OBRAZEM: Vega rozzářila noční oblohu

V tomto článku nebude řeč o nejjasnější hvězdě ze souhvězdí Lyry, ale o nejslabší raketě, kterou má momentálně Evropská kosmická agentura k dispozici. Třicet metrů vysoký nosič, jehož první tři stupně tvoří motory na tuhá paliva absolvoval dnes již pátý úspěšný start. Ve 3:52 našeho času se zažehl motor P80 na prvním stupni a ozářil tak startovní rampu kosmodromu v Kourou. Vega i na pátý pokus úspěšně splnila svůj úkol a dopravila náklad na oběžnou dráhu – tentokrát šlo o snímkovací družici Sentinel-2A. V tomto článku najdete záznam startu i několik povedených fotografií.

Vega zatím ještě stojí na rampě

Vega zatím ještě stojí na rampě
Zdroj: https://farm1.staticflickr.com

Zážeh prvního stupně

Zážeh prvního stupně
Zdroj: https://farm1.staticflickr.com

První stupeň P80 váží v prázdném stavu 7 330 kilogramů, pojme však 88 365 kilogramů paliva

První stupeň P80 váží v prázdném stavu 7 330 kilogramů, pojme však 88 365 kilogramů paliva
Zdroj: https://farm1.staticflickr.com

Průměr prvního stupně je 3 metry, na výšku měří 11 metrů

Průměr prvního stupně je 3 metry, na výšku měří 11 metrů
Zdroj: https://farm1.staticflickr.com

Vega má vzhledem ke své malé velikosti a váze mnohem větší akceleraci než třeba Ariane 5

Vega má vzhledem ke své malé velikosti a váze mnohem větší akceleraci než třeba Ariane 5
Zdroj: https://farm1.staticflickr.com

První stupeň hoří po dobu 110 sekund

První stupeň hoří po dobu 110 sekund
Zdroj: https://farm1.staticflickr.com

První stupeň poskytuje tah 2 261 kN

První stupeň poskytuje tah 2 261 kN
Zdroj: https://farm1.staticflickr.com

Jelikož i další stupně pracovaly správně, usadila se družice Sentinel-2A na správné polární dráze.

Jelikož i další stupně pracovaly správně, usadila se družice Sentinel-2A na správné polární dráze.
Zdroj: http://notaspampeanas.com/

Zdroje informací:
https://www.flickr.com/

Zdroje obrázků:
https://farm1.staticflickr.com/273/19065145072_a009bcc50d_b.jpg
https://farm1.staticflickr.com/438/18447189544_a217f44b9c_b.jpg
https://farm1.staticflickr.com/310/19069075222_6c8106ff9f_b.jpg
https://farm1.staticflickr.com/358/18883064478_39b38bae1f_b.jpg
https://farm1.staticflickr.com/505/18886935900_1897b5151f_b.jpg
https://farm1.staticflickr.com/292/18883081248_f9b61c8a3c_b.jpg
https://farm1.staticflickr.com/381/18886982088_8e98ba3287_b.jpg
https://farm1.staticflickr.com/344/19069029222_3560cd318e_b.jpg
http://notaspampeanas.com//english/wp-content/uploads/2015/04/Sentinel-2A.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

13 komentářů ke článku “OBRAZEM: Vega rozzářila noční oblohu”

  1. Miloš Novotny napsal:

    Dobrý den pane Majere,
    kde prosím najdu seriál noční obloha?
    děkuji Novotný

  2. Milan napsal:

    Nevíte jakému přetížení je náklad vystaven v případě použití tohoto nosiče na tuhá paliva??

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Podle údajů v tomto mimořádně obsáhlém manuálu by mělo být maximální přetížení 5,5 G.

      • Vojta napsal:

        Hmm, tak to potvrzuje moje výpočty u předchozího startu Vegy. Tedy že zrychlení při startu Ariane 5 a Vegy je srovnatelné a zdánlivě rychlejší odpich od rampy je dán spíš rozdílem velikostí a různým přiblížením kamery (aby se obě rakety akorát vešly do záběru). Manuál k Ariane 5 je tady http://www.arianespace.com/launch-services-ariane5/Ariane5_users_manual_Issue5_July2011.pdf
        Jinak jsem do teď netušil, že se dá vygooglovat uživatelský manuál k raketě 🙂 Díky za odkaz.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Já jsme to taky netušil, dokud jsem nezačal googlit. Díky za odkaz!

      • Solmyr napsal:

        Ten manual je uzasnej. Strasne zajimavy jsou treba grafy rychlosti a vysek v case. Je tam spousta detailnich a zajimavejch informaci. Netusil jsem ze raketu si muze dneska vybrat v podstate kazdej takhle podle manualu podobne jako novy auto (velice zjednodusene receno).

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Ano, je to skutečně paráda. Sám jsem se až divil, kolik detailů se tam dá najít.

      • Asdf napsal:

        Mě spíš překvapuje, že tam zveřejňují i konstrukční detaily. Přeci jen konkurence přituhujue…

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        To je sice pravda, ale konkrétně na trhu slabých nosičů příliš konkurence není.

      • Asdf napsal:

        Tak v tom manuálu na Ariane 5 je taky hodně konstrukčních detailů.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Evidentně si Arianespace věří 🙂

      • Racek napsal:

        Principy a technická řešení jsou obecně známy, ale raketa a její motory se skládají s desetitisíců extrémně namáhaných součastek, vyrobených na hranici rozumné bezpečnosti, aby se ušetřila max. hmotnost a zabezpečila přijatelná spolehlivost. No a elektronika, řídící systémy a software … oj joj !! A ještě ty díly spojit dohromady aby se vzájemně kamarádily :-)) Takže, technologie, zkušenosti!!, desetitisíce zkoušek, nové materiály, výroba, to už se moc nedozvíme a napodobit se to taky moc nedá. A o tom to totiž hlavně je. Jak na to, jak říkáme my češtináři :-))

Napište komentář k Miloš Novotny

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.