovní rampy a montážní haly. Je potřeba vybudovat také infrastrukturu - třeba koleje.

Kosmodrom – to nejsou jen startovní rampy a montážní haly. Je potřeba vybudovat také infrastrukturu – třeba koleje.
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Pracuje se i v interiérech - zde třeba v přípravné montážní hale

Pracuje se i v interiérech – zde třeba v přípravné montážní hale
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Na stropě budou umístěny jeřáby - musí proto něco vydržet.

Na stropě budou umístěny jeřáby – musí proto něco vydržet.
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

V této montážní hale se provádí teprve betonáž podlahy

V této montážní hale se provádí teprve betonáž podlahy
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Je potřeba vybudovat i komunikační stanice pro získávání telemetrie z rakety.

Je potřeba vybudovat i komunikační stanice pro získávání telemetrie z rakety.
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Na staveništi je stále živo

Na staveništi je stále živo
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Snímek příjezdové železnice z nadhledu

Snímek příjezdové železnice z nadhledu
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Startovní rampa pro rakety Sojuz

Startovní rampa pro rakety Sojuz
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Mobilní obslužná věž, která se používá i na kosmodromu v Kourou

Mobilní obslužná věž, která se používá i na kosmodromu v Kourou
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Několik pater zajišťuje dokonalý přístup ke všem částem nosiče

Několik pater zajišťuje dokonalý přístup ke všem částem nosiče
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Celkový pohled na vznikající rampu

Celkový pohled na vznikající rampu
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Stavební buňka v okolí vznikající startovní rampy

Stavební buňka v okolí vznikající startovní rampy
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Netradiční pohled na mobilní obslužnou věž z podhledu

Netradiční pohled na mobilní obslužnou věž z podhledu
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Kompletní pohled na mobilní věž vedle startovní rampy

Kompletní pohled na mobilní věž vedle startovní rampy
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Vznikající rampa pro rakety Sojuz

Vznikající rampa pro rakety Sojuz
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Další pohled na budovanou rampu

Další pohled na budovanou rampu
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Rampa je větší, než se může na první pohled zdát

Rampa je větší, než se může na první pohled zdát
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Další snímek z nepilotované kvadro- či hexakoptéry

Další snímek z nepilotované kvadro- či hexakoptéry
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Startovní rampa raket Sojuz

Startovní rampa raket Sojuz
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Velmi působivý snímek z nadhledu

Velmi působivý snímek z nadhledu
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Rampa pro rakety Sojuz na kosmodromu Vostočnyj

Rampa pro rakety Sojuz na kosmodromu Vostočnyj
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Montážní haly

Montážní haly
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Technické zázemí startovní rampy

Technické zázemí startovní rampy
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Staví se i na jiných místech

Staví se i na jiných místech
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Fotka za tisíc slov - před stavbou byly v místě budoucího kosmodromu jen hluboké lesy

Fotka za tisíc slov – před stavbou byly v místě budoucího kosmodromu jen hluboké lesy
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Pokud byste měli zájem o bližší informace o technickém zázemí rampy pro rakety Sojuz, můžete si přečíst tento článek. V tomto odkazu pak najdete výpis všech našich článků, které se věnují stavbě kosmodromu Vostočnyj. Snímky použité v tomto článku najdete v originálním rozlišení v tomto albu na sociální síti Facebook.

Zdroje informací:
https://www.facebook.com/

Zdroje obrázků:
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642507222670625_5021857668754646916_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642507302670617_4402086691687976768_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642507226003958_3182505736990817804_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642507286003952_5243479950792580502_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642507309337283_8595322028630697089_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642507336003947_855598744575956798_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642507406003940_3309704239399005609_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642507402670607_3543169737832720853_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642507506003930_1598305471720482588_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642507512670596_2488184724564444469_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642507646003916_3954372173880955558_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642507656003915_7111615210523069254_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642507649337249_7605397206998755160_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642507829337231_1054868709596621185_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642507756003905_5313272869683794021_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642507832670564_4630943954929725025_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642507936003887_2124700793904731762_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642508039337210_4745399350325931623_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642508072670540_436231886783163140_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642508076003873_6745850618577490056_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642508132670534_3210352385574766426_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642508146003866_3368011519603710875_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642508139337200_4090798949465455566_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642508216003859_2161884606349818338_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642508246003856_8073811131710530608_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642508259337188_7237895428047247165_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642508306003850_1010179854454878995_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642508332670514_4889306622601439072_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642508392670508_1260863689845920077_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642508429337171_7960128368378665633_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1642508459337168_5765020030470265140_o.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

18 komentářů ke článku “OBRAZEM: Zrod rampy na ruském kosmodromu”

  1. vedator napsal:

    oficialna stranka kozmodromu je http://www.vostokdrom.ru, je len v rustine.

    podla vyhlaseni sa zacne prvy sojuz-2.1a montovat na vostocnom koncom augusta a prvy sojuz by mal startovat do konca roka, takze sa mame na co tesit.

    mimochodom, vie niekto na com stoji, t.j. kde su kontaktne plochy samotneho sojuzu a rampy, plne natankovany sojuz pri starte?

