Kosmotýdeník 109. díl (13.10. – 19.10.2014)

Další týden utekl jako voda a máme tu konec víkendu. Ještě než ale začne nový pracovní týden, můžete si s pomocí našeho tradičního seriálu Kosmotýdeník zrekapitulovat všechny zajímavé informace, které se na poli kosmonautiky odehrály v uplynulých sedmi dnech. Nejprve se podíváme na přípravy na průlet komety kolem Marsu, připomeneme si přistání nepilotovaného miniraketoplánu X-37B a na závěr se podíváme na výstup dvou amerických astronautů do volného prostoru.

Kometární den D je tu
Na našem webu jsme se v posledních týdnech a měsících důkladně věnovali průletu komety C 2013 A1/SidingSpring kolem Marsu (viz přehled článků). Dnes tento moment konečně přichází. Vlasatice se kolem Marsu prožene vzájemnou rychlostí 56 km/s a i vzdálenost průletu bude mimořádná – pouhých 139 700 kilometrů. Pro lepší představu – pokud by na místě Marsu byla Země, pak kometa proletí ve třetinové vzdálenosti, kde obíhá Měsíc!

Siding Spring 6.10.2014 z Argentiny

Siding Spring 6.10.2014 z Argentiny
Zdroj: http://blogs.esa.int/

Kometa, kterou odborníci objevili teprve vloni navíc vlivem mimořádné náhody proletí kolem Marsu zrovna v době, kdy máme u Rudé planety historicky největší množství techniky, která může zkoumat vlastnosti komety a interakce s planetou. V čem je vlastně kometa SidingSpring tak unikátní? Zatím všechny komety, které jsme zkoumali „zblízka“, byly komety krátkoperiodické, tedy ty, které se ke Slunci vrací po několika letech. Ovšem kometa Siding Spring je jiná – jedná se o dlouhoperiodickou kometu, která se ke Slunci vátí za několik milionů let, takže všichni vědci jsou napjatí, jaké informace nám průzkum přinese.

Dnes v 18:50 našeho času můžete na webu ESA (http://www.livestream.com/eurospaceagency) sledovat speciální informační blok věnovaný této historické události. Pokud se rozhodnete dívat, nečekejte mapování celé události v přímém přenosu od Marsu. Fotky začnou přicházet až v dalších dnech, ale rozhodně nebudou svou kvalitou srovnatelné s těmi, které nám přináší sonda Rosetta. Vědecký přínos ale bude mimořádný.

Tajný miniraketoplán se vrátil
Celých 675 dní kroužil kolem Země americký miniraketoplán označovaný jako X-37. K přistání došlo 17. října v 18:24 SELČ. Americké letectvo (USAF) přitom před startem avizovalo, že životnost tohoto stroje je sotva poloviční. Jelikož jsou úkoly miniraketoplánu tajné, můžeme pouze spekulovat o tom, co přesně na oběžné dráze prováděl. Nicméně jelikož se v zásadě jedná pouze o testovací stroje, které mají důkladně prověřit všechny palubní systémy v drsném prostředí kosmu, tak je možné, že USAF držely X-37 ve vesmíru tak dlouho, aby mohly jít na hranu životnosti přístrojů a prověřit, zda i po výrazném překročení plánované doby miniraketoplán všechno zvládne.

Odborníci v ochranných skafandrech u miniraketoplánu

Odborníci v ochranných skafandrech u miniraketoplánu

Po přistání americké letectvo uvolnilo video a několik fotek (viz náš článek). Na fotkách je vidět, jak k miniraketoplánu zamířili technici oblečení do bílých skafandrů, což vyděsilo část internetové veřejnosti. Není ale důvod k panice. Raketová paliva na bázi hydrazinu, která se pravděpodobně používají i pro manévrovací trysky X-37, jsou totiž velmi toxická a pracovníci se proti nim musí bránit.

Jaký bude další osud tohoto miniraketoplánu zatím přesně nevíme. USAF zatím mluví v náznacích i o tom, že by příští rok rádi vyslali do vesmíru další miniraketoplán. Jisté ale je, že všechny další X-37 budou přistávat na ranveji Kennedyho vesmírného střediska. Ranvej na Vandenbergově základně si tento týden odbyla derniéru.

ISS žije výstupy do volného kosmu
Pokud bychom měli nějak stručně charakterizovat říjen na Mezinárodní vesmírné stanici, pak by asi nejvýstižnější bylo – výstupy do volného kosmu. Minulý týden to byl Alexander Gerst a Reid Wiseman, tento týden opět Wiseman a Barry Wilmore, no a příští týden (22. října) vystoupí do volného prostoru jejich ruští kolegové – Maxim Surajev a Alexander Samokuťajev.

Výstup Wisemana a Wilmora trval celkem 6 hodin a 34 minut. Celý průběh jsme detailně pokryli v tomto článku, takže nyní jen stručně. Dvojice nejprve vyměnila poškozený elektronický přepínač SSU, který se poškodil během května. Tady měli astronauti drobné problémy s trucujícím šroubem, ale nakonec se všechno podařilo. Po tomto hlavním úkolu přišly na řadu menší povinnosti – třeba výměna kamery, která ztratila možnost zoomovat, nebo přesun antény pro přenos obrazu z kamer na helmách astronautů.

Ale nejen výstupy do volného prostoru jsou na ISS v kurzu. V těchto hodinách mají astronauti plné ruce práce s přípravami na oddělení lodi Dragon, která se od stanice oddělí zítra a na zemi tak dopraví kromě jiného výsledky vědeckých experimentů.

Kosmické mini-zprávy

Výrobní hala lodi Dragon

Zdroj: http://forum.nasaspaceflight.com

Společnost SpaceX dala nahlédnout do výrobní haly, kde vznikají lodě Dragon. Momentálně je zde osm strojů v různé fázi výroby. SpaceX se navíc dohodla s NASA na zajímavé spolupráci. Obě firmy si budou vyměňovat data z takzvaných supersonických retropulzních zážehů. O co jde? Stručně řečeno jde o momenty, kdy se motory rakety, nebo kosmické lodě zažehnou proti směru letu v nadzvukové rychlosti. Firma SpaceX bude této technologie využívat při záchraně prvních stupňů raket Falcon, NASA by toho zase mohla využít při přistávání na Marsu.

Indický navigační systém IRNSS se pomalu rozrůstá. 15. října ve 22:02 našeho času se na oběžnou dráhu vydal nový, tunu a půl vážící satelit tohoto systému. Družice nese označení IRNSS-3C. Bližší detaily si můžete přečíst v tomto článku.

Evropská raketa Arinae 5 ve čtvrtek 16. října ve 23:43 středoevropského letního času odstartovala z kosmodromu v Kourou. Na oběžnou dráhu vynesla dvě telekomunikační družice. Intelsat 30 a Arsat 1 budou zajišťovat telekomunikační služby na jihoamerickém kontinentu.