    • maro napsal:

      No já mám za to, že ho drží jen ta čtyři odklápěcí ramena, tedy někde uprostřed výšky rakety. Je to i docela logické. Jde o nejpevnější místo stroje, není nutná žádná extrémně pevná konstrukce na nádržích prvního stupně. A ta hlavní hmota „visí“ dolů. Konstrukce samotné rakety je velice lehká. Z těch 300 tun startovací hmotnosti rakety je nějakých 270 tun (!), tedy 90 procent palivo, které je ve všech těch válcích a kuželech dole pod tím uchycením.

      • vedator napsal:

        Nevedel som si predstavit ako take male a na prvy pohlad krehke konstrukcie mozu udrzat celu vahu rakety. No, konecne som to vyguglil a mas celkom pravdu. Su to styri ramena, co drzia celu vahu Sojuzu. Dovodom takeho riesenia maju byt silne stepne vetry, ktore by mohli raketku vyvratit.

        Tu je odkaz: http://www.nytimes.com/live/international-space-station-launch/letting-go-of-soyuz/

      • Vojta napsal:

        Nejpevnější část rakety (která musí unést nejvíc) není střed, ale samotné motory a jejich úchyty do konstrukce. Při startu na ně působí síla dokonce několikanásobná oproti statické váze celé natankované rakety (statická váha + síla vyvolaná zrychlením + odpor vzduchu + vibrace, aby to nebylo tak jednoduché). Obecně se dá říct, že namáhání na rampě je legrace oproti namáhání za letu.
        Ariane 5 stojí při startu na pomocných motorech (přesné uchycení jsem nenašel). Podobně to měl řešené Raketoplán. U Sojuzu odklopná ramena zakrývají spodní část stroje, tak z fotek těžko říct.

      • maro napsal:

        Samozřejmě že konstrukce co nese motory musí unést vše, ale jde o to, že ta konstrukce není vyvedena až na okraj kapotáže, kde by se teprve opírala o nějaké patky na rampě tak, aby ty patky nezavazely samotným tryskám, které by se musely při startu kolem nich protáhnout.
        To zavěšení je elegantní v tom, že střed rakety je takto namáhán pouze na tah, tedy žádný ohyb, což je z hledika pevnosti nejlepší – nejméně nutného materiálu pro konstrukci, která to má nést. Ramena rampy sice musí být naopak masívní, ale to nevadí, protože ty zůstávaj na zemi 🙂
        Ten střed samotný má pak nosnou konstrukci přímo jako součást pláště, takže žádné pevné konstrukce navíc nejsou nutné.

      • Vojta napsal:

        Nepřijde mi z konstrukčního hlediska nejlepší, když je část namáhaná jednou v tahu a podruhé v tlaku. Konkrétně čtyři pomocné bloky na raketě takto visí a po zažehnutí ji tlačí opačným směrem. Jasně, raketa není nijak křehká konstrukce (jinak by neodstartovala vcelku), tak ji podobné síly nebudou dělat větší problémy. Rozumím i tomu, že raketa takto lépe odolává větru (jak psal kolega výše) a je samozřejmě staticky mnohem stabilnější, ale žádná jiná konstrukční výhoda mi z toho neplyne. Vyvedení nosné konstrukce na patky kolem trysek motorů není o nic větší problém než vyvedení na prstenec v polovině výšky. Síla je v obou případech stejná.

      • maro napsal:

        Pokud byste trochu rozuměl kovům, tak byste věděl, že pevnost v tahu a v tlaku je u kovů stejná. Tedy to co vydrží v tlaku, rozhodně vydrží v tahu. Prakticky ale v tlaku taková konstrukce jako je válec raketového pláště nebo příhradová konstrukce z trubek uvnitř rakety vydrží daleko míň, protože dřív než překročení pevnosti v tlaku dojde k překročení pevnosti ve vzpěru, což je velmi nepříjemná vlastnost tlačených konstrukcí jakými zrovna dlouhé válcové rakety jsou. Proto u Sojuzu konstruktéři řeší jen tu pevnost trupu ve vzpěru stejně jako se řeší u všech jiných raket, protože když vydrží tohle, vydrží ten tah automaticky taky.
        Pro zajímavost, zaručené dovolené zatížení třeba oceli (jasně v raketách se moc nepoužívá) v tahu (i tlaku) je 200MPa. To znamená že na těch 300 tun vám stačí nosný průřez 15000 mm čtverečných. V případě válcového pláště rakety o průměru 3 metrů to znamená plech o tloušťce pod 2 milimetry! V případě duralu je třeba asi polovinu přidat. Ve skutečnosti jde ale o nějakou duralovou voštinu, která má průřez násobně větší, aby odolala vzpěru a případným tlakům paliva uvnitř. V každém případě to tahové namáhání vůbec nemusí řešit.

      • Vojta napsal:

        Tak samozřejmě. Rozporoval jsem hlavně Vaše tvrzení na začáku, že jde o logickou konstrukci a že na nádržích prvního stupně není třeba tak pevná konstrukce. Konstrukce prvního stupně pevná být musí už jen kvůli zatížení při startu. Logické je to kvůli povětrnostním podmínkám, konstrukčně je to celkem jedno. Kdyby to bylo až tak výhodné, využívají to všichni. Třeba Rusové u Protonu, u Angary by překážely mohutné pomocné bloky těžších verzí.

      • maro napsal:

        Jasně. Nevyjádřil jsem se moc přesně. Myslel jsem tím právě to vyvedení pevné konstrukce až na tu kapotáž prvního stupně. Asi jako když někdo chce nadzvednout auto heverem, taky nemůže dát ten hever hned pod dveře, ale musí jít až na zesílení na podvozku, které je na to nachystáno.
        To řešení opravdu používá jen raketa Sojuz a asi i proto, že je neskutečně „blbuvzdorné“. Ta raketa je na ta ramena prostě jen nasazena a drží jen vlastní vahou. V okamžiku, kdy přestane tlačit, tedy při startu, způsobí protizávaží na druhé straně ramene automaticky odklopení od rakety. Žádná elektronika, žádné motory, žádné synchronizace. Vše jde jen silou gravitace převáženého ramene, o které se raketa přestala opírat. Když to stavěli pro Sputniky a Gagarina, tak asi ještě netušili, že jde možná až o příliš robustní řešení, ale zase když už ho měli, mohli ho s chutí používat i dál.

    • maro napsal:

      Tady je vidět jak „visí“ jen na těch 4 držácích:
      http://www.cnes-multimedia.fr/animation/Soyouz_Ipad/media/photos/modalbox1/p38283_md.jpg
      Ale tady jsou i nějaké pomocné držáky dole k prvnímu stupni:
      http://www.cnes-multimedia.fr/animation/Soyouz_Ipad/media/photos/modalbox1/p38744_md.jpg
      Ale vypadají spíš jen jako opěrky, které stabilizují raketu a nesou hadice pro tankování paliva do bosterů. Centrální stupeň je tankován zvláštním „chapadlem“ vlevo.

      • vedator napsal:

        Vyzera to tak, ze Sojuz je poprichytavany na mnohych miestach. Na spodku rakety to tiez dava zmysel kvoli vibraciam. Kto vie ako by sa raketa roztancovala pocas startu keby dole nebola ukotvena… 🙂

      • maro napsal:

        Tak je to opravdu tak, že je stabilizovaná i dole těmi pomocnými opěrkami.
        Na tomto parádním videu vlevo je záběr na raketu směrem dolů. Od 48 sekundy videa následujících 15 sekund je vidět to odpojení těch dolních ramen:

  2. edemski napsal:

    Jinak koukám, že v Rusku stále používají žebrové podkladnice se starým drobným kolejivem 🙂

    https://cs.wikipedia.org/wiki/Drobn%C3%A9_kolejivo#/media/File:Drobne_kolejivo.JPG

  3. Tomas Hacek napsal:

    Nadherne fotky, diky!
    Jen mne zaujalo mnozstvi budov relativne blizko startovaci rampy. Nevim zda fotky nezkresluji, ale vypada to ze budovy jsou radove stovky metru daleko, zdaleka ne kilometry. (Pokud to tedy nejsou jen ponekud vetsi unimo bunky pro stavare)

  4. maro napsal:

    Ta mobilní obslužná věž je zajímavá. Úplně jiné řešení než na Bajkonuru. Asi tu bude přece jenom větší zima a horší počasí, takže budou mít technici mnohem víc komfortu než mají u bajkonurské odklápěcí varianty.
    A ta hala je fakt macek. Asi počítají s větším množstvím uložených raket…

Napište komentář k maro

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.